Graduates’ perspectives of the Undergraduate program in Rural Education, Arraias Campus/Tocantins

Auteurs-es

  • Helena Quirino Porto Aires Universidade Federal do Tocantins - UFT
  • Luiz Bezerra Neto Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12819

Résumé

ABSTRACT. This text is an excerpt of the Doctoral thesis in Education at the Federal University of São Carlos-UFSCAR, in which it presents a study on the Undergraduate program in Rural Education (LEdoC) at the Federal University of Tocantins, Arraias Campus, analyzing in to what extent the conditions of its materialization contribute to the formation of the working class. This paper aimed to analyze the materialization of the Undergraduate program in Rural Education from the perspective of its graduates. Therefore, we undertook an investigation that sought to answer the following question: What are the LEdoC graduates’ perspectives at UFT/Arraias campus, Tocantins? For this, we seek to unveil the object of study from the concrete reality, seeking to relate it to society in the search for understanding this movement of human formation in its entirety. Data collection took place through semi-structured interviews with 20 (twenty) LEdoC graduates in 2019. The results indicate that, in relation to the graduates, the number of students who completed it is still not expressive, given that only 37 (thirty-seven) of them completed the course. On the other hand, the graduates reveal that the course provided important contributions to their personal formation, since many now have another vision of “Rural Education”. In relation to insertion in the labor world, the course (and its specificities) is still not being contemplated in selection and competition edicts, both municipal and state, which demands attention to these issues, especially on the part of those interested. Given the data presented in this study, it is possible to see that LEdoC strives to make its proposal materialize in a satisfactory way; however, it has many challenges.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Bibliographies de l'auteur-e

Helena Quirino Porto Aires, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Helena Quirino Porto Aires é Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos- (UFSCAR). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Tocantins (UFT). Graduada em Pedagogia pela Fundação Universidade do Tocantins (UNITINS). Graduação em Licenciatura em Biologia pela Universidade Federal do Tocantins (UFT).  Tem experiência na área de Educação da Infantil, Ensino Fundamental, Ensino Médio, Ensino Superior e Gestão Escolar. Área de interesse: Educação do/no Campo, Pedagogia da Alternância/ Educação por Alternância, Formação de professores, Práticas Pedagógicas.  É professora assistente no curso de Licenciatura em Pedagogia da UFT.

Luiz Bezerra Neto, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Luiz Bezerra Neto é Graduado em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas, especialista em Economia do Trabalho e Sindicalismo com mestrado e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas, pós doutorado pela Universidade Federal da Bahia - UFBA. Professor associado da Universidade Federal de São Carlos, atuando na graduação e na pós-graduação. Membro de corpo editorial da Revista Eletrônica de Ciências da Educação  RECE e da Revista de Educação - REVEDUC. É coordenador do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Educação no Campo  GEPEC. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Fundamentos da Educação. Atuando principalmente nos seguintes temas: educação rural, escola normal rural, movimento dos trabalhadores rurais sem-terra, ruralismo pedagógico.

Références

Aires, H. Q. P. (2020). Análise dos desafios e perspectivas do curso de Licenciatura em Educação do Campo, campus de Arraias, Estado do Tocantins (Tese de Doutorado). Universidade Federal de São Carlos, São Paulo.

Brasil (2002). Resolução CNE/CEB 1, de 3 de abril de 2002. Institui as Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Brasília. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13800-rceb001-02-pdf&category_slug=agosto-2013-pdf&Itemid=30192.

Brasil. Lei nº 11.769, de 18 de Agosto de 2008. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, Lei de Diretrizes e Bases da Educação, para dispor sobre a obrigatoriedade do ensino da música na educação básica. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11769.htm

Brito, M. M. B., & Molina, M. C. (2016). Estudo com egressos da Licenciatura em Educação do Campo da UNB no contexto da expansão da educação superior. In Anais do XXIV Seminário Nacional UNIVERSITAS. (pp. 1723-1746). Recuperado de http://www.ppe.uem.br/xxivuniversitas/anais/trabalhos/e_7/7-012.pdf

Fernandes, B. M. (2004). Diretrizes de uma caminhada. In Arroyo, M. G., Caldart, R. S., & Molina, M. C. (Orgs.). Por uma educação do campo (pp. 133-158). Petrópolis: Vozes.

Gadotti, M. (2001). A dialética: concepção e método. In Gadotti, M. Concepção dialética da educação (pp. 15-38). São Paulo: Cortez/Autores Associados.

Locatelli, A. S., Nunes, K. C. S., & Pereira, F. A. (2013). Educação do campo no estado do Tocantins: desafios pedagógicos e curriculares. Revista Espaço do Currículo, 6(3), 583-594.

Martins, L. M. (2006). As aparências enganam: divergências entre o materialismo histórico dialético e as abordagens qualitativas de pesquisa. GT: Filosofia da Educação/17. In Anais Reunião Anual da ANPED, 29, pp. 1-17. Recuperado de http://29reuniao.anped.org.br/trabalhos/trabalho/GT17-2042--Int.pdf

Marx, K. (1973). Contribuição para a crítica da economia política. Lisboa: Estampa.

Masson, G. (2012). As contribuições do método materialista histórico e dialético para a pesquisa sobre políticas educacionais. In IX ANPED SUL. Seminário de Pesquisas em Educação da Região Sul. Recuperado de http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/%209anpedsul/paper/viewFile/966/126

Molina, M. C. (2017). Contribuições das Licenciaturas em Educação do Campo para as políticas de formação de educadores. Educação & Sociedade, 38(140), 587-609. https://doi.org/10.1590/ES0101-73302017181170

Oliveira, M. E. B. (2017). Educação do Campo, políticas públicas e movimentos sociais: o papel do Pronera na construção de autonomias relativas. In Foschiera, A. A., Cabral, J. P. C., & Cerqueira, O. N. (Orgs.). Educação do Campo e o campo de atuação da Escola Família Agrícola de Porto Nacional-TO: Pronera, Agroecologia e Camponeses (pp. 15-42). Palmas: Nagô.

Ribeiro, M. (2013). Política educacional para populações camponesas: da aparência à essência. Revista Brasileira de Educação, 18(54), 669-691. https://doi.org/10.1590/S1413-24782013000300009

Saviani, D. (2008). Escola e democracia. Campinas: Autores Associados.

Universidade Federal do Tocantins (2013). Projeto Político Pedagógico do Curso de Licenciatura em Educação do Campo: Códigos e Linguagens – Artes Visuais e Música. Arraias: UFT. Recuperado de http://download.uft.edu.br/?d=2b2b330c-2a4c-4065-93d3-dc1e7975728d:05-2014%20-

Publié-e

2021-11-13

Comment citer

Porto Aires, H. Q., & Bezerra Neto, L. . (2021). Graduates’ perspectives of the Undergraduate program in Rural Education, Arraias Campus/Tocantins. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e12819. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12819

Numéro

Rubrique

Dossiê Temático: Egressos (as) das Licenciaturas em Educação do Campo no Brasil