Escola da Terra in Minas Gerais: repercussions of continuing education in rural schools
DOI :
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13895Mots-clés :
continuing education, rural education, Minas Gerais, Escola da Terra Program.Résumé
ABSTRACT. In this text, we present the repercussions of continuing education: Escola da Terra, developed by the Center for Studies and Research in Rural Education of the Faculty of Education of the Federal University of Minas Gerais, FAE-UFMG, in partnership with the State Department of Education of Minas Gerais Gerais, Municipal Education Departments and the Ministry of Education (MEC). The program has already carried out four offers between 2015 and 2021. Such training is based on principles of Rural Education: considering the school as a right, alternating training as a pedagogical condition and the protagonism of subjects as central. Anchored in these principles, the training process is built, considering the educational needs of the territories, articulating them to specific methodological procedures, questioning them about the school and its subjects, in order to understand them in order to act and transform the practice. The results of the training course of the four offers of the program in Minas Gerais were achieved, both at the individual quantitative level, with more than five hundred Pedagogical Action Plans (PAPs), and at the collective level, considering changes in schools in different municipalities in the State of Minas Gerais.
Téléchargements
Références
Antunes-Rocha, M. I., Carvalho, C. A. S., & Justino, E. F. (2018). Escola da Terra Minas Gerais: relato de uma experiência. In Hage, S. A. M., Silva, H. S. A., & Fonseca, J. D. (Orgs.). Programa Escola da Terra: cartografia da diversidade e complexidade de sua execução no Brasil (pp. 111-120). Curitiba: VRV.
Antunes-Rocha, M. I., Justino E. F., & Carvalho, C. A. S. (2018). Escola da Terra Minas Gerais: formação de educadores para atuar em turmas multisseriadas nas escolas do campo. In Hage, S. A. M., Lima, I. M. S., & Souza, D, D. (Orgs.). Escola Pública do Campo: perspectivas da (multi) seriação (pp. 123-138). Curitiba: CRV.
Alferes, M. A., & Mainardes, J. A (2021). Formação continuada de professores no Brasil. Seminário de Pesquisa PPE. Universidade Estadual de Maringá 26 e 27/05/2011. Recuperado de: http://www.ppe.uem.br/publicacoes/seminario_ppe_2011/pdf/1/001.pdf. Acesso em 2021.
Arroyo, M. G. (2006). Formar educadoras e educadores de jovens e adultos. In Seminário Nacional sobre formação do educador de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica.
Arroyo, M. G., Caldart, R. S., & Molina, M. C. (2004). (Orgs.). Por uma Educação do campo. Petrópolis, RJ: Vozes.
Borges, S. P. E. A. (2022). Unidades da federação e participação das IES no Programa Escola da Terra IV. Mapa.
Borges, S., P. E. A. (2022). Programa Escola da Terra: municípios mineiros participantes (2016-2021). Mapa.
Brasil. (2013). Ministério da Educação. Gabinete do Ministro. Portaria nº 579 de 02 de julho de 2013. Recuperado de: http://pronacampo.mec.gov.br/images/pdf/port_579_de_02_de_julho_de_2013_institui_a_escola_da_terra.pdf. Acesso em 18 de setembro de 2021.
Brasil. (1996). Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional Lei número 9394, 20 de dezembro de 1996.
Brasil. (2021). MEC. Programa Nacional de Educação do Campo: PRONACAMPO. Brasília/DF: MEC, março de 2012. Recuperado de: http://www.consed.org.br/images/phocadownload/pronacampo.pdf. Acesso em 20 de nov 2021.
Caldart, R. S. (2004). Elementos para construção do projeto político e pedagógico da educação do Campo. In Molina, M. C., & Jesus, S. M. S. A. (Orgs.). Por uma educação básica no campo: contribuições para a construção de um projeto de Educação do Campo (pp. 10-31). V 5. Brasília.
Camacho, R. S. (2013). Paradigmas em disputa na Educação do Campo (Tese de Doutorado). Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, São Paulo.
Charlot, B. (2013). Da relação com o saber às práticas educativas. São Paulo: Cortez.
Conte, I. I., & Ribeiro, M. (2017). Escola do campo: relação entre conhecimentos, saberes e
culturas. Educ. Pesqui., 43(3), 847-862. https://doi.org/10.1590/s1517-9702201707160785
Fernandes, B. M. (2008). Educação do Campo e Território Camponês no Brasil. In Fernandes, B. M., et al. (org.). Educação do Campo: Campo - Políticas Públicas – Educação (s./p.). INCRA/MDA. Brasília.
