Educational practices to raise environmental awareness and involve the school community in caring for the Cerrado: Experiences of the Goiabal Vivo Collective

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19928

Résumé

ABSTRACT. This article focuses on the educational practices developed in the Goiabal Park, a remnant of the Cerrado located in Ituiutaba – MG, and its relationship with the local community. The objective of the research was to promote environmental awareness and strengthen the sense of belonging to the Cerrado through environmental education practices in urban and rural schools within the region. The activities were developed by the Coletivo Goiabal Vivo, formed mainly by students and professors of the Biological Sciences courses at the Federal University of Uberlândia – Pontal Campus. The methodology included interactive dynamics, such as the construction of a food web using images and string, in addition to the screening of the short film “Vellozia” and workshops using fruits from the Cerrado, such as the jatobá. The main results demonstrated an increase in the students’ understanding of ecological relationships, the appreciation of local flora and the overcoming of botanical imperception. The activities also sparked interest in families, strengthening the community’s bond with the environment. It is concluded that inter/transdisciplinary educational practices, which integrate science, culture and local experiences, are fundamental to promote the conservation of the Cerrado and to form subjects who are more aware and committed to environmental preservation.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Bibliographies de l'auteur-e

Mike Nascimento dos Santos, Universidade Federal de Uberlandia

Mike Nascimento dos Santos
Licenciando em Ciencias Biológicas na Universidade Federal de Uberlandia (UFU), Campus Pontal. Integrante, artista e ambientalista junto ao Coletivo Goiabal Vivo.
Email: mike.santos@ufu.br
Orcid: https://orcid.org/0009-0003-3291-0447

Karen Evangelista Marques, Universidade Federal de Uberlândia

Karen Evangelista Marques
Integrante, ambientalista, bióloga pela Universidade Federal de Uberlândia, fotógrafa e artista.
E-mail: karen19-marques@outlook.com
Orcid: https://orcid.org/0009-0003-3442-7387

Tiago Amaral Sales, Universidade Federal de Uberlândia

Tiago Amaral Sales
Professor Adjunto nos cursos de Licenciatura e Bacharelado em Ciências Biológicas, vinculados ao Instituto de Ciências Exatas e Naturais do Pontal (ICENP), da Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Campus Pontal. Realizou o pós-doutorado em Divulgação Científica e Cultural pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Doutor e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Uberlândia (PPGED/UFU). Licenciado em Pedagogia pela Universidade Estácio de Santa Catarina (UNESA). Licenciado e Bacharel em Ciências Biológicas pelo Instituto de
Biologia da Universidade Federal de Uberlândia (INBIO/UFU).
E-mail: tiagoamaralsales@gmail.com
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3555-8026

Lucas Matheus da Rocha, Universidade Federal de Uberlândia

Lucas Matheus da Rocha
Professor Associado nos cursos de Licenciatura e Bacharelado em Ciências Biológicas, do Instituto de Ciências Exatas e Naturais do Pontal (ICENP), da Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Campus Pontal. Doutor e Mestre em Ciências Biológicas (Botânica) pelo Programa de Pós-Graduação em Botânica do Museu Nacional (Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGBOT/MN/UFRJ). Licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF).
E-mail: lucasrocha@ufu.br
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0358-2814

Références

Almeida, D., Cangussu, M. A., De Lourdes Bragion, M. (2013) Avaliação do grau de conhecimento sobre serpentes peçonhentas e sua importância ecológica. Um estudo de caso com alunos do ensino médio da rede pública de ensino regular de Machado/Mg, Brasil. Enciclopédia Biosfera, 9(17).

Araújo, N. (2021, 12 de maio). Canela-de-ema (Vellozia squamata). Natu 14, 1–3.

Borges, D. C. S., Pereira, S. G., Machado, F. C. A., & Santos, A. L. Q. (2020). Anta Brasileira–Tapirus terrestris: características gerais, mitológicas e seu conhecimento popular nas regiões do Noroeste e do Alto Paranaíba em Minas Gerais. Revista de Pesquisa Interdisciplinar, 5, página inicial e final.

Clerget-Gurnaud, D. (2015). Viver apaixonadamente com Kierkegaard (M. Ferreira, Trad., 1ª ed.). Petrópolis: Editora Vozes.

Costa, R. A. (2011). Análise biogeográfica do Parque Municipal do Goiabal em Ituiutaba-MG. Caderno Prudentino de Geografia, 1(33), 68–83.

