Rural young in High School: schooling experiences and youth expectations

Autor/innen

  • Karla de Freitas Alves Pinto Universidade Federal de Viçosa - UFV https://orcid.org/0000-0002-1366-3618
  • Ruth Bernardes de Sant'ana Universidade Federal de São João del Rei - UFSJ

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e11490

Abstract

ABSTRACT. This article presents the results of a research that sought to analyze the schooling process of young students in their first year of Higher Education from a rural school. We try to highlight the most significant facts of the school experiences brought by students and their expectations for the future with the aim of understanding the meaning they attribute to the experiences in a school located in countryside. The research procedures were establishment observations, individual semi-structured interviews, questionnaire and documentary study The survey data suggest that young people are able to express their opinions about classes, content and school. From the research data, we can say that young people are able to express their opinions about classes, content and school. From the interviews, we realized that the meanings attributed to the school in the schooling process are positive, since young people feel confident in this institution.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografien

Karla de Freitas Alves Pinto, Universidade Federal de Viçosa - UFV

Professora Substituta do Departamento de Economia Doméstica na Universidade Federal de Viçosa DED/UFV. Atuou na Secretaria Municipal de Educação do município de Viçosa, Minas Gerais, como Chefe do Departamento de Educação Infantil. Mestre em Educação pela UFSJ, especialização em psicopedagogia clínica e institucional, graduada em Educação Infantil pela UFV.

Ruth Bernardes de Sant'ana, Universidade Federal de São João del Rei - UFSJ

Professora aposentada da UFSJ, Membro da Comissão Editorial da Revista PESQUISAS E PRÁTICAS PSICOSSOCIAIS (PPP)  e do LAPIP (Laboratório de Pesquisa e Intervenção Psicossocial da UFSJ). Doutorado em Psicologia Social pela PUC-SP,  e Pós-doutorado no Instituto de estudos da Criança (IEC) da Universidade do Minho, em Portugal. 

Literaturhinweise

Breitenbach, R., & Corazza, G. (2019). Formação profissional e a relação com a sucessão geracional entre jovens rurais, Brasil. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 7(2), 262-296. https://dx.doi.org/10.11600/1692715x.17212.

Carneiro, M. J. (1998). O ideal urbano: campo e cidade no imaginário de jovens rurais. In Silva, F. C. T. et al. (Orgs.). Mundo rural e política (pp. s./p.). Rio de Janeiro: Pronex/Ed. Campus.

Castro, E. G. (2005). Entre ficar e sair: uma etnografia da construção social da categoria jovem rural (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

Dayrell, J. (2007). A escola faz juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Revista Educação e Sociedade, 28(100), 105-1128. https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000300022

Ferrão, J. (2000). Relações entre mundo rural e mundo urbano: evolução histórica, situação actual e pistas para o futuro. Eure, 27(78), 123-130. https://doi.org/10.4067/S0250-71612000007800006

Gil, A. C. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social (6a ed.). São Paulo: Atlas.

Krawczyk, N (2013). Jovens do ensino médio: projetos de vida e perspectiva de futuro. In Dayrell, J., Carrano, P., & Maia, C. L. (Orgs.). Juventude e ensino médio (pp. 78-100). Belo Horizonte: Editora UFMG.

Kuenzer, A. Z. (Org.) (2007). Ensino Médio: construindo uma proposta para os que vivem do trabalho (5a ed.). São Paulo: Cortez.

Leão G., Dayrell J., & Reis, J.B. (2011). Juventude, projetos de vida e ensino médio. Revista Educação e Sociedade, 32(117), 1067-1084 https://doi.org/10.1590/S0101-73302011000400010

Ministério da Educação (2013). Formação de professores do ensino médio, etapa I – caderno II: o jovem como sujeito do ensino médio. In Carrano, P., & Dayrell, J. (Orgs.). ____ (pp. s./p.). Curitiba: UFPR/Setor de Educação.

Matos, A. G. (2002). Desenvolvimento, autonomia e academia. In: Lima, D. M., & Wilkinson, J. (Org.). Inovação nas tradições da agricultura familiar (pp. 02-14). Brasília: CNPq/Paralelo 15.

Santos, G. D. (2017). Percepção dos jovens frente ao êxodo rural e as dinâmicas de mudança do campo (Trabalho de Conclusão de Curso). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Rio Grande do Sul.

Silva, V. (2015). Jovens de um rural brasileiro: Socialização, Educação e Assistência. Cadernos Cedes, 22(57), 97-115. https://doi.org/10.1590/S0101-32622002000200007

Silva, S. R., & Pereira, C. R. (2015). O consumo de smartphone entre jovens de camadas populares. Revista do Programa Avançado de Cultura Contemporânea, 1-6.

Veröffentlicht

2021-07-12

Zitationsvorschlag

de Freitas Alves Pinto, K., & Bernardes de Sant’ana, R. (2021). Rural young in High School: schooling experiences and youth expectations. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e11490. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e11490

Ausgabe

Rubrik

Dossiê Temático: Educación en contextos rurales y la Psicología Rural