Educational practices: interactions, challenges and possibilities in the daily life of a Farm Family School

Auteurs-es

  • Andrêssa Paula Fadini de Sousa Instituto Federal do Espírito Santo - IFES http://orcid.org/0000-0001-6528-9421
  • Rita Márcia Andrade Vaz de Mello Universidade Federal de Viçosa - UFV
  • João Assis Rodrigues Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2016v1n2p402

Mots-clés :

Práticas Pedagógicas, Confrontos e Desafios das Práticas Pedagógicas., Formação em Alternância, Confrontos e Desafios

Résumé

ABSTRACT. This article presents analysis of pedagogical practices structured by monitors / those working with high school / technical a Family Farm School (EFA), aiming to show, through the perceptions of these subjects about their practices, challenges and experienced clashes in routine of classroom spaces, whose educational project is founded on Training in Alternation with teaching / different methodological principles. Qualitative nature, the contribution of this analysis will provide to the Monitor / the resumption of reflection on their practices, without pretension to impose, but to problematize, describing increasingly the process of elaboration and re-elaboration of knowledge in the light of the educational project of alternation. Under the guidance of authors aware of the debate on Education Course and Training in Alternation, we realize that there are many factors that interfere with pedagogical where monitors/recognize them in an educational context the inclusion of political, social, cultural, religious, economic and their influence in the organization of pedagogical practices. Cause challenges and raise new possibilities to be threshed to the consolidation of practices, whose requirements have revealed as indicative establish a fact that learning becomes meaningful and emancipatory for the subjects that it was appropriated.

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Bibliographies de l'auteur-e

Andrêssa Paula Fadini de Sousa, Instituto Federal do Espírito Santo - IFES

Possui Licenciatura em Pedagogia/Supervisão Escolar, e Inspeção Escolar pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Colatina (1992/93), e Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Viçosa (2014). Atualmente é Técnica em Assuntos Educacionais do Instituto Federal do Espírito Santo/Campus Santa Teresa

Rita Márcia Andrade Vaz de Mello, Universidade Federal de Viçosa - UFV

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Viçosa (1986), mestrado em Extensão Rural pela Universidade Federal de Viçosa (1990), doutorado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2002) e Pós-doutorado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e Université Paris Descartes (Sorbonne) em 2013. Atualmente é coordenadora geral dos Cursos Lato Sensu da Universidade Federal de Viçosa/Programa Nacional Escola de Gestores e professora associada da Universidade Federal de Viçosa. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Didática, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação, formação de professores, avaliação e políticas públicas educacionais.

João Assis Rodrigues, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

Pós-Doutor em Educação pela Universidade Federal de Viçosa (2013), Doutor em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (2008), Mestre em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (1993), Graduado em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (1985). Atualmente é Sub-Chefe do Departamento de Educação, Política e Sociedade (DEPS-UFES), e professor na mesma Universidade. Possui experiência nas áreas de Educação, com ênfase em Filosofia da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, Filosofia no ensino médio, formação do professor, educação de jovens e adultos, pedagogia da alternância e educação do campo.

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Publié-e

2016-12-13

Comment citer

Fadini de Sousa, A. P., Vaz de Mello, R. M. A., & Rodrigues, J. A. (2016). Educational practices: interactions, challenges and possibilities in the daily life of a Farm Family School. Brazilian Journal of Rural Education, 1(2), 402–427. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2016v1n2p402

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Rubrique

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