Experience report on an extension project with rural university students in times of a pandemic: training for research
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13812Abstract
ABSTRACT. In view of the pandemic scenario, caused by the new coronavirus (SARS-CoV-2), the Degree in Rural Education at the Federal University of Minas Gerais promoted, through the extension project “Povos do Campo and the COVID-19 Pandemic”, actions aimed at bringing the University closer to the reality of the peasant population. Among the activities promoted, the mini-course “ABNT Standards for Academic Works and Academic Research Tools” was offered, whose main objectives, meeting the needs of students, help graduates, especially those in the process of writing the monograph, to master techniques of academic research, writing, formatting and standardization, as well as making them aware of the importance of academic research for society. The results of the mini-course showed that, even in pandemic times and in the midst of great difficulties in accessing resources, it was possible to promote strategies aimed at the inclusion of peasant peoples and overcoming social inequalities.
Downloads
Literaturhinweise
Antunes-Rocha, M. I. (2019). Licenciatura em Educação do Campo na UFMG: da luta à institucionalidade - que caminhos estamos construindo? In Molina, M. C., & Martins, M. F. A. Formação de formadores: reflexões sobre as experiências da Licenciatura em Educação do Campo no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica.
Caldart, R. S. (2019). Concepção de Educação do Campo: um guia de estudo. Formação de formadores. In Molina, M. C., & Martins, M. F. A. (Orgs.). Formação de formadores: reflexões sobre as experiências da Licenciatura em Educação do Campo no Brasil (pp. 55-76). Belo Horizonte: Autêntica.
Gonçalves, M. F. et al. (2021). A importância da monitoria acadêmica no ensino superior. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades-Rev, 3(1), e313757-e313757. https://doi.org/10.47149/pemo.v3i1.3757
Leal, A. A., Dias, A. C., & Camargo, O. P. (2019). Cartografia das Licenciaturas em Educação do Campo no Brasil: expansão e institucionalização. In Molina, M. C., & Martins, M. F. A. (Orgs.). Formação de formadores: reflexões sobre as experiências da Licenciatura em Educação do Campo no Brasil (pp. 39-53). Belo Horizonte: Autêntica.
Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996, 23 de dezembro). Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, seção 1. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
Molina, M. C. (2017). Contribuições das Licenciaturas em Educação do Campo para as políticas de formação de educadores. Educação & Sociedade, 38, 587-609. https://doi.org/10.1590/es0101-73302017181170
Molina, M. C., & Martins, M. F. (2019). Reflexões sobre o processo de realização e sobre os resultados dos seminários nacionais de formação continuada de professores das Licenciaturas em Educação do Campo no Brasil. In Molina, M. C., & Martins, M. F. (Orgs.). Licenciatura em Educação do Campo: reflexões para a formação de educadores (pp. 10-33). Belo Horizonte: Autêntica.
Molina, M. C., Antunes-Rocha, M. I., & Martins, M. F. A. (2019). A produção do conhecimento na licenciatura em Educação do Campo: desafios e possibilidades para o fortalecimento da educação do campo. Revista Brasileira de Educação, 24, 1-12. https://doi.org/10.1590/s1413-24782019240051
Ribeiro, L. P., et al. (2021). Educação, povos do campo e pandemia da COVID-19: reflexões a partir de um projeto de extensão de uma universidade pública brasileira. Revista Iberoamericana de Educación, 86(1), 79-96. https://doi.org/10.35362/rie8614259
Ribeiro, L. P., Leal, Á. A. A., & Martins, M. F. A. (2021). Saúde, Pandemia e Povos do Campo: análises a partir de um projeto de extensão. Periferia, 13(1), 297-324. https://doi.org/10.12957/periferia.2021.55184
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2022 Pablo Henrique Teodoro de Lima, Sandra Regina Sanches Ribas, Luiz Paulo Ribeiro
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung 4.0 International.
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).