TEACHING MICROBIOLOGY FROM THE HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY: AN EXPERIENCE REPORT
DOI:
https://doi.org/10.20873/riecim.v3i1.14948Keywords:
Historical-Critical Pedagogy, Teaching Biology, National High School Reform, Formative ItineraryAbstract
The report presents biology teaching activities developed by undergraduate students in Biological Sciences at a militarized state school in Goiás. The activity was carried out during the implementation of the New Secondary School (NEM), specifically in the Training Itinerary "Beyond the vision: knowing the microworld". In this context, the article aims to discuss the theoretical-methodological bases mobilized in the planning and development of activities carried out in the classes of the Formative Itinerary (Micromundo). Historical-Critical Pedagogy (PHC) and the Statutes of Biological Knowledge are the basis of our teaching practices. The teaching contents of the class reported here are: "viruses", "microorganisms" and "biological classification". The political-curricular impositions arising from the NEM were considered in our analyzes and discussions. Despite the reduced number of classes, the contact with the school presented the challenge of acting, in an educational context in which the curricular political impositions are constituted as impasses and limitations to the teaching autonomy, even more if we take into account that its principles and fundamentals are practically antagonistic to those of the PHC. Finally, through this reflective account, we understand that the internship was configured as a counter-hegemonic space, which is part of the struggle for quality public education by training teachers based on PHC.
References
AMORIM, D. S. Fundamentos de Sistemática Filogenética. Ribeirão Preto: Holos Editora, 2002. 156 p.
BARBOSA, L. U.; VIÇOSA, C. S. C. L.; FOLMER, V.. A educação sexual nos documentos das políticas de educação e suas ressignificações. Revista Eletrônica Acervo Saúde, [S.L.], v. 11, n. 10, p. 1-10, 8 jul. 2019. Revista Eletrônica Acervo Saúde. http://dx.doi.org/10.25248/reas.e772.2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Novo Ensino Médio. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/novo-ensino-medio. Acesso em: 08 abr. 2022.
BRASIL, Ministério da Educação. Novo Ensino Médio: perguntas e respostas. Portal MEC, 2022. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/publicacoes-para-professores/30000-uncategorised/40361-novo-ensino-medio-duvidas. Acesso em: 01 out. 2022.
CARVALHO, M. T.. A Base Nacional Comum Curricular e Sexualidade: crítica e resistência. Pesquisar, Florianópolis, v. 7, n. 13, p. 89-100, jun. 2020.
CAVALIER-SMITH, T.. Eukaryote kingdoms: seven or nine?. Biosystems, [S.L.], v. 14, n. 3-4, p. 461-481, Jan. 1981. Elsevier BV. https://doi.org/10.1016/0303-2647(81)90050-2
DOBZHANSKY, T.. Nothing in Biology Makes Sense except in the Light of Evolution. The American Biology Teacher, [S.L.], v. 35, n. 3, p. 125-129, 1 mar. 1973. University of California Press. http://dx.doi.org/10.2307/4444260.
DUARTE, N.. As pedagogias do aprender a aprender e algumas ilusões da assim chamada sociedade do conhecimento. Revista Brasileira de Educação, v. 18, n. 1, p. 35-40, set./out./nov./dez. 2001.
FAHNERT, B.. Edging into the future: education in microbiology and beyond. Fems Microbiology Letters, [S.L.], p. 1-7, 2 mar. 2016. Oxford University Press (OUP). http://dx.doi.org/10.1093/femsle/fnw048. Disponível em: https://doi.org/10.1093/femsle/fnw048. Acesso em: 13 abr. 2022.
FRAGA, F. B. F. F.. A Biologia Evolutiva e a Compreensão do Mundo Microbiano. In: ARÁUJO, Leonardo Augusto Luvison (org.). Evolução biológica: da pesquisa ao ensino. Porto Alegre, Rs: Editora Fi, 2017. Cap. 21. p. 481-512.
FREEMAN, S.; HERRON, J. C.. Um caso para o pensamento evolucionista: a compreensão do HIV. In: FREEMAN, S.; HERRON, J. C.. Análise evolutiva. 4. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009. Cap. 1. p. 3-36.
