Rural Education Degree of the Universidade do Estado da Bahia (UNEB): art and reflections on the pedagogical work of graduates

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12970

Schlagworte:

Degree in Field Education, Art, Graduates, Training.

Abstract

ABSTRACT. The training of rural educators currently assumes the centrality of the debate on the theoretical-methodological foundations that provide educational processes with an emancipatory perspective. So, the article inquire about the place that art occupies in the teaching work of graduates of the degree in Rural Education, at the University of the State of Bahia (UNEB). The objective is to discuss conceptions and principles of the training of Educators, in the degree course in Rural Education and the contributions of art in this formative process, for the critical analysis of the place that art occupies in the teaching work of graduates. The methodology is anchored in dialectical historical materialism. The course recognition project, research data carried out in 2018 and the application of a questionnaire, by the Google forms digital platform, were used as reference. The results show that art is present in the pedagogical work of graduates, as well as assuming a prominent place. It concludes by pointing to artistic activities as a theoretical-methodological alternative for the training of rural educators and for the pedagogical work they carry out.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografien

Maria Jucilene Lima Ferreira, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Doutora em Educação pela Universidade de Brasília. Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais; é líder do Grupo de Pesquisa Educação do Campo: Trabalho, Contra-Hegemonia e Emancipação Humana (Uneb). Participa da coordenação colegiada do Centro Acacêmico de Educaçâo do Campo e Desenvolvimento da Universidade do Estado da Bahia (UNEB). É professora adjunta da UNEB.

Lídia Barreto da Silva, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Professora Mestre em Educação do Campo pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB (2019), Especialização em Política do Planejamento Pedagógico - Currículo, Didática e Avaliação pela Universidade do Estado da Bahia (2007) e graduação em Licenciatura em Educação Artística com habilitação em Artes Plásticas pela Universidade Católica do Salvador (2004).

 

Gilselia Macedo Cardoso Freitas, Universidade Federal do Recôncavo Baiano - UFRB

Professora Adjunta da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia-UFRB, Doutora pela Universidade Del Mar-Chile, professora do curso de Licenciatura em Pedagogia e do Mestrado Profissional em Educação do Campo, Tutora do PET Educação e Sustentabilidade.

Literaturhinweise

Araújo, G. C. (2016). Arte/educação no campo: algumas reflexões. In Silva, C., Miranda, C. F., Aires, H. Q. P., & Oliveira, U. F. (Orgs.). Educação do Campo, Artes e Formação Docente. Palmas, TO: EDUFT.

Barbosa, A. M. (2012). A imagem no ensino da arte: anos 1980 e novos tempos. 8ª ed. São Paulo, SP: Perspectiva.

Base Nacional Comum Curricular. (2018). Brasília, DF: Ministério da Educação.

Bogo, A. (2002). O Vigor da Mística. Caderno de Cultura nº 02 – MST.

Bogo, A. (2004). A flor e o militante. In Cartas de Amor. Setor de Formação Nacional do MST.

Bogo, A. (2016). Arte do e no Campo. In Carvalho, C. A. S., & Martins, A. A. (Orgs.). Práticas Artísticas do Campo. Belo Horizonte, MG: Autêntica Editora. (Coleção Caminhos da Educação do Campo; 8).

Bogo, A., Boff, L., & Pelloso, R. (1998). Mística: uma necessidade no trabalho popular e organizativo. Caderno de Formação nº 27 - MST.

Canda, C. N. (2010). "PRO DIA NASCER FELIZ": diálogos entre Augusto Boal e Paulo Freire nos estudos de teatro e de educação. Entrelaçando Revista Eletrônica de Culturas e Educação, 1(1), 39-54.

Carvalho, L. F. O., & Ferreira, M. J. L.. (Orgs.). (2020). Práticas Educativas na Escola do Campo e em Outros Espaços Educativos dos Territórios Rurais. Salvador, BA: J&M Editora e Gráfica.

Ferreira, M. J. L., Carvalho, L. F. O., & Bogo, M. N. R. A. (2021). Educação do Campo no âmbito da Universidade do Estado da Bahia: abordagem histórica. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, 30(61), 17-37.

Frederico, C. (2013). A arte no mundo dos homens: o itinerário de Lukács. São Paulo, SP: Expressão Popular.

Freire, P. (2016). Pedagogia do Oprimido. 60ª ed. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.

Haddad, D. A., & Morbin, D. G. (2009). A arte de fazer arte. 3ª ed.. São Paulo, SP: Saraiva.

Miranda, C. F., & Franzoni, T. M. (2016). Diálogos de saberes: A linguagem teatral e a formação do campo. In Carvalho, C. A. S., & Martins, A. A. (Orgs.). Práticas Artísticas do Campo. Belo Horizonte, MG: Autêntica Editora. (Coleção Caminhos da Educação do Campo; 8).

Morissawa, M. (2001). A história da luta pela terra e o MST. São Paulo, SP: Expressão Popular.

Resolução CNE/CP nº 2, de 20 de dezembro de 2019. (2019). Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Diário Oficial da União. Brasília, DF: Ministério da Educação/Conselho Nacional de Educação.

Sena, I. F. S. (2019). Prólogo 1. In Wchoa, S. Diálogos Críticos: BNCC, educação, crise e luta de classes em pauta (p. 15-38)

Tolstoi, L. (2002). O que é arte? B. Torri (Trad.). São Paulo, SP: Ediouro. Clássicos Ilustrados.

Universidade do Estado da Bahia, UNEB. (2019). Projeto de Reconhecimento do Curso de Licenciatura em Educação do Campo. Salvador, BA.

Veröffentlicht

2021-11-13

Zitationsvorschlag

Ferreira, M. J. L., Barreto da Silva, L. ., & Macedo Cardoso Freitas, G. (2021). Rural Education Degree of the Universidade do Estado da Bahia (UNEB): art and reflections on the pedagogical work of graduates. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e12970. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12970

Ausgabe

Rubrik

Dossiê Temático: Egressos (as) das Licenciaturas em Educação do Campo no Brasil