Intensive, family farming and sustainability of country schools in Brazil

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DOI :

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19922

Résumé

ABSTRACT. This study discusses rural education linked to family farming, highlighting that it is a life project in its entirety through social movements. Contrary to this, intensive agriculture is presented as a project to expel families from the countryside. These two agricultural projects are antagonistic because the first is aimed at housing families with access to public policies, including education, which is the focus of this research. On the contrary, intensive agriculture defends the countryside only as a place of agricultural production to generate commodities and, as a consequence, families are forced to migrate to the cities, generating the emptying of the countryside and the deactivation of school institutions. This reality is discussed through bibliographical research and presented as a result possibilities for strengthening social movements in defense of rural education and family farming.

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Adillson Alves da Silva, Federação dos Trabalhadores e Trabalhadoras da Agricultura Familiar de Goiás

Mestre em Educação (PUC Goiás); licenciado em Letras (UFMT) e Pedagogia (UNIG).  É professor do Curso de Pedagogia (Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica - PARFOR) da PUC Goiás. Membro do Diretório/CNPq-GP" Educação, História, Memória e Culturas em Diferentes Espaços Sociais- EHMCES/HISTEDBR/PUC-Goiás, vinculado aos Programas de Pós-Graduação em Educação e História -  PUC Goiás.Coordena o Comitê de Educação do Campo do Estado de Goiás.É pesquisador dos seguintes temas: educação do campo, movimentos sociais e políticas públicas educacionais. 

Maria Zeneide Carneiro Magalhães de Almeida, Université pontificale catholique de goiás

Pós-Doutora em Educação- Universidade Autónoma de Madrid-Espanha (UAM). Doutora em História pela Universidade de Brasília (UNB). Mestre em Educação, Filosofia e História da Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) e Pós-Doutoranda na Universidade Federal de Uberlândia (UFU- MG, em andamento). Pedagoga pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (UCG). É credenciada no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação e Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em História,. Linhas Pesquisa Educação, Sociedade e Cultura e Educação Histórica e Diversidade Cultural. Líder do Diretório/CNPq-GP" Educação, História ,Memória e Culturas em Diferentes Espaços Sociais- EHMCES/HISTEDBR/PUCGO. Membro efetivo da Academia de Letras do Noroeste Goiano-ALANEG e RIDE. É  professora Adjunta da Pontifícia Universidade Católica de Goiás  no Curso de Pedagogia. Orienta em nível graduação (TCC), de mestrado, doutorado e pós-doutorado.

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Publié-e

2025-12-24

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Alves da Silva, A., & Carneiro Magalhães de Almeida, M. Z. (2025). Intensive, family farming and sustainability of country schools in Brazil. Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19922. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19922

Numéro

Rubrique

Dossiê: Caminhos e lutas na formação de professores do Campo no Brasil