The schooling of students targeted to Special Education in Rural Education in the city of Boa Vista/RR

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e9003

Résumé

ABSTRACT. This article presents results of a research that aims to understand the schooling process, specifically for Special Education students in state rural schools for elementary and secondary schools located in the city of Boa Vista. Developed in the context of a master's degree in education, the research takes historical-dialectical materialism as a theoretical-methodological approach in the light of historical-critical pedagogy. The methodological procedure included re-reading the data generated based on observation, documentary research and interviews. Interviews were conducted with 15 teachers who worked with Special Education students in two rural schools in the municipality of Boa Vista. The results point out the lack of architectural, urbanistic, communication and transportation accessibility, that the Specialized Educational Service provided was not offered in accordance with legislation; that the Multifunctional Resource Rooms were not suitable for Specialized Educational Assistance and that most teachers had no training in the area of Special Education, contrary to what is prescribed in the current legislation. The survey also revealed that the majority of teachers longed for training in the area of Special Education and for decent working conditions, so that they could provide students with the appropriate knowledge.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Bibliographies de l'auteur-e

Edineide Rodrigues dos Santos, Centro Estadual de Formação dos Profissionais da Educação de Roraima - CEFORR

Professora do Centro Estadual de Formação dos Profissionais da Educação de Roraima, professora da educação básica da Secretaria Municipal de Educação e Cultura de Roraima na Escola Municipal Jânio da Silva Quadros. Pedagoga, Licenciada em Educação Física. Especialista em Educação Especial e em Educação de Jovens e Adultos. Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Roraima (2019). Pesquisa Educação Especial, Educação do Campo e Educação Física.

Maria Edith Romano Siems, Universidade Federal de Roraima - UFRR

Professora do Centro de Educação da Universidade Federal de Roraima. Pedagoga, Mestre em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2008), Doutora, em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos (2013), Pós-Doutora em Educação pelo Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (2020). Pesquisa em Educação Especial, História da Educação Especial e Formação de Professores.

Références

Aranha, M. S. F. (1995). Integração social do deficiente: análise conceitual e metodológica. Temas em Psicologia, 2.

Brasil. (2008). Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, DF: MEC. Recuperado de: http://www.mec.gov.br.

Caiado, K. R. M., Martins, L. S., & Antônio, N. D. R. (2009). A Educação Especial em escolas regulares: tramas e dramas do cotidiano escolar. Revista Diálogo Educação, 9(28), 621-632. Recuperado de: http://www2.pucpr.br/reol/index.php/DIALOGO?dd1=2837&dd99=view

Caiado, K. R. M., & Meletti, S. M. F. (2011). Educação Especial na Educação do Campo: 20 anos de silêncio. Revista Brasileira de Educação Especial, 17(1) 93-104. https://doi.org/10.1590/S1413-65382011000400008

Decreto n. 7.611, de 17 de novembro de 2011. Dispõe sobre a educação especial, o Atendimento Educacional Especializado e dá outras providências. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/decreto/d7611

Fernandes, B. M., Cerioli. P. R., & Caldart, R. S. (2004). Primeira Conferência Nacional“Por uma Educação Básica do Campo”. In Arroyo, M. G., Caldart, R. S., & Molina, M. C. (Orgs.). Por uma Educação do Campo (pp. 19-64). Petrópolis: Vozes.

Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. SP: Atlas.

Gonçalves, T. G. G. L. (2014). Alunos com deficiência na educação de jovens e adultos em assentamentos paulistas: experiências do PRONERA (Tese de Doutorado). Universidade Federal de São Carlos, São Carlos. Recuperado de: https://repositorio.ufscar.br/bitstream/handle/ufscar/2932/6384.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Jannuzzi, G. S. M. (2004). Algumas concepções de educação do deficiente. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 25(3) 9-25. Recuperado de: www.olhares.unifesp.br/index.php/olhares/article/viewFile/385/133.

Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. (1996, 20 de dezembro). Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm

Lei n. 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão das Pessoas com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm

Lei n. 1.008, de 3 de setembro de 2015. Aprova o Plano Estadual de Educação. Diário Oficial do Estado de Roraima, p. 6.

