Knowledge of leisure in the course of degree in Physical Education from the UNEB and specificity of Rural Education
DOI :
https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2016v1n2p318Mots-clés :
Formação de Professores, Formação de professores, Educação Física, Lazer., Educação do Campo, LazerRésumé
ABSTRACT. This study aims to contribute to the debate on the formation of Physical Education teachers to intervene in a qualified manner in Rural Education, especially in knowledge about Leisure, based on historical and dialectical materialism, the Marxist perspective. The main question was: how is being developed debate on the formation of Physical Education teachers in Rural Education, from the pleasure of knowledge? The aim of this study was to analyze as it has been made the training of physical education teachers to work in the rural, considering the knowledge of the Leisure. This is a literature (Gil, 2007), making lifting theoretical references and published through written and electronic. For this, we rely on Bardin content analysis (2006), as the nature of the research data is classified as qualitative, according to Minayo (2001). Data analysis was performed according to the organization Bardin (2006). It was observed in the analysis of the data that training of physical education teachers for town and country could help to break the urban-rural bias. As for leisure, as we are losing more and more or failing to demand what is rightfully ours was observed.
Téléchargements
Références
Almeira, R. A. & Paulino, E. T. 2000). Fundamentos teóricos para o entendimento da questão agrária: breves considerações. Revista Geografia, 9(2), 113-127.
Arroyo, M. G. (1992). Escola, Cidadania e Participação no Campo. Em Aberto. (9).
Bardin, L. (2006). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.
Brandão, C. R. (1999). O trabalho de saber: cultura camponesa e escola rural. Porto Alegre: Sulina.
Campanhola, C., & Silva, J. G. (2002). O lazer e o novo rural. In Bruhns, H. T., & Guiterrez, G. L. (Orgs.). Enfoques Contemporâneos do lúdico: III ciclo de debates e lazer e motricidade. Campinas, SP: Autores Associados.
Coletivo de Autores. (1992). Metodologia do ensino da Educação Física. São Paulo: Cortez.
Conselho Nacional de Educação. (2002). Parecer nº 0138, de 3 de abril de 2002 (2002, 3 de abril). Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Educação Física. Brasília: Câmara de Ensino Superior do Conselho Nacional de Educação.
D’Agostini, A., & Vendramini, C. R. (2014). Educação do Campo ou Educação da classe trabalhadora? A perspectiva do empresariado, do Estado e dos movimentos sociais organizados. Revista Reflexão e Ação, 22(2), 299-322, http://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/index
Diretrizes operacionais para a educação básica das escolas do campo. (2002). Resolução 001/02. Brasília: CNE/MEC.
Dumazedier, J. (2001). Lazer e cultura popular. São Paulo: Perspectiva.
Elias, N., & Dunning, E. (1992). A busca da excitação. Lisboa: Memória e Sociedade.
Freitas, L. C. (1987). Projeto histórico, ciência pedagógica e “didática”. Educação e Sociedade, São Paulo: Cortez, ano IX, (27).
Gamboa, S. A. S. (2010). A dialética na pesquisa em educação: elementos de contexto. In Fazenda, I. (Org.). Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez.
Gil, A. C. (1999). Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas.
Godbey, G. (1990). Leisure in your life: an exploration. Pennsylvania: Venture Publishing.
Gomes, C. L. (Org.). (2004). Dicionário crítico do lazer. Belo Horizonte: Autêntica Editora.
IBGE. (2009). Censo Agropecuário 2006 –
Brasil, Grandes Regiões e Unidades da Federação. Rio de Janeiro: IBGE.
Manacorda, M. A. (2007). Marx e a pedagogia moderna. Tradução Newton Ramosde-Oliveria. Campinas, São Paulo: Alínea.
Marcellino, N. C (1990). Pedagogia da animação. Campinas: Papirus.
Martins, F. J. (2009). Educação do Campo: processo de ocupação social e escolar. Congr. Intern. Pedagogia Social Mar.
Marx, K., & Engels, F. (1984). A ideologia alemã. São Paulo: Moraes.
Mendes, C. L.; Prudente, L. G. (2011). O currículo de formação dos cursos de educação. Form. Doc., 3(5), 70-84.
Mello, E. L. (2008). Reflexão Sobre Agricultura Familiar e Educação. Trabalho Final apresentado para o Programa de Desenvolvimento Educacional – PDE, da Secretaria de Estado da Educação do Paraná, em convênio com a Universidade Federal do Paraná, Curitiba.
Mészáros, I. (2002). Para Além do Capital: rumo a uma teoria da transição. Campinas: Boitempo/Unicamp.
Minayo, M. C. S. (Org.). (2001). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petropolis: Vozes.
Pereira, J. B. J. J. & Francioli, F. A. S. (2011). Materialismo Histórico Dialético: Contribuições para a teoria Histórico-Cultural e a Pedagogia Histórico-Crítica. História, Trabalho e Educação, 3(2).
Popkewitz, T. S. (1997). Reforma educacional: uma política sociológica – poder e conhecimento em educação. Tradução: Beatriz Afonso Neves. Porto Alegre: Artes Médicas.
Resolução CNE/CP nº 02, de 19 de fevereiro de 2002 (2002). Institui a duração e carga horária dos cursos de licenciatura, de graduação plena, de formação de professores da educação básica em nível superior. Brasília: Câmara de Ensino Superior do Conselho Nacional de Educação.
Resolução 04/2009 CNE/CES , de 6 de abril de 2009 (2009). Dispõe sobre carga horária mínima e procedimentos relativos à integralização e duração dos cursos de graduação em Biomedicina, Ciências Biológicas, Educação Física, Enfermagem, Farmácia, Fisioterapia, Fonoaudiologia, Nutrição e Terapia Ocupacional, bacharelados, na modalidade presencial. Brasília: Câmara de Ensino Superior do Conselho Nacional de Educação.
Santos, M. (2004). O espaço dividido: os dois circuitos da economia urbana dos países subdesenvolvidos. São Paulo: Edusp.
Soares, E. (2005). Bases para uma política pública de educação do campo, Mimeo.
Taffarel, C. N. Z. (2005). Lazer e projeto histórico. Impulso, 16(39), 91-106.
Taffarel, C. N. Z., Lacks, S., Carvalho, M. S., Casagrande, N., D”Agostini, A., & Santos Júnior, C. L. (2006). Formação de Professores de Educação Física para a Cidade e o Campo. Rascunho Digital.
Taffarel, C. N. Z., Santos Júnior, C. L., Colavolpe, C. R. (Orgs.). (2009). Trabalho Pedagógico e Formação de Professores/ Militantes Culturais: Construindo Políticas Públicas para a Educação Física, Esporte e Lazer. Salvador: EDUFBA.
Taffarel, C. N. Z., Santos Júnior, C. L., D’Agostini, A., Colavolpe, C. R., Santos, J. B., Titton, M., Oliveira, M. L., & Tranzilo, P. R. (2009). Mutirões e Círculos Populares de Educação, cultura, esporte e lazer no campo. In Taffarel, C., Santos Júnior, C., & Colavolpe, C. (Orgs.). Trabalho Pedagógico e Formação de Professores/ Militantes Culturais: Construindo Políticas Públicas para a Educação Física, Esporte e Lazer. Salvador: EDUFBA.
UNEB. (2005). Ementário do Curso de Licenciatura em Educação Física. Departamento de Ciências Humanas - Campus IV, Jacobina.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).