Discursive genres in the literacy of children in multigroup classes in rural schools

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19494

Mots-clés :

alfabetização, classes multisseriadas, gêneros discursivos.

Résumé

This article has the following object of study: Discursive genres in the literacy of children in multigrade classes in rural schools. It needs to answer the following problem question: How can we enable the literacy of children in multi-grade classes to privilege the use of discursive genres? Considering the proposed question, we set ourselves the following objective: to understand the work with discursive genres in the literacy process of children in multigrade classes in rural schools. The concept of literacy that underpins the research is based on cultural-historical theory, which links literacy and literacy. It is a study guided by the principles of the autobiographical method, consolidated through narrative research, according to Dominicé's (1988) propositions. The narratives were produced through biographical memorials. Based on the collaborators' narratives, the study found that literacy requires the organization of time, space and the availability of reading and writing materials.

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Biographie de l'auteur-e

Dilmar Rodrigues da Silva Junior, Universidade Federal do Piauí - UFPI

Doutorando Educação pelo PPGEd/UFPI. Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação- PPGEd/ da Universidade Federal do Piauí- UFPI, na Linha de Pesquisa: Formação de professores e Práticas da docência (dissertação defendida em 2022). Especialista em Filosofia, Sociologia e Ensino Religioso pelo Instituto de Educação Athena, da Faculdade Dom Bosco. Especialização em Supervisão, Gestão e Planejamento Educacional pelo Instituto de Ensino Superior Franciscano- IESF. Especialista em Formação de Professores para a Educação Profissional e Tecnológica - IFMA. Pós-Graduando em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino, pelo Instituto Federal de Roraima - IFRR. Graduado em Pedagogia pela Universidade Estadual do Maranhão- Campus Caxias. Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Formação e Profissionalização Docente em Pedagogia- NUPPED, no Centro de Ciências da Educação- CCE/UFPI.

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Publié-e

2025-02-23

Comment citer

Silva Junior, D. R. da. (2025). Discursive genres in the literacy of children in multigroup classes in rural schools. Brazilian Journal of Rural Education, 9, e19494. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19494

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