Family Agricultural School: Reflections based on the social representations of alumni and parents

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DOI :

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e17822

Résumé

ABSTRACT. This article originated from a case study conducted on a Family Agricultural School (EFA) located in northern Minas Gerais, with the aim of examining how its teaching model can contribute to the development of an educational perspective focused on rural subjects. The social representations of the graduates and their parents regarding the EFA were identified and discussed. This was a qualitative-exploratory study that used narrative interviews as a data production strategy. Sixteen interviews were conducted with graduates and parents, and these interviews were processed using the Iramuteq software for lexical analysis. The result of this analysis identified five classes of words outlining semantic fields that enabled the construction of the analysis categories. The school-family-community trinomial presented itself as a central element of representations about EFA, highlighting two dimensions, technical training and pedagogical principles. It is evident that dialogue between school-family-community is essential in the construction of knowledge in rural schools, as well as in transforming the reality of rural communities. This dialogue has positive impacts on the identity bond with the countryside, creating new possibilities for relationships with the territory. It appears that EFA's pedagogical proposal aligns with the Rural Education Movement and its public policies.

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Eurivaldo Nunes Rodrigues, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM

Possui graduação em Gestão Ambiental pela Universidade Norte do Paraná (2010) e mestrado em Estudos Rurais pela Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (2022). Atualmente, exerce a função de assistente em administração na Universidade Federal de Minas Gerais - Campus Montes Claros. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em gestão de recursos humanos e processos administrativos. Seu interesse de pesquisa incluem gestão ambiental em contextos rurais, desenvolvimento sustentável e políticas públicas voltadas ao território e meio ambiente

Paulo Afrânio Sant’Anna, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM

Graduação em Psicologia pela Universidade Braz Cubas (1990), mestrado (1996) e doutorado (2001) em Psicologia pela Universidade de São Paulo, pós-doutorado no CIERS na Fundação Carlos Chagas (2017). Professor associado da Universidade Federal dos Vales de Jequitinhonha e Mucuri. Faz parte do corpo docente permanente da Licenciatura em Educação do Campo (UFVJM). É avaliador institucional e de curso do SINAES. Pesquisador associado do Centro de Estudos em Representações Sociais e Subjetividade Educação - CIERS-ed. (FCC). Membro da Red Latinoamérica en Movimiento: Miradas Psicosociales e do Nucleo de Pesquisa e Estudos em Saúde Coletiva (NUPEESC-UFVJM), Membro dos GT-APPEP- Psicologia Analítica e Representações Sociais.

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Publié-e

2024-12-12

Comment citer

Rodrigues, E. N., & Sant’Anna, P. A. (2024). Family Agricultural School: Reflections based on the social representations of alumni and parents. Brazilian Journal of Rural Education, 9, e17822. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e17822