Education of the countryside, waters and forests: the peasantry in the poetic song “Xote Ecológico”

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DOI :

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19188

Résumé

ABSTRACT. This essay analyses the intersection between Rural Education, the representation of the peasantry in the song "Xote Ecologic" by Luiz Gonzaga and Aguinaldo Batista, and the socio-environmental impacts of the Belo Monte Dam in the Xingu. It explores Rural Education as a means of rural inclusion and development and investigates how the song reflects the relationship between the peasantry and environmental degradation. The methodology adopted in this study is based on contextualized critical analysis, aiming to understand the song in its broader socio-environmental context. This approach integrates two fundamental perspectives: musical hermeneutics and bibliographic review. The study highlights the critical representation of the peasantry in the song, revealing challenges and struggles for environmental preservation and contributes to the understanding of the complex interactions between society, environment, and peasant culture, and emphasizes the importance of Rural Education for equitable and sustainable development. Therefore, from this analysis, it becomes evident that the song "Xote Ecológico" transcends its artistic form and becomes a valuable document for understanding the complex interactions between society, environment, and culture, by reminding us of the importance of considering the environmental implications of modern agricultural practices and unbridled urban expansion.

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Ronaldo dos Santos Leonel, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Doutorando em EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS E EM MATEMÁTICA (PPGECM - UFPR).Mestre em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia (PPGEECA - UEPA). Graduado em Biologia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA (2010). Graduado em Educação do Campo com Habilitação Especifica em Ciências da Natureza e Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará - IFPA/ CAMPUS ALTAMIRA (2015).Professor Efetivo da Educação Básica na Rede Municipal de Ensino em Altamira -Pará. Atualmente pesquisa sobre: FORMAÇÃO DE PROFESSORES/AS DA EDUCAÇÃO DO CAMPO NO CONTEXTO DA AMAZÔNIA PARAENSE: TECNOLOGIAS E METODOLOGIAS ATIVAS NO ENSINO DE CIÊNCIAS NATURAIS 

Everton Bedin, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Graduado em Química Licenciatura Plena pela Universidade de Passo Fundo - UPF (2009). Especialista em Tecnologia de Informação e Comunicação na Educação - TICEDU - pela Universidade Federal de Rio Grande - FURG (2014), Gestão Educacional pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM (2018). Mestre em Educação em Química pela Universidade Federal de Uberlândia - UFU (2012). Doutor e Pós-Doutor em Educação em Ciências: química da vida e saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS (2015). Atualmente é professor permanente no Departamento de Química da Universidade Federal do Paraná (UFPR) e nos Programas de Pós-graduação em Educação em Ciências e em Matemática (PPGECM), onde atuou como Vice-Coordenador (01/2022 - 08/2023) e Coordenador (09/2023 - 01/2026), e no Mestrado Profissional em Química em Rede Nacional (PROFQUI). Possui experiência na área de Química com ênfase em Química, trabalhando, principalmente, nos temas: formação docente, ensino-aprendizagem, TDIC, interdisciplinaridade e metodologias de ensino

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Publié-e

2024-12-12

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Leonel, R. dos S., & Bedin, E. (2024). Education of the countryside, waters and forests: the peasantry in the poetic song “Xote Ecológico”. Brazilian Journal of Rural Education, 9, e19188. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19188