Social representations about the formative process of Brazil's rural areas' teachers and EJA (Young Adults and Adults' Education): the reality of the Paraense Amazon

Auteurs-es

  • Alessandra Sampaio Cunha Instituto Federal do Pará - IFPA
  • Armando Paulo Ferreira Loureiro Universidade de Trás-os-Montes e Alto douro, Portugal
  • Joana d'Arc de Vasconcelos Neves Universidade Federal do Pará - UFPA

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e11819

Résumé

ABSTRACT. This article articulates the debate on the initial training of rural teachers, Youth and Adult Education (EJA) and the psychosocial processes that guide the training of teachers to / in rural schools. To this end, it embarks on the theoretical field of Social Representations (RS) in order to analyze the senses and meanings of teachers who completed the Degree Course in Rural Education under the contribution of their training process to work in the EJA / countryside in the Amazon Paraense. This is a qualitative study of the exploratory / explanatory type that used the questionnaire and the semi-structured interview to collect the data. The results of this study indicate that the Social Representations of the teachers about the Degree in Rural Education are enrolled in meanings that reaffirm that specific training, geared to the needs of rural people, contributed with knowledge and teaching-learning processes that potentialized (re) thinking and innovating pedagogical practices. The rural teachers also see the course as a space for the production of differentiated knowledge of being and becoming a teacher of EJA in the field, insofar as they help to understand the social and political dynamics of the peasant way of life in the Brazilian Amazonian rural areas.

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Bibliographies de l'auteur-e

Alessandra Sampaio Cunha, Instituto Federal do Pará - IFPA

Doutora em Ciências da Educação pela Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, em Portugal. Técnica em Assuntos Educacionais (TAE) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará / Campus Bragança. Professora/Pesquisadora do Programa de Formação Continuada - PARFOR. Pesquisadora em Educação (ETTHOS)/ IFPA, Cátedra Paulo Freire da Amazônia e da Educação de Jovens e Adultos e Diversidade na Amazônia (GUEAJA/UFPA).

Armando Paulo Ferreira Loureiro, Universidade de Trás-os-Montes e Alto douro, Portugal

Armando Loureiro é doutorado em Ciências da Educação pela Universidade de Trás-os- Montes e Alto Douro, onde é Professor Associado. É membro integrado do Centro de Investigação e Intervenção Educativas, da Universidade do Porto. As suas principais áreas de investigação são a educação e formação de adultos e a sociologia da educação, no âmbito das quais tem diversas publicações e participações em projetos de investigação.

Joana d'Arc de Vasconcelos Neves, Universidade Federal do Pará - UFPA

Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Professora Programa de Pós-Graduação em Linguagens e Saberes na Amazônia (PPLSA) Universidade Federal do Pará, Campus Universitário de Bragança. Pesquisadora Educação nos Territórios Rurais, saberes tradicionais e diversidade na Amazônia e da Cátedra Paulo Freire da Amazônia e Vice Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisa Educação de jovens e Adultos na Diversidade Amazônica (GUEAJA/UFPA)

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Publié-e

2021-07-12

Comment citer

Sampaio Cunha, A., Ferreira Loureiro, A. P. ., & de Vasconcelos Neves, J. d’Arc . (2021). Social representations about the formative process of Brazil’s rural areas’ teachers and EJA (Young Adults and Adults’ Education): the reality of the Paraense Amazon. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e11819. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e11819

Numéro

Rubrique

Dossiê Temático: Educación en contextos rurales y la Psicología Rural