Custódio, A. de A. (2016, 1 fevereiro) Técnicas de Recuperação de Áreas Degradadas. JETMA, [S. l.], p. 45–50.

Custódio, K. D., Queiroz, V., & Sales, T. (2025). Questionar o racismo ambiental entre ruínas e(m) paisagens mais que humanas no Parque Goiabal. Cadernos De Campo (São Paulo - 1991), 34(1), e231548. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v34i1pe231548

Haraway, D. (2016). Antropoceno, capitaloceno, plantationoceno, chthuluceno: fazendo parentes. ClimaCom Cultura Científica, 3(5), 139–146.

Hartweg, B., et al. (2017). Jenga da cadeia alimentar peruana: ecossistemas de aprendizagem com um modelo interativo. School Science and Mathematics, 117(6), 229–238.

Jorge, T. M. (2019, 1 janeiro). Urgência e necessidade da pesquisa científica. Darcy: revista de jornalismo científico e cultural da universidade de Brasília, [S. l.], 21, 3–3.

Lindenmeyer, C. M. (2013). (Re) construção de conhecimentos sobre cadeia alimentar: trabalhando a partir das ideias dos alunos na educação em jovens e adultos (Master's thesis). Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Rio Grande do Sul.

Parsley, K. M. (2020). Plant awareness disparity: a case for renaming plant blindness. Plants People Planet 2: 598-601. http://doi.org/10.1002/ppp3.10153.

Petrini, C. (2009). Slow Food: princípios da nova gastronomia. In nome dos autores da obra (Ed. ou Coord. ou Org.), Slow food: princípios da nova gastronomia (pp. 245–245). Local de publicação: editora.

Pereira, C. N. (2022, 21 dezembro). Gastronomia e educação ambiental: convergências e desafios para a formação superior de gastrônomas e gastrônomos. Mangút: Conexões Gastronômicas, [S. l.], p. 1–17.

Pires, C. (2019, 1 de janeiro). Patrimônio (in)visível. Darcy: Revista de Jornalismo Científico e Cultural da Universidade de Brasília, 10, página inicial e final.

Salatino, A., & Buckeridge, M. (2016). Mas de que te serve saber botânica?. Estudos avançados, 30(87), 177–196.

Sales, T. A., Carvalho, D. F., & Rigue, F. M. (2023). Corpos, comidas e currículos: educação em Ciências e Biologia menor. Revista De Ensino De Biologia Da SBEnBio, 16(nesp.1), 1062–1082. https://doi.org/10.46667/renbio.v16inesp.1.967

Sales, T. A. (2024). Vivir y morir con: (trágicos) aprendizajes multiespecie y formas de decir adiós. Revista Latinoamericana de Estudios Críticos Animales, 11(2), página inicial e final.

Silva, J. B. (2022). A cadeia alimentar na prática pedagógica de professoras que atuam nos anos iniciais do ensino fundamental (Dissertação de Mestrado em Ensino das Ciências). UFRPE, Recife.

Ursi, S., & Salatino, A. (2022). Nota Científica-É tempo de superar termos capacitistas no ensino de Biologia: impercepção botânica como alternativa para" cegueira botânica". Boletim de Botânica, 39, 1–4.

Walter, B.; Sevilha, A. (2019). A agonia de um bioma. Darcy: revista de jornalismo científico e cultural da universidade de Brasília, [S. l.], 21, 6–6.

Wandersee, J. H. & Schussler, E. E. (1999). Preventing plant blindness. The American Biology Teacher 61(2), 284–286. http://doi.org/ 10.2307/4450624

Wandersee, J. H. & Schussler, E. E. (2001). Toward a theory of plant blindness. Plant Science Bulletin 47: 2–9. Recuperado de: https://botany.org/userdata/IssueArchive/issues/originalfile/PSB_2001_47_1.pdf

Téléchargements

Publié-e

2025-12-24

Comment citer

Nascimento dos Santos, M., Evangelista Marques, K., Amaral Sales, T., & Matheus da Rocha, L. (2025). Educational practices to raise environmental awareness and involve the school community in caring for the Cerrado: Experiences of the Goiabal Vivo Collective. Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19928. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19928

Numéro

Rubrique

Dossiê: Caminhos e lutas na formação de professores do Campo no Brasil