Experience report on an extension project with rural university students in times of a pandemic: training for research

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13812

Abstract

ABSTRACT. In view of the pandemic scenario, caused by the new coronavirus (SARS-CoV-2), the Degree in Rural Education at the Federal University of Minas Gerais promoted, through the extension project “Povos do Campo and the COVID-19 Pandemic”, actions aimed at bringing the University closer to the reality of the peasant population. Among the activities promoted, the mini-course “ABNT Standards for Academic Works and Academic Research Tools” was offered, whose main objectives, meeting the needs of students, help graduates, especially those in the process of writing the monograph, to master techniques of academic research, writing, formatting and standardization, as well as making them aware of the importance of academic research for society. The results of the mini-course showed that, even in pandemic times and in the midst of great difficulties in accessing resources, it was possible to promote strategies aimed at the inclusion of peasant peoples and overcoming social inequalities.

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Autor/innen-Biografien

Pablo Henrique Teodoro de Lima, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Mestre em Educação e graduado em Pedagogia: Ciências da Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), na linha de pesquisa Psicologia, Psicanálise e Educação. É membro do Laboratório de Estudos e Pesquisas Psicanalíticas e Educacionais (LEPSI - MINAS) e monitor-docente do Programa de Incentivo à Formação Docente (PIFD), junto à Licenciatura em Educação do Campo - FaE/UFMG.

Sandra Regina Sanches Ribas, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Mestranda em Educação e Docência e graduada em Pedagogia: Ciências da Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Especialista em Tecnologias de Informação e Comunicação para o Ensino Básico (TICEB) pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Atualmente pesquisa o desenvolvimento do pensamento computacional (PC) nas práticas docentes, utilizando recursos digitais e não digitais.

Luiz Paulo Ribeiro, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Professor da Faculdade de Educação da UFMG, possui doutorado em Educação: Conhecimento e Inclusão Social (FaE-UFMG), mestrado em Promoção da Saúde e Prevenção da Violência pela Faculdade de Medicina da UFMG e graduação em Psicologia pela PUC-Minas. Atualmente é  Coordenador do curso de Doutorado Latino-Americano em Educação, do PPGE da FaE-UFMG, e vice-coordenador do Curso de Licenciatura em Educação do Campo.

Literaturhinweise

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Veröffentlicht

2022-10-29

Zitationsvorschlag

Henrique Teodoro de Lima, P., Regina Sanches Ribas, S., & Ribeiro, L. P. (2022). Experience report on an extension project with rural university students in times of a pandemic: training for research. Brazilian Journal of Rural Education, 7, e13812. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13812