Pedagogy of Alternation in the initial training of rural educators: contributions and challenges

Auteurs-es

  • Alexandre Leite dos Santos Silva Universidade Federal do Piauí - UFPI
  • Suzana Gomes Lopes Universidade Federal do Piauí - UFPI https://orcid.org/0000-0001-9071-9585
  • Tamaris Gimenez Pinheiro Universidade Federal do Piauí - UFPI https://orcid.org/0000-0001-7246-2691
  • Gardner de Andrade Arrais Universidade Federal do Piauí - UFPI

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e8088

Mots-clés :

: Pedagogy of Alternating, Rural Education Degree Course, University Time, Community Time, Teacher training

Résumé

ABSTRACT. The aim of this paper is to present a study and promote reflections on the contributions and challenges of Pedagogy of Alternation in a Rural Education Degree Course, with a focus on Natural Sciences. For the development of the research, data were collected through questionnaires and from the analysis of the Course’s documents. The results showed contributions of Pedagogy of Alternation, which opens the possibility of graduates entering and continuing in university studies, and brings teachers and students closer to their communities. Challenges were also pointed out, such as the financial burden on undergraduates and the Course to cover housing expenses and cover transportation and food expenses; exhaustiveness and little use in University Time; the need for the graduates to get closer to the university environment and life during the Community Time; the importance of the adherence of the professors to teaching methodologies that are linked to the principles and foundations of Rural Education; the realization of integrative alternating; and the promotion of an inter and transdisciplinary Science teaching, aimed at the formation of rural educators.

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Bibliographies de l'auteur-e

Alexandre Leite dos Santos Silva, Universidade Federal do Piauí - UFPI

Graduado em Física, doutor e mestre em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia. Professor Adjunto do Curso de Licenciatura em Educação do Campo da Universidade Federal do Piauí, no campus Senador Helvídio Nunes de Barros. É pesquisador do Grupo de Pesquisa em Educação do Campo e Ensino de Ciências. Está envolvido em projetos nas áreas de Ensino de Ciências e Educação do Campo.

Suzana Gomes Lopes, Universidade Federal do Piauí - UFPI

Doutora em Biotecnologia pela Universidade Federal do Maranhão. Docente do Curso de Licenciatura em Educação do Campo, Ciências da Natureza, da Universidade Federal do Piauí, Campus Senador Helvídio Nunes de Barros. É líder do Grupo de Pesquisa Ensino de Ciências e Educação do Campo. Atua nas áreas de Parasitologia Animal, Ensino de Biologia, Ensino de Ciências e Educação do Campo.

Tamaris Gimenez Pinheiro, Universidade Federal do Piauí - UFPI

Doutora em Ciências Biológicas - Zoologia pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), campus de Rio Claro/SP. Professora do Curso de Licenciatura em Educação do Campo, Ciências da Natureza, da Universidade Federal do Piauí, campus Senador Helvídio Nunes de Barros. Orienta pesquisas na área de ecologia e parasitologia de moluscos aquáticos do semiárido além de temas transversais e ensino de ciências.

Gardner de Andrade Arrais, Universidade Federal do Piauí - UFPI

Professor Adjunto da Universidade Federal do Piauí (UFPI), Curso de Licenciatura em Educação do Campo/Ciências da Natureza. Doutor e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE/Universidade Estadual do Ceará - UECE. Especialista em Didática e graduado em Pedagogia pela UECE. Vice-líder do Grupo de Pesquisa Educação do Campo e Ensino de Ciências.

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Publié-e

2020-11-25

Comment citer

Leite dos Santos Silva, A., Gomes Lopes, S., Gimenez Pinheiro, T., & de Andrade Arrais, G. (2020). Pedagogy of Alternation in the initial training of rural educators: contributions and challenges. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e8088. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e8088