Continuing Training of MST Teachers: a theoretical re-reading of the Study Situation from Henry A. Giroux
DOI :
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e8904Résumé
ABSTRACT. Discussions concerning the teaching of sciences in the national context have assisted in the initial and continuing teacher training, as a contribution to the quality of teaching and learning. In this sense, this work explains a re-reading of the Study Situation (SE) proposal for the training of MST teachers, in dialogue with the critical pedagogy of Henry A. Giroux. The research, the result of a dissertation, was developed in the Integrated Center Florestan Fernandes of the Settlement Terra a Vista, located in Arataca/Bahia, constituting of the following instruments: a) Pedagogical Political Project (PPP); b) Questionnaires conducted with twelve teachers of the school; c) Interviews with the coordinator, the school director and three teachers participating in the course. Data from all instruments were analyzed in the light of the Discursive Textual Analysis (ATD). Through the stages that have been developed, we can perceive approximations from the theoretician adopted with the SE and the formation of teachers of the MST, as well as relations with the critical pedagogy and with the pedagogy of the MST.
Téléchargements
Références
Autor 1
Autor 2
Autor 3
Autor 4
Autor 5
Autor 6
Auth, M. A. (2002). Formação de professores de ciências naturais na perspectiva temática e unificadora. (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.
Resolução n.1, de 03 de abril de 2002. (2002, 09 de abril). Estabelece as Diretrizes para a Educação Básica nas escolas do campo. Recuperado de: http://www.camara.leg.br.
Caldart, R. S. (2001). A escola do Campo em Movimento. In: Benjamim, C. & Caldart, R. S. (Orgs.). Projeto Popular e Escolas do Campo. 2 ed. Brasília.
Caldart, R. S. (2003). Movimento Sem Terra: lições de Pedagogia. Currículo sem Fronteiras, 3 (1), 50-59.
Caldart, R. S. (2005). Elementos para a construção do Projeto Político e Pedagógico da Educação do Campo. In: PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Cadernos temáticos: educação do campo, 23-34.
Frison, M. D. et al. (2007). Conhecendo o Câncer, um caminho para a vida: uma Situação de Estudo como possibilidade de mudança no fazer cotidiano escolar. In: Galiazzi, M. do C; Auth, M.; Moraes, R. & Mancuso, R. (orgs). Construção curricular em rede na educação em ciências: uma aposta de pesquisa na sala de aula. Ijuí: Ed. Unijuí.
Gehlen, S. T; Maldaner, O. A. & Delizoicov, D. (2012) Momentos Pedagógicos e as Etapas da Situação de Estudo: complementaridades e contribuições para a educação em Ciências. Ciência & Educação, 18 (1), 1-22.
Giroux, H. A. (1987). Pedagogia Radical e o intelectual transformador. In Escola crítica e política Cultural. São Paulo, SP: Cortez Editora, 7-53.
Giroux, H. A. (1997). Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas.
Giroux, H. A. (2003). Pedagogía y política de la esperanza: teoria, cultura y enseñanza: uma antologia crítica. Buenos Aires: Amorrortu.
Giroux, H. A. (2004). Teoría y Resistencia em educación: uma pedagogia para la oposición. 6ª ed. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI Editores.
Giroux, H. A.& Mclaren, P. (1998) Sociedad, cultura y educación. Madrid, Espanha: Miño y Dáyila Editores.
Giroux, H. A.& Mclaren, P. (2011). Formação do professor como um Contra-esfera pública: a pedagogia radical como uma forma de política cultural. In: MOREIRA, A.F.; SILVA, T. T. da. (Orgs.). Currículo, Cultura e Sociedade. 12 ed. São Paulo: Cortez, 2011, p. 125-153.
Giroux, H. A.; Simon, R. (2011). Cultura Popular e Pedagogia Crítica: a vida cotidiana como base para o conhecimento curricular. In: MOREIRA, A.F.; SILVA, T. T. da. (Orgs.). Currículo, Cultura e Sociedade. 12 ed. São Paulo: Cortez, 2011, p. 107-140.
Halmenschlager, K. R. (2014). Abordagem de temas em Ciências da Natureza no ensino médio: implicações na prática e na formação docente. (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina.
Halmenschlager, K. R.; Fernandes, C. dos S. & Brick, E. M. (2018). Abordagem de temas no Ensino de Ciências e Matemática: um olhar para produções relacionadas à educação do Campo. IENCI, 23(2), 172-189.
Halmenschlager, K. R.; Camilo, J.; Fernandes, C. dos S.; Mônaco, G. D. & Brick, E. M. (2017) Articulações entre Educação do Campo e Ensino de Ciências e Matemática presentes na literatura: um panorama inicial. Ensaio, 19, 1-21.
Maldaner, O. A. & Zanon, L. B. (2004). Situação de Estudo: uma organização de ensino que extrapola a formação disciplinar em ciências. In: Moraes, R.; Mancuso, R. (Org.). Educação em ciências: produção de currículos e formação de professores. Ijuí: Editora Unijuí.
Minayo, M. C. de S. (org.) (2012). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 32 ed. Petrópolis: Vozes.
Moreira, A.F.& Silva, T. T. da. (2002). Sociologia e Teoria Crítica do Currículo: uma introdução. In: Moreira, A.F.& Silva, T. T. da. (Orgs.). Currículo, Cultura e Sociedade. 7 ed. São Paulo: Cortez.
MST (1992). Ocupar, resistir e produzir também na Educação. Boletim da educação. n. 01.
______. (1996). Princípios da Educação no MST. Caderno de Educação, Porto Alegre, n.8.
______. (2001). Pedagogia do Movimento Sem Terra: acompanhamento às escolas. Boletim da Educação.n. 08.
______. (2005). Dossiê MST Escola: Documentos e Estudos 1990-2001. Cadernos de Educação. Edição Especial, 13.
______. (2014). II Encontro Nacional de Educadoras e Educadores da reforma Agrária. II ENERA. Boletim da Educação. nº.12.
Moraes, R.& Galliazi, M. C. (2007) Análise Textual Discursiva. Ijuí: UNIJUÍ.
Pansera-de-Araùjo, M. C; Auth, M. A. & Maldaner, O. A. (2007). Situações de Estudo como forma de inovação curricular em Ciências Naturais. In: Galiazzi et al. Construção em rede na Educação em Ciências: uma aposta de pesquisa na sala de aula. Ijuí: Ed. Unijuí, 160-176.
Sangiogo, F. A.; Halmenschlager, K.R.; Hunsche, S. & Maldaner, O. A. (2013). Pressupostos Epistemológicos que balizam a Situação de Estudo: algumas implicações ao processo de ensino e à formação docente. Ciências e Educação, 19 (1), 35-54.
Santos, Ellen Vieira (org.). (2011). Educação do Campo: rompendo cercas construindo caminhos. 2ª ed. FETAEMG, Minas Gerais.
Santos, A. R. dos. (2013). Ocupar, resistir e produzir, também na educação! O MST e a burocracia estatal: negação e consenso. (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Minas Gerais, Minas Gerais.
______. (2016). Aliança (neo) desenvolvimentista e decadência ideológica no campo: movimentos sociais e reforma agrária do consenso. Editora CRV: Curitiba.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).