Dual representations of the rural in Brazilian cinematography: implications for education

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12247

Mots-clés :

Education. Rural. Cinema and Education. Cinematographic representations. Rural and Urban.

Résumé

ABSTRACT. There is a strong cinematographic representation that establishes rural and urban in a dichotomous relationship that commonly sustains the speech of rural articulated to social issues and inequality and naturalizes this representation. In order to subsidise the pedagogical practice of teachers on the critical stance of the rural and the urban, this paper aims to question how the representations of the rural have been approached by the audio-visual language. The analysis has a qualitative approach and combines methodological procedures of documentary, historiographic and film analysis. Therefore, it is approached in a historical perspective the dual discourse that represents the peasant; in the sequence it is discussed the correct conceptions of territorial delimitation, and finally, presented, in a sample of films, the synthesis of representations that follows the same line of systematic and progressive arguments of representation of the rural and the urban. The research points to the conclusion regarding the importance of school, to subsidise critical reading about the representations covered in films, which overcomes the dichotomous view that naturalizes social problems as particular to the rural.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Bibliographies de l'auteur-e

José Leite dos Santos Neto, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Pós-Doutorado em Educação – PPGE-UFSCar; Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo (USP) com estágio Doutoral na University of Reading (Reino Unido); Graduado em Pedagogia pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisas Sobre Educação do Campo - GEPEC/HISTEDBR.

Afrânio Mendes Catani, Universidade de São Paulo - USP

Mestre e Doutor em Sociologia (FFLCH-USP), Livre Docente em Educação (Faculdade de Educação -USP), com pós-doutorado na Middlesex University (Londres - Reino Unido), é professor titular na FE-USP e pesquisador do CNPq.

Références

Araújo, L. C. (2013). O campo e a cidade no cinema silencioso pernambucano. In Anais de textos completos XVII Estudos de cinema e audiovisual SOCINE (pp. 430-445). Florianópolis, SC.

Bakhtin, M. M. (2003). Estética da Criação Verbal. Tradução: Paulo Bezerra. 4º ed., São Paulo: Martins Fontes.

Bakhtin, M. M. (1997). Marxismo e Filosofia da Linguagem. Tradução: Michel Lahud e Yara Fratechi Vieira. 8. ed. São Paulo: Hucitec.

Bogo, A. (2008). Identidade e luta de classes. São Paulo: Expressão Popular.

Bourdieu, P. (1997). Sobre a televisão. Tradução: Maria Lúcia Machado. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora.

Catani, A. M., & Gilioli, R. S. P. (2004). Cinema, escola e representações da infância em Guerra dos Botões (1961). In Setton, M. G. J. (Org.). A cultura da mídia na escola: ensaios sobre cinema e educação (s./p.). São Paulo: Annablume.

Catani, A. M. (2004). História do cinema brasileiro: 4 ensaios. São Paulo: Panorama do Saber.

Costa, M. H. B. V. (2013). Cinema e construção cultural do espaço geográfico. Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual – REBECA, 3. 250-262. https://doi.org/10.22475/rebeca.v2n1.45

Duarte, R. (2002). Cinema & educação: refletindo sobre cinema e educação. Belo Horizonte: Autêntica.

Fabris, E. H. (2008). Cinema e Educação: um caminho metodológico. Educação e Realidade, 33(1), 117-134.

Fernandes, S. L. (2007). Filmes em sala de aula – realidade e ficção: uma análise do uso do cinema pelos professores de história (Dissertação de Mestrado) Universidade Federal do Paraná, Paraná.

Ferro, M. (1992). Cinema e História. Tradução: Flávia Nascimento. Rio de Janeiro, Paz e Terra.

IBGE. (2017). Classificação e caracterização dos espaços rurais e urbanos do Brasil: uma

primeira aproximação. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Rio de Janeiro. Recuperado de https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv100643.pdf

Jeca-tatu. (2017). Michaelis: Dicionário Brasileiro da Língua Portuguesa. Editora Melhoramentos.

Jeca. (2017). Michaelis: Dicionário Brasileiro da Língua Portuguesa. Editora Melhoramentos.

Leitão, L. R. (2007). O campo e a cidade na literatura brasileira. Veranópolis, RS: Iterra.

Lobato, M. (2012). Urupês. São Paulo: Editora Globo.

Penafria, M. (2009). Análise de Filmes – Conceitos e Metodologias. In VI Congresso SOPCOM, Lisboa, Portugal.

Reis, N. G. (2006). Notas sobre urbanização dispersa e novas formas de tecido urbano. São Paulo: Via das Artes.

Schmidt, A. L. P. (1948). Fundamentos. Revista de Cultura Moderna, 4-5(2), 293-300.

Silva, J. G., & Grossi, M. E. (2001). O novo rural brasileiro: uma atualização para 1992-98. Techinical Report, Unicamp.

Tolentino, C. A. F. (2001). O rural no cinema brasileiro. São Paulo: Editora UNESP.

Veiga, J. E. (2005). A relação rural/urbano no desenvolvimento regional. Cadernos do CEAM (Centro de Estudos Avançados Multidisciplinares da Universidade de Brasília - UnB), 17, 9-22.

Whitaker, D. C. A. (1992). O rural urbano e a escola brasileira: ensaio de interpretação sociológica. Travessia, 5(12), 30-35. https://doi.org/10.48213/travessia.i12.317

Whitaker, D. C. A. (2009). Reforma Agrária e Meio Ambiente: Superando Preconceitos Contra o Rural. In Ferrante, V. L. B., & Whitaker, D. C. A. (Orgs.). Retratos de Assentamentos (s./p.). Araraquara: Uniara. nº 12.

Williams, R. (2011). O campo e a cidade: na história e na literatura. Tradução: Paulo Henriques Britto. São Paulo: Companhia das Letras.

Publié-e

2021-09-30

Comment citer

Leite dos Santos Neto, J., & Mendes Catani, A. (2021). Dual representations of the rural in Brazilian cinematography: implications for education. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e12247. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12247

Numéro

Rubrique

Thematic Dossier: Arts and Rural Education