Júri simulado e tempestade cerebral: entendendo a implantação da Usina Hidrelétrica de Belo Monte
DOI :
https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2017v2n3p899Résumé
ABSTRACT: The physics teaching still finds many obstacles in basic education, mainly because of the strong resistance that we find within its methodologies, still centered in the didactic book and the memorization of formulas and laws. This manuscript aims to present the results of the strategies of Simulated Jury and Brain Storm developed in a Countryside Education Degree (emphasis in Natural Sciences), specifically at Fundamentals of Physics III in two classes of the 4th Period, in the countryside Of Paraense Amazon. In one class we used the strategy Cerebral Storm and another strategy was the Simulated Jury, the Electricity content. The analyzes were made based on the reports of the students in the class and notes made by the teacher/researcher. These developed strategies allowed the rupture of the stereotypes presented among the students about the methodologies used by their teachers in teaching Physics contents, which was based on traditional expository classes, and with the strategies used they realized that they can approach the contents of and, above all, led them to a critical reality understanding in which they are inserted.
Téléchargements
Références
Anastasiou, L. G. C., & Alves, L. P. (2009). Estratégias de ensinagem. In Anastasiou, L. G. C., & Alves, L. P (Orgs). Processos de ensinagem na Universidade: pressupostos para estratégias de trabalho em aula (pp. 75-107). Joinville: Univille.
Barreto, A. L. V., & Miltão, M. S. (2013). A pedagogia da alternância: o contexto das EFAS e as teorias e leis gerais da física. In Anais do XX Simpósio Nacional de Ensino de Física – SNEF 2013 (pp. 1-6). São Paulo, SP.
Berbel, N. A. N. (2011). As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, 32(1), 25-40.
Brasil. (2002). Ministério da Educação. Secretaria da Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais + (PCN+) - Ciências da Natureza e suas Tecnologias. Brasília: MEC.
Camargo, S., & Nardi, R. (2003). Formação de professores de Física: os estágios supervisionados como fonte de pesquisa sobre a prática de ensino. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 3(3), 34-55.
Gil, A. C. (2012). Didática do ensino superior. São Paulo: Atlas.
Masetto, M. T. (2003). Competência pedagógica do professor universitário. São Paulo, SP: Summus.
Minayo, M. C. S. (1994). Ciências, técnica e arte: o desafio da pesquisa Social. In Minayo. M. C. S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade (pp. 9-29). Petrópolis: Vozes.
Moreira, M. A. (2000). Ensino de Física no Brasil: Retrospectiva e Perspectivas. Revista Brasileira de Ensino de Física, 22(1), 94-99.
Moreira, M. A., & Massoni, N. T. (2016). Interfaces entre visões epistemológicas e ensino de Ciências. Ensino, Saúde e Ambiente, 9(1), 1-32.
Neto, O. C. (1994). O trabalho de campo como descoberta e criação. In Minayo. M. C. S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade (pp. 51-66). Petrópolis: Vozes.
Resolução nº 4.703 (2015, 19 de agosto). Aprova o Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Educação do Campo, de interesse do Campus Universitário de Altamira Belém, PA. Recuperado de: http://www.ufpa.br/sege/boletim_interno/downloads/resolucoes/consepe/2015/4703%20PPC%20Educa%C3%A7%C3%A3o%20do%20Campo%20Altamira.pdf.
Vieira, R. D., Melo, V. F., & Bernardo, J. R. (2014). O Júri simulado como recurso didático para promover argumentações na formação de professores de Física: o problema do “gato”. Revista Ensaio, 16(3), 203-225.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).