Quilombola teaching practice: challenges and possibilities in times of pandemic

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DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13175

Résumé

ABSTRACT. We seek to investigate the challenges and possibilities of quilombola teaching practice and, in a more restricted way, reflect on the initial and continuing education of teachers, and identify advances in quilombola teaching practice in times of pandemic. Therefore, we adopted a qualitative and explanatory approach from the perspective of Historical-Cultural Theory to understand the reality and engender discussions on continuing education, use of technologies and mediation of the teaching and learning process. The information was collected through an online questionnaire using the Google Forms application, applied to 55 teachers from the Kalunga quilombola region in the state of Goiás. Our study showed the lack of investment in quilombola teacher training; the importance of teacher/student interaction; the collaborative teaching work enriches the pedagogical practice by providing the exchange of experiences and that the use of technological resources in education was essential, in order to ensure the continuity of the process, however, it was one of the factors responsible for the marginalization of teachers and students during teaching remote emergency.

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Ana Tereza Ramos de Jesus Ferreira, Secretaria de Estado de Educação - DF / Universidade de Brasília - UnB

Mestre em Educação pela Universidade de Brasília, graduada em Pedagogia pela Universidade de Brasília (1997). Professora de Classe Especial - TEA da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. Membro do grupo de pesquisa Dzeta Investigações em Educação Matemática - DIEM.

Hélio Rodrigues dos Santos, Universidade de Brasília - UnB

Mestrando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Brasília (PPGE/UnB). Participante do Dzeta Investigações em Educação Matemática - DIEM. Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES, 2021).

Geraldo Eustáquio Moreira, Universidade de Brasília - UnB

Pós-Doutor em Educação (ProPEd/UERJ) e Doutor em Educação Matemática (PUC/SP), com estágio doutoral na Universidade do Minho (Portugal). Professor Adjunto da Universidade de Brasília – UnB, Faculdade de Educação - FE. Pesquisador dos Programas de Pós-Graduação stricto sensu em Educação da UnB (Mestrado e Doutorado, acadêmico e profissional).

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Publié-e

2021-12-18

Comment citer

Ramos de Jesus Ferreira, A. T., dos Santos, H. R., & Eustáquio Moreira, G. (2021). Quilombola teaching practice: challenges and possibilities in times of pandemic. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e13175. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13175

Numéro

Rubrique

Factores asociados a los logros académicos en los contextos rurales