Rural education in Latin America: A historical study

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DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e14618

Résumé

ABSTRACT. Rural Education (RE) is being conceived as a pedagogical proposal specific to the rural population, as it considers that this audience has distinct educational needs and lifestyle habits from those living in urban environments. In this article we presented the results of bibliographical Research aimed at the historical survey of teaching proposals in this modality within Latin America, adopting as a sample cut the histories of Argentina, Brazil, Cuba, and Mexico. Our results demonstrate that Latin American experiences are influenced by the ideological inclination of their governments and that educational projects achieved better results when they obtained greater popular participation, from their conception to the execution of their proposals. This demonstrates that RE is a reflection of a Pedagogical Project that achieves higher levels of efficiency when built in a democratic, with the target audience involved in its construction.

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Patricia de Souza Machado Gregorio, Instituto Federal do Paraná - IFPR

Mestranda em Educação Profissional e Tecnológica, pelo Instituto Federal do Paraná -IFPR (2021-atual), Especialista em Educação Inclusiva pela Universidade Castelo Branco (2008) e licenciada em LETRAS-Português pela Fundação Universidade Federal do Rio Grande (2006). Atualmente é Professora de carreira do magistério do Ensino básico técnico e tecnológico no IFPR, Campus Curitiba.

Gledson Vigiano Bianconi , Instituto Federal do Paraná - IFPR

Biólogo pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUC-PR), Mestrado em Biologia Animal e Doutorado em Ciências Biológicas (2009) pela Universidade Estadual Paulista (UNESP); Pós-doutorado em Ecologia e Biologia da Conservação pela Texas A&M University (Texas – EUA). Atualmente, é professor do Instituto Federal do Paraná (IFPR), fazendo parte do quadro permanente de docentes do Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica em Rede Nacional (ProfEPT).

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Publié-e

2023-03-11

Comment citer

de Souza Machado Gregorio, P., & Bianconi , G. V. (2023). Rural education in Latin America: A historical study. Brazilian Journal of Rural Education, 8, e14618. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e14618