Evaluation in early childhood education based on the understanding of preschool teachers
DOI :
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e15645Résumé
ABSTRACT. Assessment in Early Childhood Education (ECE) is a structural element of planning and pedagogical practice and is linked to the curriculum and training processes in ECE, but there are challenges, difficulties and misunderstandings in the way of understanding it. The article aims to reflect on the evaluation in EI from the understanding of preschool teachers in the city of Tocantinópolis/O. We opted for a qualitative approach with exploratory and bibliographical research, using the case study as a methodological strategy and the application of a questionnaire as an investigation technique. The results point to proximity and adequacy between the understanding about the evaluation of the investigated professors to the legal provisions and the specialized literature. However, it shows a generic approach with an expression that suggests the existence of practices based on classifying, selective and excluding evaluation. A certain fragility and conceptual misunderstanding in the explanation of the instruments used with evaluation in ECE, as well as their importance to guarantee procedures for monitoring the pedagogical work and evaluating the development of children, with no objective of selection, promotion or classification.
Téléchargements
Références
Brasil. Constituição da República Federativa do Brasil (1988). Brasília, DF: Senado Federal. Recuperado de: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdf. Acesso em: 23 jul. 2022.
Brasil. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (1996). LDB, 9394/1996. Brasília-DF. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf. Acessado em: 10 de junho de 2022.
Brasil (2009). Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria da Educação Básica. Resolução no 5, de 17/12/2009 - Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb005_09.pdf. Acesso em: 10 de maio de 2022.
Brasil (1998). Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. Vol. 1. Brasília, MEC/SEF,. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/rcnei_vol1.pdf. Acesso em: 13 de jul. de 2022
Brasil (2017). Ministério da educação. Base Nacional Comum Curricular. Recuperado de: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdfOL Acesso em: 20 de jul. de 2021.
Campos, M. M. (2014). Políticas educativas e avaliação na infância no Brasil. In Guimarães, M. C., Cardona, J. M., & Oliveria, D. R. (Orgs.). Fundamentos e práticas da avaliação na educação infantil (s./p.). Porto Alegre: Mediação.
Corsino, P. (2021). Movimentos Avaliativos na e da Educação Infantil. Dossiê- Desafios da Avaliação na e da Educação Infantil. Educar em Revista, 37, e83539. https://doi.org/10.1590/0104-4060.83539
Didonet, V. (2012). A avaliação na e da Educação Infantil. Brasília: Ministério Público. Recuperado de: http://www.mpsp.mp.br/portal/page/portal/Educacao/Doutrina. Acesso: 15 mar. 2022.
Fullgraf, J., & Wiggers, V. (2014). Educação infantil: projetos e práticas pedagógicas. Brasília: Liber Livros.
Guimarães, M. C., Cardona, J. M., & Oliveria, D. R. (Orgs.). (2014). Fundamentos e práticas da avaliação na educação infantil. Porto Alegre: Mediação.
Hoffmann, J. (2013). Um olhar sensível e reflexivo sobre a criança. Porto Alegre: Editora Mediação.
Hoffmann, J. (1996). Avaliação na pré- escola: um olhar sensível e reflexivo sobre a criança. Porto Alegre: Mediação.
Hoffmann, J. (2012). Avaliação e educação infantil: um olhar sensível e reflexivo sobre a criança. Porto Alegre: Mediação,
Luckesi, C. C. (2011). Avaliação da Aprendizagem: componente do ato pedagógico. São Paulo: Cortez Editora.
Oliveria, Z. R. (2005.). Educação Infantil: Fundamentos e Métodos. São Paulo: Cortez Editora.
Oliveira, D. R., & Guimarães, M. C. (2014). Estudos sobre avaliação na/da educação infantil: tendências das pesquisas e das práticas brasileiras (1996-2011). In Guimarães, M. C., Cardona, J. M., & Oliveria, D. R. (Orgs.). Fundamentos e práticas da avaliação na educação infantil (s./p.). Porto Alegre: Mediação.
Marconi, M. A., & Lakatos, E. M. (2017). Fundamentos de Metodologia Científica. 8ª ed. São Paulo: Editora Atlas S/A.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
© Zanadréya Marinho Sodré , Joedson Brito dos Santos 2023
Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution 4.0 International.
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).