Rural Education and its specificities: a study of the Pedagogical Political Project of a Rural School in the municipality of Londrina-PR

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e9938

Résumé

ABSTRACT. Education gains importance in the constitution of society, influencing economic and power relations and, in the humanistic dimension, it contributes to the incorporation of ethical and sensitive principles, expanding a more inclusive and emancipatory worldview. However, respect for diversity is still a challenge and there is a need for school institutions whose projects operate in different perspectives, among them in the countryside. This article aims to present aspects of rural education, understanding its peculiarities and correlating them to the Pedagogical Political Project of a country school, unveiling what is established (or not) as the purpose of a rural pedagogical practice. The methodology is based on a qualitative analysis, with a bibliographic and documentary approach. The results show a conception of rural education that is attentive to the needs of the rural community and that the pedagogical project of the investigated College, in general, converges with this conception. It was concluded that school education in the countryside needs to ensure specificities in its pedagogical project, respecting practices typical of the daily life of these rural communities and, thus, carrying out a humanistic and emancipatory process of the subjects. 

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Bibliographies de l'auteur-e

Juliana Fernandes Lança, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutoranda em Educação na Universidade Estadual de Maringá/UEM. Mestre em Educação pela Universidade de São Paulo/USP. Professora colaboradora no departamento de Educação da Universidade Estadual de Londrina/PR. Pesquisadora na área de História e Historiografia da Educação.

 

Tania da Costa Fernandes, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Doutora em Educação pela PUC/SP. Professora e Pesquisadora do Departamento de Educação, área de Gestão da Educação e do Programa de Pós-Graduação stricto sensu em Educação, da Universidade Estadual de Londrina /UEL/Paraná-Brasil. Diretora Geral do Colégio de Aplicação da UEL.

 

Références

Afonso, A. (2003). Avaliar a escola e a gestão escolar: elementos para uma reflexão crítica. In Esteban, M. T. (Org.). Escola, currículo e avaliação (pp. 38-56). São Paulo: Cortez.

Apple, M. (2006). Ideologia e currículo. São Paulo: Brasiliense.

Arroyo, M., Caldart, R., & Molina, M. C. (2011). Por uma educação do campo. Rio de Janeiro: Vozes.

Caldart, R. S. (2003). A escola do campo em movimento. Currículo sem Fronteiras, 3(1), 60-81.

Calazans, M. J. C. (1993). Para compreender a educação do estado no meio rural: traços de uma trajetória. In Therrien, J., & Damasceno, M. N. (Orgs.). Educação e escola no campo (pp. 15-51). Papirus, Campinas.

Caldart, R. S. (2012). Sobre educação do campo. In Anais do III Seminário do Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária (PRONERA). Luziânia, Goiás.

Freitas, L. C. (2005). Qualidade negociada: avaliação e contra-regulação na escola pública. Educação e Sociedade. Cadernos CEDES, 26(92), 911-933. https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000300010

Pires, Â. M. (2012). Educação do campo como direito humano. São Paulo: Cortez.

Sacristán, J. G. (2000). O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artmed.

Souza, M. A. (2008). Educação do campo: políticas, práticas pedagógicas e produção científica. Educação & Sociedade, 29(105), 1089-1111. https://doi.org/10.1590/S0101-73302008000400008

Veiga, I. P. A. (1995). Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. Campinas: Papirus.

Venere, M. R., & Velanga, C. T. (2008). A criança indígena e a educação infantil: as complexas relações entre a cultura e a escola na cidade. Revista Tellus, 15, 175-191. https://doi.org/10.20435/tellus.v0i15.167

Publié-e

2020-09-26

Comment citer

Fernandes Lança, J., & da Costa Fernandes, T. (2020). Rural Education and its specificities: a study of the Pedagogical Political Project of a Rural School in the municipality of Londrina-PR. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e9938. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e9938