Fernandes, R., M. (2017 Educação do Campo e o ensino da Literatura nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental). In Caderno IV – Escola da Terra: Língua, Artes e Literatura nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Escola da Terra II.
Freire, P. (2001). Pedagogia da Autonomia. Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.
Freire, P. (1987). Pedagogia do oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Gatti, B. A., Barreto, E. S. S., André, M. E. D., & Almeida, P. C. A. (2019). Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO.
Justino, E. F. (2016). Programa Mais Educação: Diálogos a partir da percepção dos pais de estudantes de uma comunidade rural (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2017v2n1p389
Leão, A. J. M. (2018). Professores e Educação do Campo do Município de Francisco Sá-MG: um estudo na perspectiva da Teoria das Representações Sociais (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.
Maués, O. C. (2003) Reformas Internacionais da Educação e Formação de Professores. Cadernos de Pesquisa, (118), 89-117. https://doi.org/10.1590/S0100-15742003000100005
Marin, A. J. (1995). Educação continuada: introdução a uma análise de termos e concepções. Cadernos Cedes, 36, 3-20.
Munarim, A. (2018). Introdução. In Hage, S. A. M., Silva, H. S., Araujo, M. N., & Fonseca, J. D. (Orgs.). Programa Escola da Terra: cartografia da diversidade e complexidade de sua execução no Brasil (pp 17-21). Curitiba: VRV.
Minas Gerais. (2015). Resolução 2820/2015. Diretrizes da Educação do Campo do Estado de Minas Gerais.
Nóvoa, A. (1991). A formação contínua entre a pessoa-professor e a organização-escola. Inovação, 4(1), 63-76.
Oliveira, C. A. D. (2019). O ensino de língua portuguesa em uma escola do campo do município de Francisco Sá/MG: a proposição de uma sequência didática como incentivo para o exercício da participação de jovens educandos camponeses em suas comunidades (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.
Oliveira, H. L. G., & Leiro, A. C. R. (2019) de formação de professores no Brasil: referenciais legais em foco. Pro-Posições, 30, 1-26. https://doi.org/10.1590/1980-6248-2017-0086
PROEX/UFMG. FaE/UFMG sedia o Seminário de formação do projeto Escola da Terra, até 3 de setembro. Recuperado de: https://www2.ufmg.br/proex/Noticias/Noticias/Escola-da-Terra. Acesso em: 12 nov. 2021.
Relatórios Finais (2016, 2017, 2019). Plataforma Moodle - Universidade Federal de Minas Gerais. Recuperado de: https://virtual.ufmg.br/extensao/. Acesso em: 18 de nov. de 2021.
Rodrigues, A. P. (2017) Educação do Campo e o ensino da Língua Portuguesa nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental, 2017. In Caderno IV – Escola da Terra: Língua, Artes e Literatura nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Escola da Terra II.
Santos, E. V. (2018) Representações Sociais de egressos da Licenciatura em Educação do Campo (LeCampo/FaE/UFMG) sobre o campo (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.
Schon, D. (1987). Educating the reflective practitioner: Donald Schön's presentation to the 1987 meeting of the American Educational Research Association. Washington, DC. Recuperado de: http://educ.queensu.ca/~russellt/howteach/schon87.htm. Acesso em: 2021.
Zeichner, K. M. (1998) Para além da divisão entre professor-pesquisador e pesquisador acadêmico. In Geraldi, C., Fiorentini, D., & Pereira, E. M. A. (Orgs.). Cartografias do trabalho docente (pp. 207-236). Campinas: Mercado de Letras.
Materiais audiovisuais
Seminário Escola da Terra 2016 - Parte I. Recuperado de: encurtador.com.br/bnFNY. Acesso em: 12 ago. 2021
Seminário Escola da Terra 2016 - Parte II. Recuperado de: encurtador.com.br/lotU4, Acesso em: 12 nov. 2021
Seminário Escola da Terra 2016 - Parte III. Recuperado de: encurtador.com.br/CIR34, Acesso em: 12 nov. 2021
Seminário Escola da Terra 2017. Recuperado de: encurtador.com.br/defN0, Acesso em: 12 nov. 2021
Téléchargements
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).