Notes on Rural Education in Colorado do Oeste/Rondônia: notes of a literate peasant

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n1p313

Résumé

Abstract. This paper will address concerns about the dichotomy between Education in the countryside and Rural Education. Based on the theoretical reference reading, we decided to confront what we know of the Brazilian educational system, with the reality we experienced and, in addition, to confront the official discourse of plural education with the desire and need of social movements for a more dignified education. The social movement chosen for our analysis was the Small Farmers' Movement (MPA), as it is a movement of wide reach and support in our region. For this we elect a person who is part of the movement to carry out a semi-structured interview. The interviewee is graduated in a course directly involved with Education which also gives him theoretical background to discuss this topic. According to the data collected the people of the MPA believe in a better educational system, and this improvement goes through the dialogue between the State and Social Movements. In the case of the MPA, this dialogue has as its central idea the valorization of the peasant culture within the school environment and, the guarantee of the maintenance of the rural schools can thus help to reduce the rural exodus and consequently to improve the quality of life.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Bibliographies de l'auteur-e

William Kennedy Do Amaral Souza, Instituto Federal de Rondônia - IFRO / Universidade Federal Fluminense - UFF

Professor do Instituto Federal de Rondônia (IFRO) - Campus Colorado do Oeste. Bacharelado e Licenciado em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Mestre em Educação pela UFMT. Doutorando em Educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF).  

Raiane Agustinho Lopes, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Licenciada em Ciências Biológicas pelo Instituto Federal de Rondônia (IFRO). Mestranda em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

Vanessa Campos Moraes, Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT

Licenciada em Ciências Biológicas pelo Instituto Federal de Rondônia (IFRO) - Campus Colorado do Oeste.  Mestranda em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

Marcos Antonio Oliveira Rodrigues, Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT

Professor da Educação Básica de Rondônia. Licenciado em Ciências Biológicas pelo Instituto Federal de Rondônia (IFRO) - Campus Colorado do Oeste. Especialista em Docência do Ensino Superior. Mestrando em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

Références

Araújo, M. E. B. (2015). A vida e a produção no Assentamento Margarida Alves em Nova União. (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Rondônia, Porto Velho.

Ausubel, D. P., Novak, J. D., & Hanesian, H. (1978). Educational Psychology: A Cognitive view. Nova York: Holt, Rinehardt & Winston.

Batista, J. A. (2016). Adoção da agricultura de precisão na Amazônia: Estudo de caso na região cone sul do estado de Rondônia. (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria.

Brasil. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996, 23 de dezembro). Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Recuperado de: http://www.senado.gov.br/sf/legislacao

Constituição da República Federativa do Brasil. (1988, 05 de outubro). Recuperado de: http://www.senado.gov.br/sf/legislacao/const/

Caldart, R. S. (2012). Educação do Campo. In Caldart, R. S., Pereira, I. B., Alentejano, P., & Frigotto, G. (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo (pp. 259-266). Rio de Janeiro, RJ: Expressão Popular.

Delizoicov, D., Angotti, J. A., & Pernambuco, M. C. A. (2003). Ensino de Ciências: Fundamentos e Métodos. São Paulo, SP: Editora Cortez.

Gil, A. C. (1999). Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. São Paulo, SP. São Paulo, SP: Atlas S. A.

Görgen, F. S. A. (2009). Agricultura camponesa. Santa Cruz do Sul, RS: Cadernos de Estudos Cooperfumos.

Gramsci, A. (1991). Concepção dialética da história. Rio de Janeiro, RJ: Civilização Brasileira.

Kolling, E. J., Néry, I., & Molina, M. C. (1999). Por uma educação básica do campo (memória). Brasília, DF: Articulação Nacional por uma Educação do Campo.

Kolling, E. J., Cerioli, P. R., & Caldart, R. S. (2002). Educação do campo: identidade e políticas públicas. Brasília, DF: Articulação Nacional por uma Educação do Campo.

Luiz. (2017). Apontamentos sobre educação. Colorado do Oeste, Rondônia. Entrevistadores: Marcos Antonio Oliveira Rodrigues, Vanessa Campos Moraes e Raiane Agustinho Lopes.

Martins, F. J. (2009). Educação do Campo: processo de ocupação social e escolar. In Congresso Internacional de Pedagogia Social. Recuperado de: http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?pid=MSC0000000092008000100006&script=sci_arttext

Marx, K. (2004). O Capital. Crítica da Economia Política. Rio de Janeiro, RJ: Civilização Brasileira.

Marx, K., & Engels, F. (2007). A Ideologia Alemã. São Paulo, SP: Boitempo.

Mészáros, I. (2008). A educação para além do capital. São Paulo, SP: Boitempo Editorial.

Movimento dos Pequenos Agricultores (2017). Quem somos. Recuperado de: http://www.mpabrasil.org.br

Petty, M., Tombim, A., & Vera, R. (1981). Uma alternativa de educação rural. In Werthein, J., & Bordenave, J. D. (Orgs.). Educação rural no Terceiro Mundo (pp. 31-64). Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.

Pistrak, M. M. (2011). Fundamentos da escola do trabalho. São Paulo, SP: Expressão Popular.

Ribeiro, M. (2001). Trabalho cooperativo no MST e ensino fundamental rural: desafios à educação básica. Revista Brasileira de Educação, 17, 20-39. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782001000200003

Souza, W. K. A., Fernandes, A. B. V., Chichoki, M. V., & Bairros. (2015). Agricultura familiar: discutindo as concepções a partir de saberes e experiências. In anais do X Congresso Norte Nordeste de Pesquisa e Inovação, Rio Branco - Acre.

Thompson, E. P. (1981). A miséria da teoria ou um planetário de erros: uma crítica ao pensamento de Althusser. Rio de Janeiro, RJ: Zahar Editores.

Thompson, E. P. (1998). Costumes em comum: estudos sobre a cultura popular tradicional. São Paulo, SP: Companhia das Letras.

Williams, R. (1989). O campo e a cidade na história e na literatura. São Paulo, SP: Companhia das Letras.

Publié-e

2018-04-24

Comment citer

Do Amaral Souza, W. K., Agustinho Lopes, R., Campos Moraes, V., & Oliveira Rodrigues, M. A. (2018). Notes on Rural Education in Colorado do Oeste/Rondônia: notes of a literate peasant. Brazilian Journal of Rural Education, 3(1), 313–332. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n1p313

Numéro

Rubrique

Paper