Family and Rural School Relationship: An Analysis of the José de França Municipal Elementary School, in the Municipality of Cuité de Mamanguape/PB
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13565Abstract
This article aims to analyze the relationship between family and school at the José de França Municipal Elementary School, in Cuité de Mamanguape city in Paraíba. This is a case study with a qualitative approach. The research’s subjects were the professors who worked at the institution in 2020. The instrument for data collection was the questionnaire. The motivation to study this theme arose from provocations from discussions in the research groups in which the authors participate. Rural school education lacks the active participation of the family, in order to collaborate with professionals, from the elaboration to the execution of the pedagogical proposal. It was found that the relationship between family and school is characterized by low participation, influenced, in part, by factors such as precarious financial conditions and families low schooling and the lack of the School's Political Pedagogical Project (PPP).
Downloads
Literaturhinweise
Batista, M. S. X. (2014). Da luta às políticas de educação do campo: caracterização da educação e da escola do campo. Natal-RN, 2014. Recuperado de: http://educacaodocampopb.com.br/da-luta-as-politicas-de-educacao-do-campo/
Brasil. (2002). Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Conselho Nacional de Educação. Diário Oficial da União. Brasília. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13800-rceb001-02-pdf&category_slug=agosto-2013-pdf&Itemid=30192
Caldart, R. S. (1988). Sobre a função social da escola. Revista Fórum Educ., 12(3), 61-84. Recuperado de: https://pt.scribd.com/document/390148326/2-A-Funcao-Social-da-Escola-CALDART-Roseli-pdf
Caldart, R. S. (2004). Elementos para a construção do projeto político pedagógico da educação do campo. In Molina, M. C., & Jesus, S. M. S. A. (Orgs.). Contribuições para a construção de um Projeto de Educação do Campo. Brasília. https://doi.org/10.22409/tn.2i2.p3644
Campos, A. R. (2011). Família e escola: Um olhar histórico sobre as origens dessa relação no contexto educacional brasileiro. Niterói, RJ. Recuperado de: https://docplayer.com.br/234129-Familia-e-escola-um-olhar-historico-sobre-as-origens-dessa-relacao-no-contexto-educacional-brasileiro.html
Constituição da República Federativa do Brasil. (1988, 05 de outubro). Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/DOUconstituicao88.pdf
Costa, L. M. (2019). Práticas pedagógicas em classes multisseriadas: Inserção da educação popular no currículo das escolas do campo (Tese de Doutorado). Universidade Federal da Paraíba, Paraíba.
Coutinho, A. F. (2009). Do direito à educação do campo: A luta continua! Aurora, 3,(1). https://doi.org/10.36311/1982-8004.2009.v3n1.1218
Cuité de Mamanguape (2015). Plano Municipal de Educação.
Decreto n. 7.352. (2010, 4 de novembro). Dispõe sobre a Política Nacional de Educação do Campo e sobre o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/D7352.htm
Decreto n. 9.465, (2019, 2 de janeiro). Aprova a Estrutura Regimental e o Quadro Demonstrativo dos Cargos em Comissão e das Funções de Confiança do Ministério da Educação, do Poder Executivo. Recuperado de: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/57633286
Freire, P. (1979). Conscientização: teoria e prática da libertação. São Paulo, SP: Cortez & Moraes.
Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo, SP: Atlas.
Gomes, R. (2002). A análise de dados em pesquisa qualitativa. In: Minayo, M. C. S. (Org.). Pesquisa social: Teoria, Método e Criatividade [versão digital]. 21. edição. Petróṕolis, RJ: Vozes. Recuperado de: https://wp.ufpel.edu.br/franciscovargas/files/2012/11/pesquisa-social.pdf
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2020, Maio). Panorama da Cidade Cuité de Mamanguape. Recuperado de: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pb/cuite-de-mamanguape/panorama
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Anísio Teixeira. (2020, Maio). Índice de Desenvolvimento da Educação Básica - Resultados e Metas. Recuperado de: http://ideb.inep.gov.br/resultado/
Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. (1990, 16 de julho). Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Edição atualizada até outubro de 2017. Recuperado de: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/534718/eca_1ed.pdf
Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996, 23 de dezembro). Estabelece as Diretrizes de Base da Educação Nacional. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394-_ldbn1.pdf
Marconato, M., Brambilla, M. A., Camara, M. R. G., Carvalho, S. C., & Nascimento, S. P. (2015). Taxa de pobreza e população rural no brasil: análise espacial dos períodos 2000 e 2010. Economia e Desenvolvimento, 27(1), 183-201. https://doi.org/10.5902/1414650917379
Melo, M. A. V. (2018). A participação da família nas escolas do campo: uma perspectiva de gestão democrática. Diversitas Journal, Alagoas, 3(2), 336-342. https://doi.org/10.17648/diversitas-journal-v3i2.544
Polonia, A. C., & Dessen, M. A. (2005). Em busca de uma compreensão das relações entre família e escola. Psicologia Escolar e Educacional 9(2), 303-312. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-85572005000200012
Santos, L. R., & Toniosso, J. P. (2014). A importância da relação escola-família. Cadernos de Educação: Ensino e Sociedade, Bebedouro-SP, 1(1), 122-134. Recuperado de: https://docplayer.com.br/15872009-A-importancia-da-relacao-escola-familia.html
Seixas, F. P. R. (2019, 28 de novembro). Orçamento do MEC para 2020 confirma que Bolsonaro é inimigo da educação pública. Recuperado de: https://www.brasil247.com/blog/orcamento-do-mec-para-2020-confirma-que-bolsonaro-e-inimigo-da-educacao-publica
Silveira, D. T., & Córdova, F. P. A pesquisa científica. In Gerhardt, T. E., & Silveira, D. T. (Orgs). (2009). Métodos de pesquisa [versão digital]. Porto Alegre, RS: Editora UFRGS. Recuperado de: http://www.ufrgs.br/cursopgdr/downloadsSerie/derad005.pdf
Universidade Federal do Paraná. Laboratório de Dados Educacionais. (2020). Recuperado de: https://dadoseducacionais.c3sl.ufpr.br/-#/indicadores/escolas
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2022 Paulo Benício Vicente, Luciélio Marinho da Costa
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung 4.0 International.
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).