Continuing Training of MST Teachers: a theoretical re-reading of the Study Situation from Henry A. Giroux

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DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e8904

Résumé

ABSTRACT. Discussions concerning the teaching of sciences in the national context have assisted in the initial and continuing teacher training, as a contribution to the quality of teaching and learning. In this sense, this work explains a re-reading of the Study Situation (SE) proposal for the training of MST teachers, in dialogue with the critical pedagogy of Henry A. Giroux. The research, the result of a dissertation, was developed in the Integrated Center Florestan Fernandes of the Settlement Terra a Vista, located in Arataca/Bahia, constituting of the following instruments: a) Pedagogical Political Project (PPP); b) Questionnaires conducted with twelve teachers of the school; c) Interviews with the coordinator, the school director and three teachers participating in the course. Data from all instruments were analyzed in the light of the Discursive Textual Analysis (ATD). Through the stages that have been developed, we can perceive approximations from the theoretician adopted with the SE and the formation of teachers of the MST, as well as relations with the critical pedagogy and with the pedagogy of the MST.

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Bibliographies de l'auteur-e

Francislene Neres Santos Silva, Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC

Francislene Neres Santos Silva – Graduada em Pedagogia (2016) pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC). Especialista em Educação Infantil (2018). Mestra em Educação em Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências (2019) da UESC. Membro do Grupo de Pesquisa em Currículo e Formação de Professores em Ensino de Ciências (GPeCFEC).

Elisa Prestes Massena, Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC

Elisa Prestes Massena – Doutora em Educação. É docente e pesquisadora da Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC), atuando no curso de Licenciatura em Química e no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECM). Coordenadora do Grupo de Pesquisa em Currículo e Formação de Professores em Ensino de Ciências (GPeCFEC).

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Publié-e

2020-09-29

Comment citer

Silva, F. N. S. ., & Massena, E. P. (2020). Continuing Training of MST Teachers: a theoretical re-reading of the Study Situation from Henry A. Giroux. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e8904. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e8904