The flight of the graduate birds from the UFRGS Rural Education Course: challenges and possibilities in teacher training in Natural Sciences
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13322Abstract
ABSTRACT. This article presents a study on the performance of graduates of the Licentiate´s in Rural Education: Nature Sciences of the Federal University of Rio Grande do Sul (LEDOC/UFRGS), Porto Alegre campus. As a research problem, the following question was established: How do birds from LEDOC/UFRGS campus Porto Alegre fly? The objective was to analyze, from the course monitoring data, the performance of graduates, as well as to reflect on the challenges and potential of teacher education of natural sciences in rural education, based on the interviews carried out. The research is qualitative, of the case study type and semi-structured interviews were used as a research instrument. The Discursive Textual Analysis (DTA) was used to analyze the transcripts. The results were discussed from the category, defined a priori, Triad: Rural – Public Policy – Education in flapping movements. In the end, we consider that the graduates interviewed, after the course, gave new meanings to their ways of reading and intervening in their territories.
Downloads
Literaturhinweise
Almeida, J. S. M., Faleiro, W., & Santos, W. B. (2021). Egressos da Educação do Campo nas Ciências da Natureza: perfil socioeconômico. Revista Brasileira De Educação Do Campo, 6, e6297. http://dx.doi.org/10.20873/uft.rbec.e7750
Angelo, A. A (2019). Um estudo sobre a prática político-social de egressos da Licenciatura em Educação do Campo da FaE/UFMG: possibilidades e desafios para a formação de educadores do campo (Tese Doutorado). Universidade de São Paulo, São Paulo.
Arroyo, M. G., Caldart, R. S., & Molina, M. C. (2011). Por uma educação do campo. Petrópolis, RJ: Vozes.
Auler, D. (2021). Freire, Fermento Entre os Oprimidos: Continua Sendo?. Revista Brasileira De Pesquisa Em Educação Em Ciências, e33706, 1– https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2021u801830
Brick, E. M., Pernambuco, M. M., Silva, A. F. G., & Delizoicov, D. (2014). Paulo Freire: interfaces entre Ensino de Ciências Naturais e Educação do Campo. In M. C. Molina (Org.). Licenciaturas em Educação do Campo e o ensino de Ciências Naturais: desafios à promoção do trabalho docente interdisciplinar (pp. 23–60). MDA.
Brito, M. M. B. (2017). Formação de professores na perspectiva da epistemologia da práxis: análise da atuação dos egressos do curso de Licenciatura em Educação do Campo da Universidade de Brasília (Tese Doutorado). Universidade de Brasília, Brasília.
Brito, M. M. B., & Molina, M. C. (2016). Estudo com egressos da licenciatura em Educação do Campo da UnB no contexto da expansão da educação superior. In Anais do XXIV Seminário Nacional UNIVERSITAS/BR. 1723-1746. Maringá-PR. Recuperado de: http://www.ppe.uem.br/xxivuniversitas/anais/trabalhos/e_7/7-012.pdf
Caldart, R. S. (2008). Sobre Educação do Campo. In: Santos, C. A. (Org.). Educação do Campo: campo – políticas públicas – educação (pp. 67-86). Brasília: NEAD. Coleção Por Uma Educação do Campo, v. 7.
Constituição da República Federativa do Brasil. (1988, 05 de outubro). Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm
Dalmolin, A. M. T. (2020). À sombra deste Jacarandá: articulações entre Ciências da Natureza e Educação do Campo na formação docente (Tese Doutorado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. Recuperado de: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/210812#
Dalmolin, A. M. T., & Garcia, R. N. (2020). Licenciaturas em Educação do Campo da área de Ciências da Natureza: análise da produção em periódicos nacionais. Revista Brasileira De Educação Do Campo, 5, e6455. http://dx.doi.org/10.20873/uft.rbec.e6455
Decreto Nº 7.352, de 04 de novembro de 2010. (2010, 04 de novembro). Dispõe sobre a política de educação do campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária – PRONERA. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7352.htm
Fernandes, B. M., Cerioli, P. R., & Caldart, R. S. (2004). “Primeira Conferência Nacional ‘Por uma educação básica do campo’: texto preparatório”. In Arroyo, M. G., Caldart, R. S., & Molina, M. C. (Orgs.). Por uma educação do campo (p. 15-30). Petrópolis, RJ: Vozes.
