Costura da vida: encounters between Community Social Psychology and Rural Education in the Denis Gonçalves Settlement of the MST

Autor/innen

  • Conrado Pável de Oliveira Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF
  • Julia Batista Afonso Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF
  • Pedro Barino Rodrigues Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF
  • Tháles Gonçalves Guilherme Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF
  • Telmo Mota Ronzani Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF https://orcid.org/0000-0002-8927-5793
  • Marli da Cruz Gonçalves Herédia Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais https://orcid.org/0000-0002-2124-0877

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e11939

Schlagworte:

Community Social Psychology; Rural education; Adult and Youth Education; Memory; Identity; Social Movements

Abstract

ABSTRACT. This article reports an experience in Community and Social Psychology with the first group of "Youth and Adult Education Program'', in a school in the Denis Gonçalves settlement of the Landless Rural Workers Movement (MST), which culminated in the construction of the memoir Costura da vida: história de vida do homem e da mulher da roça. Based on the discussion about the impact of the latifundium on the Brazilian social formation and the possible relationships between Community and Social Psychology and Rural Education, the methodological paths and insertion in the territory are presented, emphasizing the relationship between the subjects and the use of several psychosocial intervention strategies and registration: field diary, photographs, community walk, group dynamics and construction of the memoir. As a result of the experience and the construction of the book, the importance of rescuing memory and recording the daily history told by students is emphasized for the strengthening of personal and community identity. It also highlights the role that these experiences have in the construction of a committed and fair Psychology in face of the reality, especially that of rural communities, and those dialogues with different knowledge and disciplines.

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Autor/innen-Biografien

Conrado Pável de Oliveira, Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF

Graduação em Psicologia pela UFJF e Mestrado Profissional em Promoção de Saúde e Prevenção da Violência pela UFMG. Cursando doutorado em Psicologia na UFJF. Professor na graduação em Psicologia no UniAcademia. Membro da Rede Latino-americana de Psicologia Rural e do GT de Psicologia Comunitária da ANPEPP.

Julia Batista Afonso, Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF

Psicóloga pela UFJF. Especialista em Saúde da Família pela Escola Nacional de Saúde Púbica Sergio Arouca da Fiocruz-RJ.

Pedro Barino Rodrigues, Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF

Psicólogo pela UFJF. Cursando Mestrado em Processos Psicossociais em Saúde na UFJF.

Tháles Gonçalves Guilherme, Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF

Psicólogo pela UFJF.

Telmo Mota Ronzani , Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF

Psicólogo pela UFJF, Mestre em Psicologia Social pela UFMG, Doutor em Ciências da Saúde pela UNIFESP. Professor Titular do Departamento de Psicologia da UFJF. Bolsista de Produtividade 1D CNPq.

Marli da Cruz Gonçalves Herédia, Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais

Graduação em Pedagogia pela UFJF. Pós-graduação em Biblioteconomia / Orientação e Inspeção Escolar. Professora na Escola do campo Carlos Henrique Ribeiro dos Santos no Assentamento Denis Gonçalves.

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Veröffentlicht

2021-07-12

Zitationsvorschlag

Pável de Oliveira, C., Batista Afonso, J., Barino Rodrigues, P. ., Gonçalves Guilherme, T. ., Mota Ronzani , T. ., & da Cruz Gonçalves Herédia, M. (2021). Costura da vida: encounters between Community Social Psychology and Rural Education in the Denis Gonçalves Settlement of the MST. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e11939. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e11939

Ausgabe

Rubrik

Dossiê Temático: Educación en contextos rurales y la Psicología Rural