Social dislocations caused by college education: actions and perceptions of mediators graduated in Countryside Education of Campo da Transamazônica and Xingu

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12939

Mots-clés :

Rural Education, social displacement, mediating agentes, Transamazônica and Xingu

Résumé

ABSTRACT. The present work focuses on individuals with Licentiate degree in Countryside Education of UFPA – Campus of Altamira, regarded as mediating agents who consider themselves participants in peasantry-related actions. The main objective of this study is to analyze, through a qualitative research approach, the historical dimension present in class continuity assumption supported by these mediating groups (referred as Social Movement of Transamazônica), associated with the sense of change they have developed in college thus affecting their mediating scope. The data obtained through techniques of individual and focus groups interviews reveal that incorporating and using certain forms of capital (institutionalized through college education) has contributed to the emergency of mediators, some of them deriving from local leadership positions and others intermediating demands, resources, etc. In both cases, these groups may be building local instances of power, by creating chances of political inclusion or even questioning internally the collective action itself.

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Alcione Sousa de Meneses, Universidade Federal do Pará - UFPA

Professora Adjunta da UFPA na faculdade de Etnodiversidade. Doutoranda em Ciências Sociais pela UFCG-PB. Possui mestrado em Ciências Sociais e graduação em Pedagogia, ambas pela UFPA. Atua na área de Educação do Campo. Na pesquisa tem estudado a relação educação escolar e reprodução social, bem como processos de diferenciação social provocados pela escolarização em povos e comunidades tradicionais. É membro do Laboratório de Estudos Rurais e Ambientais (LERA/UFCG).

Ramonildes Alves Gomes, Universidade Federal de Campina Grande - UFCG

Mestrado em Sociologia pela UFSCAR (1998); Doutorado em Sociologia pela Universidade Federal de Pernambuco (2005) e pós-doutorado pela École des Hautes Études en Sciences Sociales (CRBC/EHESS - 2010), pós-doutorado Université Paris Ouest Nanterre La Défense (2010) na França. Desde 2006 atua como Docente Permanente do Programa de Pós Graduação em Ciências Sociais da Universidade Federal de Campina Grande. Com experiência de pesquisa, orientação (em nível de mestrado e doutorado), tendo se dedicado aos estudos sobre agricultura familiar, novas ruralidades, políticas públicas para o desenvolvimento rural, processos de enquadramento institucional, processos de mudança social no Semiárido nordestino, sistemas agroalimentares e agricultura alternativas.

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Publié-e

2021-11-13

Comment citer

Sousa de Meneses, A., & Alves Gomes, R. . (2021). Social dislocations caused by college education: actions and perceptions of mediators graduated in Countryside Education of Campo da Transamazônica and Xingu. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e12939. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12939

Numéro

Rubrique

Dossiê Temático: Egressos (as) das Licenciaturas em Educação do Campo no Brasil