Fernandes, B. M., & Tarlau, R. (2017). Razões para mudar o mundo: a Educação do Campo e a contribuição do PRONERA. Educação & Sociedade [online], 38(140), 545-567. https://doi.org/10.1590/ES0101-73302017180679
Freire, P. (1995). À sombra desta mangueira. São Paulo, SP: Olho d’água.
Hoffmann, M. B., & Schirmer, S. B. (2020). Memória biocultural e licenciatura em educação do campo: diálogo necessário para resistência e esperança. In Anais do XIII Seminário Internacional Diálogos com Paulo Freire. Bento Gonçalves, RS: Zolli. Recuperado de: https://www.ufrgs.br/semeia/wp-content/uploads/2020/07/Seminario-freire_memoria-biocultural.pdf
Kato, D. S., Sandron, D. C., & Hoffmann, M. B. (2021). Diálogos Interculturais entre Conhecimentos Tradicionais e Conhecimentos Científicos em uma Comunidade Geraizeira: um Olhar Freiriano na Licenciatura em Educação do Campo. Revista Brasileira De Pesquisa Em Educação Em Ciências, e33693, 1–27. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2021u11291155
Lei nº 11.947, de 16 de junho de 2009. (2009, 16 de junho). Dispõe sobre o atendimento da alimentação escolar e do Programa Dinheiro Direto na Escola aos alunos da Educação Básica e outras providências. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/lei/l11947.htm
Melzer, E. E. M., Brick, E. M., & Hoffmann, M. B. (2021). Os Desafios e potencialidades da área de Ciências da Natureza nas licenciaturas em Educação do Campo (LEDOC) do Sul do Brasil. Revista Da FAEEBA - Educação E Contemporaneidade, 30(61), 178-192.
Molina, M. C. (2017a). Contribuições das Licenciaturas em Educação do Campo para as políticas de formação de educadores. Educação & Sociedade, 38(140), 587-609. http://dx.doi.org/10.1590/es0101-73302017181170
Molina, M. C. (Org.). (2017b). Licenciaturas em Educação do Campo e o ensino de Ciências Naturais: desafios à promoção do trabalho docente interdisciplinar. Volume II. Brasília, DF: Editora UNB.
Molina, M. C., & Pereira, M. F. R. (2021). Atuação de egressos(as) das licenciaturas em Educação do Campo: reflexões sobre a práxis. Revista Da FAEEBA - Educação E Contemporaneidade, 30(61), 138-159.
Moraes, R., & Galiazzi, M. C. (2016). Análise Textual Discursiva. Ijuí, RS: Unijuí.
Pupo, M. A. V. (2018). Por uma Ciência popular da vida: ancestralidade e agroecologia na formulação das Ciências da Natureza da Educação do Campo. Revista Brasileira Educação Campo, 3(3), 862–890. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n3p862
Resolução Nº 342, de 11 de abril de 2018. (2018, 11 de abril). Conselho Estadual de Educação do Rio Grande do Sul. CEED-RS. Consolida as Diretrizes Curriculares da Educação Básica nas Escolas do Campo e estabelece condições para a sua oferta no Sistema Estadual de Ensino. Porto Alegre, 2018b. Recuperado de: http://www.ceed.rs.gov.br/conteudo/21414/resolucao-n%c2%ba-0342-2018
Silva, M. C. L. (2017). Caminhos da interdisciplinaridade: da formação por área de conhecimento à prática educativa de egressos da licenciatura em educação do Campo-Procampo/IFPA, Campus de Castanhal, PA (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Ceará, Fortaleza.
Souza, M. A. (2020). Pesquisa Educacional sobre MST e Educação do Campo no Brasil. Educação em Revista [online], 36. https://doi.org/10.1590/0102-4698208881.
Stake, R. (1998) Investigación con estudio de casos. Madrid: Ediciones Morata.
Toledo, V. M., & Barrera-Bassols, N. (2015). A memória biocultural: a importância ecológica das sabedorias tradicionais. Expressão Popular.
Wanderley, M. N. B. (2009). O mundo rural brasileiro: acesso a bens e serviços e integração campo-cidade. Estud.soc.agric., 17(1), 60-85. Recuperado de: https://revistaesa.com/ojs/index.php/esa/article/view/308
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).