FREITAS, C. M. ; BARBOSA, G. R. ; REZENDE, J. M. N. ; MORAIS, M, B. F. ; GUIMARAES, S. S. M. . Um Mundo Não Tão “Micro” Assim: Proposta de material didático introdutório para o itinerário formativo “Conhecendo o Micromundo" do novo ensino médio do Estado de Goiás. In: III Congresso de Ensino de Ciências e Formação de Professores, 2022, Catalão-GO. Anais do Congresso Nacional de Ensino de Ciências e Formação de Professores, 2022. Disponível em: https://www.even3.com.br/anais/iiicecifopufcat2022/473492-um-mundo-nao-tao-micro-assim--proposta-de-material-didatico-introdutorio-para-o-itinerario-formativo-conhecend/. Acesso em: 30 de jun. de 2023.
FREITAS, L. C.. Os Reformadores Empresariais da Educação e a Disputa Pelo Controle do Processo Pedagógico na Escola. Educ. Soc., Campinas, v. 35, no. 129, p. 1085-1114, out.-dez., 2014.
GALVÃO, A. C.; LAVOURA, T. N.; MARTINS, L. M.. Fundamentos da Didática Histórico-Crítica. Campinas-Sp: Autores Associados, 2019.
GASPARIN, J. L.. Uma didática para a Pedagogia Histórico-Crítica. 5. ed. Campinas: Autores Associados, 2012.
GIL PÉREZ, D.; MONTORO, I. F.; ALÍS, J. C.; CACHAPUZ, A.; PRAIA, J.. Para uma Imagem Não Deformada do Trabalho Científico. Ciência e Educação, v.7, n.2, p. 125-153, 2001.
GOIÁS. Lei n. 14.044, de 21 de dezembro de 2001. Dispões sobre as unidades do Colégio da Polícia Militar do Estado de Goiás (CPMG).
GOIÁS. Secretaria de Estado da Educação. Documento Curricular para Goiás: Itinerários Formativos, 175 págs., 2022.
HINCHLIFF, C. E.; SMITH, S. A.; ALLMAN, J. F.; BURLEIGH, J. G.; CHAUDHARY, R.; COGHILL, L. M.; CRANDALL, K. A.; DENG, J.; DREW, B. T.; GAZIS, R.. Synthesis of phylogeny and taxonomy into a comprehensive tree of life. Proceedings of the National Academy of Sciences, [S.L.], v. 112, n. 41, p. 12764-12769, 2015. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1073/pnas.1423041112. Acesso em: 21 abr. 2022.
LOPES, A. C.. Itinerários formativos na BNCC do Ensino Médio: identificações docentes e projetos de vida juvenis. Retratos da Escola, [S.L.], v. 13, n. 25, p. 59, 5 ago. 2019. Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE). http://dx.doi.org/10.22420/rde.v13i25.963.
MALANCHEN, J.. Cultura, Conhecimento e Currículo: contribuições da pedagogia histórico-crítica. Campinas, SP: Autores Associados, 2016.
MARSIGLIA, A. C. G.; MARTINS, L. M.; LAVOURA, T. N.. Rumo à outra didática histórico-crítica: superando imediatismos, logicismos formais e outros reducionismos do método dialético. Revista Histedbr On-Line, [S.L.], v. 19, p. 1-28, 19 mar. 2019. Universidade Estadual de Campinas. http://dx.doi.org/10.20396/rho.v19i0.8653380.
MARSIGLIA, A. C. G.; PINA, L. D.; MACHADO, V. O.; LIMA, M.. A Base Nacional Comum Curricular: um novo episódio de esvaziamento da escola no Brasil. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 9, n. 1, p. 107-121, abr. 2017.
MAZUI, G.. Governo lança programa para incentivar criação de escolas cívico-militares em todo o país. G1. Brasília. 05 set. 2019. Disponível em: <https://g1.globo.com/politica/noticia/2019/09/05/governo-lanca-programa-para-incentivar-criacao-de-escolas-civico-militares-no-pais.ghtml>. Acesso em: 07 abr. 2022.
MORESCO, T. R.; ROCHA, J. B. T.BARBOSA, Nilda Berenice de Vargas. Ensino De Microbiologia e a Experimentação no Ensino FundamentaL. Revista Contexto & Educação, [S.L.], v. 32, n. 103, p. 165, 1 dez. 2017. Editora Unijui. Disponível em: http://dx.doi.org/10.21527/2179-1309.2017.103.165-190. Acesso em: 17 abr. 2022.
NASCIMENTO JR., A. F. (2010). Construção de Estatutos de Ciência para a Biologia numa Perspectiva Histórico-Filosófica: Uma Abordagem Estruturante para seu Ensino. 2010. 437f. Tese (Doutorado em Educação Para Ciência), Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho, Bauru.
