Evaluation in early childhood education based on the understanding of preschool teachers

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e15645

Résumé

ABSTRACT. Assessment in Early Childhood Education (ECE) is a structural element of planning and pedagogical practice and is linked to the curriculum and training processes in ECE, but there are challenges, difficulties and misunderstandings in the way of understanding it. The article aims to reflect on the evaluation in EI from the understanding of preschool teachers in the city of Tocantinópolis/O. We opted for a qualitative approach with exploratory and bibliographical research, using the case study as a methodological strategy and the application of a questionnaire as an investigation technique. The results point to proximity and adequacy between the understanding about the evaluation of the investigated professors to the legal provisions and the specialized literature. However, it shows a generic approach with an expression that suggests the existence of practices based on classifying, selective and excluding evaluation. A certain fragility and conceptual misunderstanding in the explanation of the instruments used with evaluation in ECE, as well as their importance to guarantee procedures for monitoring the pedagogical work and evaluating the development of children, with no objective of selection, promotion or classification.

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Bibliographies de l'auteur-e

Zanadréya Marinho Sodré , Rede Pública Municipal de Tocantinópolis-TO

Especialista em Gestão Escolar e Graduada em Pedagogia - Docência dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental e Administração pela Universidade Federal do Tocantins (UFT). Experiência na área de Educação, com ênfase em Gestão. Atualmente Coordenadora Pedagógica na Secretaria Municipal da Educação e Cultura de Tocantinópolis-TO

Joedson Brito dos Santos, Universidade Federal de Campina Grande - UFCG

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC/BA) com mestrado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), doutorado em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB) e pós-doutorado pela Universidade do São Paulo (USP) . Atualmente é Professor Adjunto da Unidade Acadêmica de Educação (UAED) da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG) e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEd/UFCG). Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas e Práticas Educacionais (GEPPPE) e é membro fundador do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação, Desigualdade Social e Políticas Públicas (NEPED/UFT). É filiada à Associação Nacional de Política e Administração Educacional (ANPAE), à Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd), a Associação Nacional de Pesquisa para o Financiamento da Educação (FINEDUCA) e a Campanha Nacional pelo Direito à Educação. Foi professor da Universidade Federal do Tocantins UFT (2013/2020) e da Universidade Federal do Norte do Tocantins UFNT (2020/2021) onde foi Vice-Diretor do Campus Tocantinópolis em Gestão 2014-2018, e atuou como Coordenadora Institucional do Programa de Residência Pedagógica (RP/UFT/CAPES 2018/2019), Coordenadora de Área do PIBID/Programa de Iniciação Pedagógica (2016/2017), como Formadora, Supervisora ​​e pesquisadora em Programas de Formação de Docentes como PARFOR/MEC/UFT , PACTO/FNDE/UFT, EPDS/MEC e em diversas comissões institucionais. Os principais temas de atuação são: políticas educacionais, financiamento da educação básica, avaliação da educação básica,

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Publié-e

2023-05-30

Comment citer

Marinho Sodré , Z., & Brito dos Santos, J. (2023). Evaluation in early childhood education based on the understanding of preschool teachers. Brazilian Journal of Rural Education, 8, e15645. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e15645

Numéro

Rubrique

Dossiê: Olhares na Educação Infantil