The trajectory of public policies for rural education: a brief history of advancements in the Amazon region of Pará

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19579

Mots-clés :

Educação do Campo, Políticas Públicas, Amazônia Paraense

Résumé

ABSTRACT. The objective of this article is to characterize the trajectory of public policies for Rural Education in Brazil and in the Amazon region of Pará, relating them to the country's political history. The text highlights the important moments that culminated in the struggles of social movements for Rural Education, ranging from the pedagogical ruralism of the Estado Novo, the Second Republic, the Civil-Military Dictatorship, and the Redemocratization, to the first actions that demanded specific education for rural populations. In this bibliographical research, we used the authors Miguel Arroyo, Roseli Caldart, Mônica Molina, and Salomão Hage, who helped us make some inferences based on this historical portrait, deepening the debates about the struggle for land and rural education. We hope that this historical review will inspire us to strengthen public policies that consider the rights of individuals and groups who live and study in the countryside.

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Bibliographies de l'auteur-e

Leandro Ferreira da Silva, Instituto Federal do Pará

Técnico em Assuntos Educacionais no IFPA – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará/ Campus Conceição do Araguaia. Professor Horista da UEPA – Universidade do Estado do Pará/ Campus VII Conceição do Araguaia. Mestre em Educação – UFRRJ. Doutor em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar).

ORCID: 0000-0001-5219-9750

Ramofly Bicalho, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Docente na UFRRJ - Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Campus Seropédica. Lotado no Departamento de Educação do Campo, Movimentos Sociais e Diversidade. Docente na Licenciatura em Educação do Campo, no PPGEA – Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola e no PPGEduc – Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares. Pós-Doutorando em Educação na Universidade Federal Fluminense – UFF. Título do Projeto: História da Educação do Campo e os Movimentos Sociais no Brasil: as ações do PROCAMPO na formação de educadores. Atuo com as seguintes temáticas: História da Educação do Campo e os Movimentos Sociais. Educação Popular e Educação de Jovens e Adultos.

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Publié-e

2025-12-24

Comment citer

Silva, L. F. da, & Bicalho, R. (2025). The trajectory of public policies for rural education: a brief history of advancements in the Amazon region of Pará. Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19579. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19579

Numéro

Rubrique

Dossiê: Caminhos e lutas na formação de professores do Campo no Brasil