PASQUALINI, J. C.; LAVOURA, T. N.. Diálogos Entre a Pedagogia Histórico-Crítica e a Teoria da Atividade: contribuições para o trabalho educativo. In: HERMIDA, Jorge Fernando (org.). Pedagogia Histórico-Crítica e a defesa da educação pública. João Pessoa: Editora Ufpb, 2021.
PEREIRA, L. M.; CAMPOS, L. M. L.. Aproximações a uma concepção histórico-crítica de objetivo do ensino de Ciências Naturais. Debates em Educação, [S.L.], v. 12, n. 26, p. 323, 6 abr. 2020. Universidade Federal de Alagoas. http://dx.doi.org/10.28998/2175-6600.2020v12n26p323-341.
ROSA, S. V. L..; SILVA, S. P.. Finalidades Educativas Escolares e Reformas Curriculares: apontamentos sobre a questão do conhecimento escolar. Educativa. Goiânia, v. 24, p. 1-22, 2021.
SANTOS, N. S. O.; ROMANOS, M. T. V.; WIGG, M. D.. Virologia Humana. 3. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2015. 1308 p.
SAVIANI, D.. Escola e Democracia. Edição Comemorativa. Campinas: Autores Associados, 2008.
SAVIANI, D.. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. 11.ed. Campinas: Autores Associados, 2013.
SAVIANI, D.. Sobre a concepção de politecnia. Rio de Janeiro: EPSJV/Fiocruz, 1989.
SAVIANI, D.; GALVÃO, A. C.. Educação na pandemia: a falácia do “ensino” remoto. Universidade e Sociedade, Brasília: Sindicato Nacional dos Docentes das Instituições de Ensino, v. 1, n. 67, p. 36-49, jan. 2021. Disponível em: https://www.andes.org.br/img/midias/0e74d85d3ea4a065b283db72641d4ada_1609774477.pdf. Acesso em: 22 abr. 2022
SCHAEFER, R.; MINELLO, I. F.. Educação Empreendedora: premissas, objetivos e metodologias. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, [S.L.], v. 10, n. 3, p. 60, 11 out. 2016. Departamento de Empreendedorismo e Gestão da UFF. http://dx.doi.org/10.12712/rpca.v10i3.816.
SILVA, M. M.. Pedagogia Histórico-Crítica e Sexualidade na Educação Escolar: considerações a partir da análise do tema “orientação sexual" nos parâmetros curriculares nacionais. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 7, n. 1, p. 78-88, jun. 2015.
SOUZA JUNIOR, P. R.. A Questão de Gênero, Sexualidade e Orientação Sexual na Atual Base Nacional Comum Curricular (BNCC) e o Movimento LGBTQQIS. Revista de Gênero, Sexualidade e Direito, Salvador, v. 4, n. 1, p. 1-21, jan./jun. 2018.
TEIXEIRA, R. de F. B.; LEÃO, G. M. C.; DOMINGUES, H. P.; ROLIN, E. C.. Concepções de Itinerários Formativos a Partir da Resolução CNE/CEB Nº 06/2012 e da lei Nº 13.415/2017. In: Anais do XIII CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Curitiba. 2017. Disponível em: <https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/27280_14159.pdf>. Acesso em: 13 abr. 2022.
VILLARREAL, L. P.. Are Viruses Alive? Scientific American, S/L, v. 1, n. 6, p. 100-105, 05 jun. 2004. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/26060805. Acesso em: 13 abr. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Gabriel Barbosa, Müller Brenner, Simone Guimarães
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright Policy
Copyrights are retained by the authors, who grant RIEcim the exclusive rights for first publication. Authors will not be remunerated for the publication of their work in this journal. Authors are permitted to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the work's published version in this journal (e.g., post it to an institutional repository, on a personal website, publish a translation, or as a book chapter), with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal. The Journal's editors have the right to make textual adjustments and adaptations to conform to publication standards.
Open Access Policy
This journal provides immediate open access to its content, following the principle that freely providing scientific knowledge to the public contributes to the global democratization of knowledge. Users can read, download, copy, distribute, print, search, or use the content for any legal purpose, respecting national copyright laws and without seeking prior permission from the publisher or the author. The opinions presented in the articles are the responsibility of the authors. The Journal does not charge Article Processing Charges (APCs).
Licensing Policy - Usage License
Licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License. This license allows sharing, copying, redistributing the manuscripts published in RIEcim in any medium or format. Additionally, it allows adapting, remixing, transforming, and building upon the material, as long as proper credit is given to the author and initial publication in this journal is acknowledged.