Cinema and its aesthetic-pedagogical dimension: Bacurau and the Exulic Logic

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DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12372

Résumé

ABSTRACT. The article “Cinema and its aesthetic-pedagogical dimension: Bacurau and the Exulic Logic” aims to express the aesthetic-pedagogical dimension of cinema, reaching many social fabrics for being a structure that allows a continuous action in the production of subjectivity and in the formation of taste and interest of its consuming agents, through possible representativeness and representation. We use the Exulic Logic as a methodology Souza (2016) to understand the relationships between collectivity, childhood, gender markings, the understanding of 'the other' and the city, centralizing knowledge at the crossroads. This dialogue forges possibilities of breaking away from the coloniality of power, enabling circularity of knowledge, which in itself already proposes a break with Cartesian reasoning, which is based on an imperialist, colonial construction that privileges: Eurocentrism to the detriment of African, Aphrodiasporic and indigenous cosmoperceptions; adultcentrism, disregarding children's knowledge and the possible practices of the elderly, thus, with a racist, utilitarian and capitalistic bias. It is in the removal of or, for the addition of and, in the valuation of the sum, that it is observed that there is no such order of importance that the Euro-straight-male-authoritarian Prudente (2019) proposes.

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Ana Vitória Luiz e Silva Prudente, Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP

Mestranda em Educação na UNIFESP, orientada pela Prof.ª Dr.ª Ellen de Lima Souza; bacharel em Artes Cênicas, pela UNICAMP; com Licenciatura em Artes Visuais. Fez iniciações científicas, com bolsa da CNPq/PIBIC e orientadas pela Prof.ª Dr.ª Isa Etel Kopelman; um intercambio acadêmico para Universidade de Évora em Portugal e é organizadora do livro: “Representação e Representatividade: A Afrodescendência”.

Ellen de Lima Souza, Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP

Graduada em Pedagogia pela UNESP/SP, mestre e doutora em Educação pela UFSCar/SP. Atualmente é professora adjunta no Departamento de Educação da Universidade Federal de São Paulo UNIFESP e credenciada ao Programa de Pós graduação em Educação UNIFESP, e coordenadora do Grupo de Pesquisa LAROYÊ - Culturas Infantis e Pedagogias Descolonizadoras.

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Publié-e

2021-09-30

Comment citer

Prudente, A. V. L. e S., & de Lima Souza, E. (2021). Cinema and its aesthetic-pedagogical dimension: Bacurau and the Exulic Logic. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e12372. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12372

Numéro

Rubrique

Thematic Dossier: Arts and Rural Education