Leite, S. C. (1999). Escola rural: urbanização e políticas educacionais. SP: Cortez.

Lepre, R. M. (2008). Desenvolvimento humano e educação: diversidade e inclusão. Bauru: MEC; FC; SEE.

Marcoccia, P. C. P. (2011). Escolas públicas do campo: indagação sobre a Educação Especial na perspectiva da inclusão educacional (Dissertação de Mestrado). Universidade Tuiuti do Paraná, Curitiba. Recuperado de: http://wwws.fclar.unesp.br/agenda-pos/educacao_escolar/3764.pdf

Mazzotta, M. J. S. (2003). Educação Especial no Brasil: história e políticas públicas. 4. ed. SP: Cortez.

Nozu, W. C. S., & Bruno, M. M. G. (2017). Interface Educação Especial-Educação do Campo: tempos, espaços e sujeitos. São Luiz do Maranhão: ANPEd. GT15 “Educação Especial”. Recuperado de: http://38reuniao.anped.org.br/programacao/210?field_prog_gt_target_id_entityreference_filter=27

Oliveira, I. A., Lima, K. S. C., & Santos, T. R. L. (2015). A organização da sala de recursos multifuncionais em escolas públicas: espaço, tempo e atendimento escolar. Revista Cocar, 1, 101-126. Recuperado de: https://paginas.uepa.br/seer/index.php/cocar/article/viewFile/656/518

Palma, D. T. (2016). Escolas do campo e Atendimento Educacional Especializado em Sala de Recursos Multifuncional (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, São Paulo. Recuperado de: http://wwws.fclar.unesp.br/agenda-pos/educacao_escolar/3764.pdf.

Palma, D. T., & Carneiro, R. U. C. (2018). O olhar social da deficiência intelectual em escolas do campo a partir dos conceitos de identidade e de diferença. Revista Brasileira de Educação Especial, 24(2) 161-172. Recuperado de: www.scielo.br/pdf/rbee/v24n2/1413-6538-rbee-24-020161.pdf.

Resolução n. 4, de 2 de outubro de 2009. Institui Diretrizes operacionais para Atendimento Educacional Especializado a Educação Básica, modalidade Educação Especial. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/index.php?catid=323:orgaos-vinculados&id=13684:resolucoes-ceb-2009&option=com_content&view=article.

Resolução n. 7, de 14 de abril de 2009. Dispõe sobre as Diretrizes para a Educação Especial no Sistema Estadual de Educação de Roraima, e dá outras providências. Diário Oficial do Estado de Roraima, p. 9.

Sá, M. A., & Bruno, M. M. G. (2012). Deficiência visual nas crianças indígenas em idade escolar das etnias Guarani e Kaiowá na região da Grande Dourados/MS: um estudo sobre a incidência e as necessidades específicas e educacionais especiais. Revista Brasileira de Educação Especial, 18(4) 629-646. https://doi.org/10.1590/S1413-65382012000400007

Saviani, D. (2009). Escola e democracia. 41. ed. Campinas, SP: Autores Associados.

Saviani, D. (2012). Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. Campinas, SP: Autores Associados.

Schwartzman, J. S. (2003). Síndrome de Rett. Revista Brasileira de Psiquiatria, 25(2), 110-113. Recuperado de: http://www.scielo.br/pdf/rbp/v25n2/v25n02a12.pdf

Siems, M. E. R. (2016). Educação Especial em Roraima, 1970 a 2001: efeitos do regime militar. São Carlos, SP: Pedro & João Editores.

Souza, S. R. C. (2012). Educação Especial e a escolarização de pessoas com deficiência que residem no campo: uma análise dos indicadores educacionais brasileiros (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual de Londrina, Paraná.

Publié-e

2020-07-03

Comment citer

Santos, E. R. dos ., & Siems, M. E. R. (2020). The schooling of students targeted to Special Education in Rural Education in the city of Boa Vista/RR. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e9003. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e9003

Numéro

Rubrique

Dossiê temático: Formação e Trabalho Docente no Campo e Educação Especial