Perceptions about teaching work in the initial training of rural educators: fabrics from the supervised curricular internship

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DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e15068

Résumé

ABSTRACT. The article discusses the perceptions linked to teaching work, developed by students during the supervised curricular internship experiences (stage II), in the Degree in Rural Education: qualification in Arts (Visual Arts, Performing Arts and Music), offered at the Federal University of Northern Tocantins (UFNT). The investigative path was initially developed through a bibliographic review with the aim of conceptual deepening, followed by a referential inventory from the survey of theses and dissertations on the portal of the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), seeking to identify research carried out from 2014 to 2021, which place the supervised curricular internship in the initial training of teachers and the supervised curricular internship in the formative singularity of the degree in Rural Education. In addition to these resorted to, a documentary analysis was carried out on the internship reports prepared by the students, during Supervised Curricular Internship II, in the second half of 2018, the last offer of this stage in the modality in person in the period leading up to the COVID-19 pandemic, caused by the SARS-CoV-2 virus. From the analyzes carried out, two subcategories linked to teaching work were identified: Teacher professional training and Educator's role, considered interdependent according to the objective outlined for the investigation. It is concluded that the internship experiences help the student in training to develop understandings about becoming a professional. Perceptions about professional work, based on active and direct contact with the school environment, demonstrate that assuming the position of educator enables the identification of the functions assigned to it: difficulties, pleasures, experiences, development of pedagogical activities, planning, recognition of the diversity of people and realities, allowing the student - trainee to project the social roles that can be played in the exercise of the profession.

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Juliane Gomes de Sousa, Universidade Federal do Pará - UFPA

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Mestra em Educação pela Universidade Federal do Tocantins - UFT (2017). Graduada em Pedagogia - Universidade Federal do Tocantins (2015). Foi professora efetiva nas séries iniciais do ensino fundamental na rede municipal de Tocantinópolis (2017). Atualmente é professora Assistente na Universidade Federal do Norte do Tocantins UFNT/Câmpus de Tocantinópolis - Curso de Licenciatura em Educação do Campo com habilitação em Artes e Música. Atua como editora assistente na Revista Brasileira de Educação do Campo (RBEC). Membra do Grupo de Estudos e Pesquisas em Teoria Histórico-Cultural e Educação - GEPEHC/UFPA e do Grupo de Estudos e Pesquisas em História, Educação e Artes - GEPHEA.

Sônia Regina dos Santos Teixeira, Universidade Federal do Pará - UFPA

Professora Associada do Instituto de Ciências da Educação da Universidade Federal do Pará. Atua como professora de Psicologia da Educação no Curso de Pedagogia e demais licenciaturas e como professora orientadora de mestrado e doutorado na Linha de Formação de Professores, Trabalho Docente, Teorias e Práticas Educacionais do Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGED/UFPA. Possui graduação em Pedagogia (UFPA - 1988) e doutorado em Psicologia pelo Programa de Pós-Graduação em Teoria e Pesquisa do Comportamento (UFPA - 2009). Desenvolve estudos e pesquisas na interface entre a Educação e a Psicologia, dedicando-se ao estudo da teoria de L. S. Vigotski, visando extrair implicações teórico-práticas para a formação de professores e o trabalho docente na Educação Infantil, Ensino Fundamental e Educação Especial. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas em Teoria Histórico-Cultural e Educação - GEPEHC/UFPA. Coordenou o Programa de Formação Inicial para Professores em Exercício na Educação Infantil - PROINFANTIL - Convênio MEC/UFPA, nos estados do Pará e Amazonas. Atuou como consultora do MEC/SEB/COEDI nos estados do Pará, Amapá e Tocantins. É a atual coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Pará (PPGED/UFPA) e da Linha de Formação de Professores, Trabalho Docente, Teorias e Práticas Educacionais do respectivo Programa. É consultora Ad Hoc do GT 07 - Educação de Crianças de 0 a 6 anos da ANPED

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Publié-e

2023-10-21

Comment citer

Gomes de Sousa, J., & Teixeira, S. R. dos S. (2023). Perceptions about teaching work in the initial training of rural educators: fabrics from the supervised curricular internship. Brazilian Journal of Rural Education, 8, e15068. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e15068

Numéro

Rubrique

DOSSIÊ – POLÍTICA EDUCACIONAL E FORMAÇÃO DE PROFESSORES