Rural Education, experience and teacher formation through a political emancipator perspective

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2016v1n2p231

Mots-clés :

Educação do Campo, Educação do campo, Escola Multisseriada, Docência

Résumé

ABSTRACT. This work is part of a final paper and brings discussions about teaching in rural areas and its challenges. It takes as references some experiences lived during teacher training period at fundamental school and at PIBID/CAPES/UNEB in a Pedagogy graduation course of Bahia State University. It is the result of a participant research that was developed for two years through PIBID and teacher training period at fundamental school. Here we share part of the research, highlighting problems faced by theses educational institutions, and the hope for life-changing that communities lay in school, emphasizing how rural education can modify reality. Besides, this work reflects on the challenges related to rural education supply and the indispensable building of a political view on teaching, school, and education. It is concluded that at rural school in countryside, education is much more than a teaching and learning process of academic contents, reaffirming, therefore, that school plays an important role in community life, in intellectual, political and human formation of subjects.

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Biographie de l'auteur-e

Ivânia Paula Freitas de Souza Sena, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal da Bahia. Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Bahia. Possui graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia, Especialização em Gestão Pública Contemporânea também pela Universidade do Estado da Bahia e . É Professora Assistente da Universidade do Estado da Bahia-Campus VII- Senhor do Bonfim. Coordenou o Curso de Especialização em Educação do Campo e do Núcleo de Pesquisa e Extensão em Desenvolvimento Territorial do DEDC- VII;Tem experiência na área de Educação Escolar e não escolar, na militância em Ong´s e Movimentos Sociais. Atua principalmente nos seguintes temas: : Estágio e prática docente, Educação do Campo, Educação Contextualizada no Semiárido, Gestão Educacional, Educação de Jovens e Adultos, Práticas Pedagógicas contextualizadas; Mobilização Social; Educação e Desenvolvimento territorial.

 

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Publié-e

2016-12-12

Comment citer

da Silva, R. P., & de Souza Sena, I. P. F. (2016). Rural Education, experience and teacher formation through a political emancipator perspective. Brazilian Journal of Rural Education, 1(2), 231–254. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2016v1n2p231

Numéro

Rubrique

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