Ethnic and racial relations: construction of the pedagogical dimension of black cinema and the positive affirmation of Africanness

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DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12474

Abstract

ABSTRACT. The article demonstrates the centrality of the academic concern, in the discipline Ethnic-Racial Relations, which is given by an observation of the different Brazilian filmographies. A Chanchada was the paroxysm of the stereotype of racial inferiority of the image of the Iberian-Afro-American as a rural ethnic demand of Amerindian heritage in the progress-averse Jeca Tatu. To affirm the racial superiority of the imagetic hegemony of the Euro-hetero-macho-authoritarian as a sign of divine perfection expressed in the priest as God's representative. Racial domination determined by the power of euroheteronormativity. Cinema Novo was the trend that the black man became an aesthetic referent in the Marxist-influenced Glauberian realization. In the syntax of Cinema Novo in the semiotics of class struggles, the black man is a proletarian expression and the white man configures the bourgeoisie. The ontological struggle to affirm the positive image of minorities is a projection of class struggles. In Black Cinema, the Africanity that is a reference in Cinema Novismo conquers the position of subject in this cinema as the author of its own history. It concludes that it is in the Pedagogical Dimension of Black Cinema, as epistemic cinema that the minority builds the image of positive affirmation representing the visual of the decanted place of speech, as inclusive contemporaneity, overcoming the excluding anachronism.

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Autor/innen-Biografien

Celso Luiz Prudente, Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT

Doutor em Cultura pela Universidade de São Paulo – FEUSP. Pós-Doutor em Linguística pelo Instituto de Estudos da Linguagem – IEL/UNICAMP. Professor Associado da Universidade Federal do Mato Grosso - UFMT. Antropólogo, Cineasta. Curador da Mostra Internacional do Cinema Negro. Pesquisador do Centro de Estudos Latino-Americanos sobre Cultura e Comunicação – CELACC ECA USP. Apresentador e Diretor do Programa Radiofônico: QUILOMBO ACADEMIA, da Rádio USP, FM 93,7 de São Paulo.

João Paulo Pinto Có, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisa, INEP/Guiné-Bissau

Doutorando em Antropologia no Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa ICS/ULisboa; Ex-Diretor-geral do INEP/Guiné-Bissau; Investigador em: Grupo de Investigação: Identidades, Culturas, Vulnerabilidades, do ICS/ULisboa e Laboratório Digital do Património Digital do ISMAI/ Portugal. Membro Titular da Associação das Universidades de Língua Portuguesa (AULP); Professor nas Universidades Jean Piaget e Lusófona da Guiné-Bissau.

Paulo Morais-Alexandre , Instituto Politécnico de Lisboa, Portugal

Doutor em Letras, especialidade de História da Arte, pela Universidade de Coimbra. Professor Coordenador da Escola Superior de Teatro e Cinema, onde foi Presidente do Conselho Diretivo. Pró-presidente para as Artes do Instituto Politécnico de Lisboa. Júri do Instituto do Cinema e Audiovisual. Sócio correspondente da Academia Nacional de Belas Artes. Comendador da Ordem do Ouissam Alaouite (Marrocos).

    

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Veröffentlicht

2021-09-30

Zitationsvorschlag

Prudente, C. L., Pinto Có, J. P. . ., & Morais-Alexandre , P. . (2021). Ethnic and racial relations: construction of the pedagogical dimension of black cinema and the positive affirmation of Africanness. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e12474. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12474

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Rubrik

Thematic Dossier: Arts and Rural Education

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