The epistemology of Escola da Terra in the Distrito Federal: essays on the System of Complexes in rural schools
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13816Abstract
ABSTRACT. This article aims to share the process of continuing education of educators from countryside schools in the DF through the Escola da Terra Program, of the Ministry of Education, in partnership with the University of Brasília and the State Department of Education of the District Federal, from the perspective of the System of Complexes. It contextualizes the trajectory of construction and institutionalization of the Countryside Education public policy in the DF, the strategies developed by SEEDF and the contributions of UnB, through Escola da Terra and other projects for the implementation of such policies. It presents the elements of the Program's Pedagogical Project, the theoretical-methodological principles on which the System of Complexes are based, the curricular organization of the Course, identifying the limits and challenges inherent to a collective route and, mainly, the advances built within the scope of the schools, teachers and UnB itself, notably the institution of the Specialization Course in Countryside Education in the same epistemological perspective.
Downloads
Literaturhinweise
Brasil. Ministério da Educação. (2012). Educação do campo: marcos normativos. Brasília: Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão.
Caldart, R. S., Pereira, I., Alentejano, P., & Frigotto, G. (2012). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, RJ: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio.
Caldart, R. S. (2015). Pedagogia do Movimento e Complexos de Estudo. In Sapelli, M. L. S., Freitas, L. C., & Caldart, R. S. (Orgs.). Caminhos para transformação da escola 3: organização do trabalho pedagógico nas escolas do campo (pp. 19-66). São Paulo: Expressão Popular.
Ciavatta, M., & Lobo, R. (2012). Pedagogia Socialista. In Caldart, R. S., Pereira, I., Alentejano, P., & Frigotto, G. (Orgs.). (2012). Dicionário da Educação do Campo (pp. 561-568). Rio de Janeiro, RJ: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio.
Freitas, L. C. (2012). Escola Única do Trabalho. In Caldart, R. S., Pereira, I., Alentejano, P., & Frigotto, G. (Orgs.). (2012). Dicionário da Educação do Campo (pp. 337-340). Rio de Janeiro, RJ: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio.
Krupskaya, N. K. (2017). A construção da pedagogia socialista. São Paulo, SP: Expressão Popular.
Leite, V. J., & Sapelli, M. L. S (2021). Complexos de Estudo. In Dias, A. P., Stauffer, A. B., Moura, L. H. G., & Vargas, M. C. (Orgs.). (2021). Dicionário de Educação e Agroecologia (pp. 237-244). São Paulo, SP: Expressão Popular.
Lunatchárski, A. (2018). Revolução, arte e cultura. São Paulo, SP: Expressão Popular.
Pistrak, M. M. (2009). A escola comuna. São Paulo, SP: Expressão Popular.
Pistrak, M. M. (2018). Fundamentos da escola do trabalho. São Paulo, SP: Expressão Popular.
Revista com censo: estudos educacionais do Distrito Federal (2018). Dossiê temático: abrindo trilhas para a Educação do Campo. Cadernos RCC#15, 5(4). Recuperado de: http://www.periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/issue/view/17.
Sapelli, M. L. S., Freitas, L. C., & Caldart, R. S. (Org.). (2015). Caminhos para transformação da Escola 3: organização do trabalho pedagógico nas escolas do campo: ensaios sobre complexos de estudo. São Paulo, SP: Expressão Popular.
Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. (2021). Censo escolar DF, 2020. Brasília: SEEDF. Recuperado de: http://www.educacao.df.gov.br/censo-escolar/.
Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. (2019). Diretrizes pedagógicas da Educação Básica do campo para a rede pública de ensino do Distrito Federal. Brasília: SEEDF.
Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. Parecer CEDF nº 140/2019. Portaria SEEDF nº 224/2019, que aprovam as Diretrizes Pedagógicas da Educação Básica do Campo para a Rede Pública de Ensino do Distrito Federal.
Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. Portaria n° 419/2018, que institui a Política de Educação Básica do Campo no âmbito da SEEDF.
Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. (2015). Plano Distrital de Educação (PDE), Lei nº 5.499, de 14 de julho de 2015. Brasília: DODF.
Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. (2014). Currículo em movimento da Educação Básica. Brasília: SEEDF.
Shulgin, V. N. (2013). Rumo ao politecnismo. São Paulo, SP: Expressão Popular.
Universidade de Brasília. (2020). Projeto pedagógico do curso de formação Escola da Terra. Brasília: Ministério da Educação.
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).