Curricular Guidelines for Rural Education in the state of Mato Grosso: a view from the Natural Sciences

Auteurs-es

  • Ilma Ferreira Machado Machado Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT https://orcid.org/0000-0001-5253-7684
  • Valdenir de Souza Coutinho Secretaria de Estado de Educação de Mato Grosso

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12967

Mots-clés :

rural education, natural sciences, curricular orientations, state of Mato Grosso.

Résumé

ABSTRACT. This article aims to analyze how the rural education curriculum is approached in the Curricular Orientations of Basic Education of the state of Mato Grosso and how the theoretical-methodological propositions presented here can be articulated by Natural Sciences. The study is guided by a critical conception of education and by a qualitative research methodology, based on the analysis of documents on Rural Education, in particular the Curricular Orientations of Basic Education of the state of Mato Grosso, in the section where the question of Rural Education is addressed. The results of the research show that the pedagogical indications made in the curricular orientations safeguard the specificities of rural schools and make great contributions to Natural Sciences. It is important that the political-pedagogical projects indicate study topics and actions that dialogue with the reality of the rural world and with the socio-cultural, environmental and productive knowledge of rural workers, so that the natural sciences can act significantly in the formation of the students.

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Bibliographies de l'auteur-e

Ilma Ferreira Machado Machado, Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), pós-doutora pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professora sênior da Universidade do Estado de Mato Grosso (Unemat); estuda sobre educação do campo e organização do trabalho pedagógico, incluindo projeto político-pedagógico, educação dos trabalhadores rurais sem terra, trabalho e educação.

 

Valdenir de Souza Coutinho, Secretaria de Estado de Educação de Mato Grosso

Graduado em Ciências Biológicas pelo Centro Universitário de Várzea Grande (Univag). Especialista em Educação Ambiental pelo Instituto Cuiabano de Educação (ICE/MT). Mestre em Educação pela Universidade do Estado de Mato Grosso (Unemat). Professor de Ciências Biológicas de uma escola do campo do estado de Mato Grosso.

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Publié-e

2022-04-30

Comment citer

Machado, I. F. M., & Coutinho, V. de S. (2022). Curricular Guidelines for Rural Education in the state of Mato Grosso: a view from the Natural Sciences. Brazilian Journal of Rural Education, 7, e12967. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12967