For a Circular Education: sustainable transition in the pandemic context

Auteurs-es

  • Carolina Costa Resende Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC
  • Jesus Alexandre Monteiro Universidade Vale do Rio Verde https://orcid.org/0000-0002-5401-9677

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e11927

Résumé

This theoretical essay presents a brief literature review on the Business Model in Circular Economy (CE) and aims to answer the question: what would be the main aspects of the circularity to integrate Countryside Education in the current context of the COVID-19 pandemic in Brazil? In an essayistic manner, the study made it possible to reflect critically on the opportunities that CE can represent for Countryside Education. The results reveal converging aspects between Countryside Education and CE and that could be seen as a reference for solutions that deeply comprise the cause of socio-environmental problems currently present in the life and production in rural territories in Brazil.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Bibliographies de l'auteur-e

Carolina Costa Resende, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC

Doutora em Psicologia (PUC Minas, 2014), pós-doutoranda em Administração (FEARP/USP, em curso). Professor Adjunto IV da PUC Minas (desde 2009). Consultora individual do Fundo dos Povos das Nações Unidades.

Jesus Alexandre Monteiro, Universidade Vale do Rio Verde

Doutor em Psicologia (UFMG, 2020). Professor mestrado em Gestão e Planejamento em Educação, coordenador do Núcleo de Orientação Psicologica , Pedagogica e de Acessibilidade (NOPPA).

Références

Arroyo, M. G. (2012). Outros Sujeitos, Outras Pedagogias. Petrópolis, RJ: Vozes.

Azevedo, J. L. (2015). A Economia Circular Aplicada no Brasil: uma análise a partir dos instrumentos legais existentes para a logística reversa. In Anais do XI Congresso Nacional de Excelência em Gestão (pp. 1-16). Rio de Janeiro, RJ.

Baremblitt, G. (2002). Compêndio de análise institucional: e outras correntes - teoria e prática. Belo Horizonte: Instituto Félix Guattari.

Brasil. Ministério da Educação e Cultura (2001). Recuperado em: http://pronacampo.mec.gov.br/images/pdf/mn_parecer_36_de_04_de_dezembro_de_2001.pdf

Distrito Federal. Secretaria de Educação do Distrito Federal. (2018). Diretrizes pedagógicas da educação básica do campo para a rede pública de ensino do Distrito Federal. Brasília: GDF.

Campos, M. (2015). O Ensaio Acadêmico: a reflexão escrita na área jurídica. Mariana, MG: Edição do autor.

Castel, R. (1998). As metamorfoses da questão social: uma crônica do salário. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998.

Cezar, L., & Silva, M. (2016). Educação do campo: uma relação entre currículo e valorização da cultura campesina In Anais do 2º Encontro Missionário de Estudos Interdisciplinares em Cultura (pp. 1-10). São Borja, RS.

Costa, M. L., & Cabral, C. L. O. (2016). Da Educação Rural à Educação do Campo: uma luta de superação epistemológica/paradigmática. Revista Brasileira de Educação do Campo, 1(2), 177-203. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2016v1n2p177

Costa, M. Q., Monteiro, I., & Ribeiro, V. R. (2019). Educar para a Economia Circular – uma experiência inovadora na formação de professores. Saber & Educar 27, 1-11.

Duthie, A. C. R., & Lins, F. (2017). A Economia Circular e Sua Relação com a Mineração. Economia Mineral. Brasil Mineral, 374, 66-70.

Dweck, C. (2017). Mindset: a nova psicologia do sucesso. São Paulo, SP: Editora Objetiva.

Esmeraldo, G. G. S. L., Molina, M. C., & Antunes-Rocha, M. I. (2017). O fortalecimento da identidade camponesa: repercussões do Programa Nacional de Educação na reforma agrária nos estados do Ceará, Minas Gerais e Paraná (1998-2011). Educação & Sociedade, 38(140), 569-585. https://doi.org/10.1590/es0101-73302017180449

Goleman, D. (2012). Inteligência emocional: a teoria revolucionária que redefine o que é ser inteligente. Rio de Janeiro, RJ: Editora Objetiva.

Jabbour, A. B. L. S., Luiz, J. V. R., Luiz, O. R., Jabbour, C. L. C. Ndubisi, N. O., Oliveira, J. H. C., & Júnior, F. H. (2019). Circular Economy Business Models and Operations Management. Journal of Cleaner Production, 235, 1525-1539. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.06.349

Le Blanc, G. (2011). Que faire de notre vulnão érabilité ? Le temps d’une question. Montrouge: bayard.

MacArthur, E. (2018). Momentum building towards the circular economy. Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=1Z9B-tdYOmE.

Molina, M. C., & Freitas, H. C. A. (2011). Avanços e desafios na construção da Educação do Campo. Em Aberto, 24(85), 17-31.

Monteiro, J. (2021). O conceito de Perejivanie na prática educacional: Um encontro com educadores sociais musicistas. Revista Universidade Vale do Rio Verde, 1(18), 78-98.

Nascimento, K., Galvão Júnior, & Oliveira (2019). Educação Campesina: cirrículo, identidade e diversidade cultural da Escola Municipal Oziel Alves. Latin American Journal of BUiness Management, 10(2), 14-23.

Resende, C. C (2019). O mundo do trabalho na era organizacional: história, crítica e perspectivas. Belo Horizonte, MG: PSI Edições Acadêmicas.

Ribeiro, L. P., & Resende, C. C (2017). Breve ensaio sobre o conceito de vulnerabilidade social: exclusão social, trabalho, democracia e empoderamento. Percurso Acadêmico, 7(14), 378-400. https://doi.org/10.5752/P.2236-0603.2017v7n14p378-400

Sassanelli, C., Rosa, P., Rocca, R., & Terzi, S. (2019). Circular economy performance assessment methods: A systematic literature review. Journal of Cleaner Production, 229, 440-453. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.05.019

Sawaia, B. B. (2009). Psicologia e desigualdade social: uma reflexão sobre liberdade e transformação social. Psicologia & Sociedade, 21(3), 364-372. https://doi.org/10.1590/S0102-71822009000300010

UNESCO. (2015). Educação para cidadania global: preparando alunos para o desafio do século XXI. Brasília: UNESCO.

Weetman, C. (2019). Economia Circular: conceitos e estratégias para fazer negócios de forma mais inteligente, sustentável e lucrativa. São Paulo: Autêntica Business.

WEF. Fórum Econômico Mundial (2020). Inteligência Estratégica: a grande redefinição. Recuperado em: https://intelligence.weforum.org/topics/a1G0X000006OLciUAG?tab=publications&utm_sour

Publié-e

2021-07-12

Comment citer

Resende, C. C. ., & Monteiro, J. A. (2021). For a Circular Education: sustainable transition in the pandemic context. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e11927. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e11927

Numéro

Rubrique

Dossiê Temático: Educación en contextos rurales y la Psicología Rural