Trajectories of peasant women: the struggle for education

Auteurs-es

  • Elizabeth Moreira Gomes Instituto Federal do Norte de Minas Gerais - IFNMG

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e11903

Mots-clés :

Education as a right; female trajectories; female narratives

Résumé

ABSTRACT. This article is a reinterpretation of the research implemented in the doctoral process in which the social representations of ‘writing’ of undergraduate students in the rural education was studied. Curso Linguagens e Códigos da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM). In the thesis, narrative interviews were conducted with a group of 15 undergraduates in order to understand their relationships/conceptions of writing. Then, it was possible to notice the importance of the female figure in the fight for a free, high quality rural education. Mothers, wives, girlfriends, were widely mentioned as having decisive roles in students entering as well as their remaining in the undergraduate course. Thus, it was from the narrative interviews that a question has been posed, and has, in the space of this article, an opportunity for reflection. If women are the ones encouraging their partners, children, brothers, to further their studies, how do such women organize themselves so that they too can study? What is the necessary support so that such women can ‘leave home’? From a methodological point of view, two testimonies from young women coming from different backgrounds were selected. 

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Biographie de l'auteur-e

Elizabeth Moreira Gomes, Instituto Federal do Norte de Minas Gerais - IFNMG

Possui graduação em Letras pela Faculdade de Filosofia e Letras de Diamantina (1982) e mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2006), que teve como título: "A disciplina Língua Portuguesa no currículo da Escola Normal Oficial de Diamantina, no período de 1880-1889: Legislação, Política e História". Atualmente é professora assistente do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Norte de Minas Gerais. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa, com significativa experiência em formação de professor e formação de professores do campo. No ano de 2015, foi aprovada no processo seletivo - Doutorado FaE/UFMG.Em 2018, concluiu o processo de Doutoramento com a tese:"Escritas de estudantes da Licenciatura em Educação do Campo da UFVJM: um estudo na perspectiva das Representações Sociais em Movimento", pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de MInas Gerais - FaE/UFMG.

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Publié-e

2021-07-12

Comment citer

Gomes, E. M. (2021). Trajectories of peasant women: the struggle for education. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e11903. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e11903

Numéro

Rubrique

Dossiê Temático: Educación en contextos rurales y la Psicología Rural

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