Agricultural Family School: reflections about contributions to rural communities

Auteurs-es

  • Adriana Rodrigues da Silva Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais / Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM https://orcid.org/0000-0003-1725-689X
  • Aline Weber Sulzbacher Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM https://orcid.org/0000-0003-3353-4589

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e5756

Résumé

ABSTRACT. In this article, we aim to analyze the field education project of the Escola Família Agrícola in the city of Veredinha (MG) and, from it, discuss the contributions to the subjects that make up the community; and, to contribute to the discussion about the role of geography teaching in rural education projects. The methodological procedures involve the realization of a specialization course monograph, including research and bibliographical study, document analysis and systematic observation. We indicate as contributions the capacity of mobilization and social organization of the farmers and the pedagogical alternation, which reverberate in the educational spaces and are consolidated with young people active in the region. EFAV contributes to the production of territories of resistance, with significant changes in regional dynamics. We conclude by pointing out that the EFAV was created to guarantee access to secondary and technical education for young people in the countryside, but it has advanced in a pedagogical and political proposal that meets the interests of the subjects in the countryside. To this end, it involved popular mobilization and also the articulation of different social organizations. The school itself mobilized educational and political processes that mobilized and raised awareness among communities and farmers.

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Bibliographies de l'auteur-e

Adriana Rodrigues da Silva, Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais / Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM

Professora de História na Escola Estadual Antônio Fernandes de Oliveira (SEE/MG). Formada em História - Licenciatura (Unimontes), Ciências Sociais (UNIFRAN), Bacharelado em Administração Pública (UFVJM), Especialização em Ensino de Geografia (UFVJM) e Especialização em Gestão do Trabalho Pedagógico: Gestão, Supervisão e Inspeção (FVC) e Mestrando em Ciências Humanas (UFVJM). Desenvolve pesquisas nas áreas de Políticas Públicas, Educação, Geografia e História, em temáticas como educação do campo, ensino de geografia, associativismo rural, desenvolvimento e políticas públicas. Estudante no grupo de pesquisa Centro de Estudos Sociais sobre o Vale do Jequitinhonha - CVJ, da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - Campus JK.

Aline Weber Sulzbacher, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM

Professora na Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM), com atuação no Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Estudos Rurais (PPGER/UFVJM), no Curso de Especialização em Ensino de Geografia (ENGEO – UFVJM, de 2016-2018) e no Curso de Graduação em Geografia - Licenciatura (FIH/UFVJM). Formada em Geografia - Licenciatura (UFSM), com Mestrado em Extensão Rural (UFSM), Especialização em Agricultura Familiar Camponesa e Educação do Campo (UFSM) e Doutora em Geografia (FCT/UNESP). Desenvolve pesquisas nas áreas de Geografia Agrária, Geografia Política, Educação e Geografia, em temáticas como questão agrária, questão energética, desenvolvimento e espaço rural, política e território, ensino de geografia e educação do campo. Coordenadora do grupo interdisciplinar de pesquisa, ensino e extensão Observatório dos Vales e do Semiárido Mineiro.

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Publié-e

2020-08-31

Comment citer

da Silva, A. R., & Sulzbacher, A. W. (2020). Agricultural Family School: reflections about contributions to rural communities. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e5756. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e5756