Permanences and changes in Rural Education and Field Education in the county of Salto do Lontra between 1998 to 2022

Auteurs-es

  • Elizangela Wessling Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE
  • Carlos Antônio Bonamigo Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE https://orcid.org/0000-0002-4489-2317

Résumé

ABSTRACT. This article is an excerpt from a Master's research in Education that aimed to analyze the permanence and changes in Rural Education and Field Education in the county of Salto do Lontra/PR between 1998 to 2022.For the development of the work, a qualitative research was carried out, with bibliographic readings to understand the historical characteristics of Rural Education and Field Education, as well as the relationship between the nucleation process of schools and the emptying of the field. In addition, the documents of the closure and nucleation process of rural schools were analyzed, especially between the 1980s and 1990s, the Municipal Education Plans of 2007 and 2015, the Pedagogical Political Projects of the eight public field schools that served students in 2022 and semi-structured interviews with the pedagogical teams of the public primary and secondaryfield schools were developed. It was found with the research that in Salto do Lontra there is both the presence of rural schools and field schools and, therefore, there is a dialectical relationship between the permanence of Rural Education and the changes in Field Education, because the historical movement that involves them intertwines.

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Bibliographies de l'auteur-e

Elizangela Wessling, Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE

Formada no curso de Formação de Docentes pelo Colégio Estadual Irmã Maria Margarida - Ensino Médio e Normal (2011-2014). Graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), Campus de Francisco Beltrão/PR (2015-2018). Pós-Graduação Lato Sensu em Alfabetização e Letramento pela Faculdade UNINA (2020). Pós-Graduação Lato Sensu em Neuropsicopedagogia Clínica e Institucional pela Faculdade Iguaçu (2021). Mestra em Educação, pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), Campus de Francisco Beltrão/PR (2023). Trabalhou como professora PSS (Processo Seletivo Simplificado) na Rede Estadual de Educação do Estado do Paraná, onde atuou no Curso de Formação de Docentes no município de Salto do Lontra/Pr. Participa do grupo de estudos GEFHEMP (Grupo de Pesquisa e Estudos em Formação Humana, Educação e Movimentos Sociais Populares). Atualmente é professora concursada na Rede Municipal de Educação no município de Francisco Beltrão/Pr.

Carlos Antônio Bonamigo, Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE

Possui graduação em Filosofia pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras Dom Bosco (1990), graduação em Pedagogia pela Faculdade de Ampére (2016), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2001) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2007) na Linha Trabalho, Movimentos Sociais e Educação. Atualmente é professor Adjunto da Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste, no Curso de Pedagogia, com as disciplinas de Filosofia da Educação II e Orientação de Estágio I e do Programa de Pós-Graduação em Educação - nível de Mestrado - Linha de Pesquisa Sociedade, Conhecimento e Educação. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação do Campo, Educação do Campo e Agroecologia e Filosofia da Educação, atuando, sobretudo, nos seguintes temas: Educação, Educação do Campo, Filosofia da Educação, Agroecologia e Metodologias do Ensino de História. Pesquisador da Educação do Campo e suas interações com a agricultura camponesa e a agroecologia. Líder do Grupo de Pesquisa e Estudos em Formação Humana, Educação e Movimentos Sociais Populares - GEFHEMP (UNIOESTE) e membro subcoordenador da Rede de Formação de Professores das Escolas Públicas do Campo - REFOCAR (UNIOESTE).

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Publié-e

2024-06-30

Comment citer

Wessling, E., & Bonamigo, C. A. (2024). Permanences and changes in Rural Education and Field Education in the county of Salto do Lontra between 1998 to 2022. Brazilian Journal of Rural Education, 9, e15659. Consulté à l’adresse https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/campo/article/view/15659