Escola da Terra in Minas Gerais: repercussions of continuing education in rural schools

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DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13895

Mots-clés :

continuing education, rural education, Minas Gerais, Escola da Terra Program.

Résumé

ABSTRACT. In this text, we present the repercussions of continuing education: Escola da Terra, developed by the Center for Studies and Research in Rural Education of the Faculty of Education of the Federal University of Minas Gerais, FAE-UFMG, in partnership with the State Department of Education of Minas Gerais Gerais, Municipal Education Departments and the Ministry of Education (MEC). The program has already carried out four offers between 2015 and 2021. Such training is based on principles of Rural Education: considering the school as a right, alternating training as a pedagogical condition and the protagonism of subjects as central. Anchored in these principles, the training process is built, considering the educational needs of the territories, articulating them to specific methodological procedures, questioning them about the school and its subjects, in order to understand them in order to act and transform the practice. The results of the training course of the four offers of the program in Minas Gerais were achieved, both at the individual quantitative level, with more than five hundred Pedagogical Action Plans (PAPs), and at the collective level, considering changes in schools in different municipalities in the State of Minas Gerais.

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Eliano de Souza Martins Freitas, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Graduado em Geografia (2001), mestrado (2004) e doutorado (2013) em Geografia pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Atualmente é professor da carreira EBTT na Universidade Federal de Minas Gerais, no Colégio Técnico da UFMG (COLTEC), ministrando a disciplina de Geografia e pesquisador colaborador do programa de pós-graduação da FAE/UFMG (PROMESTRE). Participa do Programa Escola da Terra e desenvolve pesquisas na área de Geografia com ênfase em Geografia Urbana, Geografia e Educação (Ensino de Geografia, Educação de Jovens e Adultos, Educação do Campo, Formação Inicial e Continuada de Professores, Discursos dos Livros Didáticos).

Érica Fernanda Justino de Freitas , Secretaria Estadual de Educação de Minas Gerais

Pedagoga pela Universidade de Frnaca.  Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais, Mestre pela mesma Universidade. Atua na formação continuada de Professores do Campo desenvolvendo palestras, cursos, publicações e ações de intervenção. Exerce as funções de supervisão pedagógica e professora na Educação Básica.

Maria de Fátima Almeida Martins, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Graduada em Geografia pela Universidade Federal do Ceará (1987) com mestrado em Geografia (Geografia Humana) em 1995 e doutorado em Geografia Humana pela universidade de São Paulo em 2002. Pós doutoramento em Educação (2020). Atualmente é professora titular da Universidade Federal de Minas Gerais. Coordenadora do curso do aperfeiçoamento Escola da Terra na UFMG.

Nayara Cristine Carneiro do Carmo, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Bacharel em Ciências Socioambientais e Mestre em Educação, ambos pela Universidade Federal de Minas Gerais. Atualmente é Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais, Bolsista CNPQ e Formadora do Curso de Aperfeiçoamento Escola da Terra na UFMG.

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Materiais audiovisuais

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Comment citer

de Souza Martins Freitas, E., Fernanda Justino de Freitas , Érica ., de Fátima Almeida Martins, M. ., & Cristine Carneiro do Carmo, N. . (2022). Escola da Terra in Minas Gerais: repercussions of continuing education in rural schools. Brazilian Journal of Rural Education, 7, e13895. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13895