The epistemology of Escola da Terra in the Distrito Federal: essays on the System of Complexes in rural schools

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13816

Abstract

ABSTRACT. This article aims to share the process of continuing education of educators from countryside schools in the DF through the Escola da Terra Program, of the Ministry of Education, in partnership with the University of Brasília and the State Department of Education of the District Federal, from the perspective of the System of Complexes. It contextualizes the trajectory of construction and institutionalization of the Countryside Education public policy in the DF, the strategies developed by SEEDF and the contributions of UnB, through Escola da Terra and other projects for the implementation of such policies. It presents the elements of the Program's Pedagogical Project, the theoretical-methodological principles on which the System of Complexes are based, the curricular organization of the Course, identifying the limits and challenges inherent to a collective route and, mainly, the advances built within the scope of the schools, teachers and UnB itself, notably the institution of the Specialization Course in Countryside Education in the same epistemological perspective.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografien

Clarice Aparecida Santos, Universidade de Brasília - UnB

Clarice A.dos Santos é Professora Adjunta da UnB, Faculdade UnB Planaltina. Doutora em Educação pelo PPFH/UERJ. Professora do Curso de Licenciatura em Educação do Campo. Coordenadora do Curso de Especialização em Educação do Campo da UnB – PPG/MADER.

Eliene Novaes Rocha, Universidade de Brasília - UnB

Eliene Novaes Rocha é Professora Adjunta da UnB, Faculdade UnB Planaltina (FUP). Doutora em Educação pelo PPGE/FE/UnB. Estágio pós-doutoral na Universidade de Barcelona (UB/ES). Mestre em Educação e Contemporaneidade pela UNEB. Atualmente coordena a Formação continuada da Ação Escola da Terra no Distrito Federal e é vice coordenadora do curso de Especialização em Educação do Campo da UnB do PPGMader/UnB.

Maura Luciane Conceição de Souza, Secretaria de Educação do Distrito Federal

Psicopedagoga e Professora de Educação Básica da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF). Licenciada em Filosofia (UCB). Especialista em Políticas Públicas, Infância, Juventude e Diversidade pelo CEAM/UnB. Cursa Especialização em Educação do Campo pelo PPG-MADER/UnB. Atua como Coordenadora Distrital do Programa Escola da Terra.

Literaturhinweise

Brasil. Ministério da Educação. (2012). Educação do campo: marcos normativos. Brasília: Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão.

Caldart, R. S., Pereira, I., Alentejano, P., & Frigotto, G. (2012). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, RJ: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio.

Caldart, R. S. (2015). Pedagogia do Movimento e Complexos de Estudo. In Sapelli, M. L. S., Freitas, L. C., & Caldart, R. S. (Orgs.). Caminhos para transformação da escola 3: organização do trabalho pedagógico nas escolas do campo (pp. 19-66). São Paulo: Expressão Popular.

Ciavatta, M., & Lobo, R. (2012). Pedagogia Socialista. In Caldart, R. S., Pereira, I., Alentejano, P., & Frigotto, G. (Orgs.). (2012). Dicionário da Educação do Campo (pp. 561-568). Rio de Janeiro, RJ: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio.

Freitas, L. C. (2012). Escola Única do Trabalho. In Caldart, R. S., Pereira, I., Alentejano, P., & Frigotto, G. (Orgs.). (2012). Dicionário da Educação do Campo (pp. 337-340). Rio de Janeiro, RJ: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio.

Krupskaya, N. K. (2017). A construção da pedagogia socialista. São Paulo, SP: Expressão Popular.

Leite, V. J., & Sapelli, M. L. S (2021). Complexos de Estudo. In Dias, A. P., Stauffer, A. B., Moura, L. H. G., & Vargas, M. C. (Orgs.). (2021). Dicionário de Educação e Agroecologia (pp. 237-244). São Paulo, SP: Expressão Popular.

Lunatchárski, A. (2018). Revolução, arte e cultura. São Paulo, SP: Expressão Popular.

Pistrak, M. M. (2009). A escola comuna. São Paulo, SP: Expressão Popular.

Pistrak, M. M. (2018). Fundamentos da escola do trabalho. São Paulo, SP: Expressão Popular.

Revista com censo: estudos educacionais do Distrito Federal (2018). Dossiê temático: abrindo trilhas para a Educação do Campo. Cadernos RCC#15, 5(4). Recuperado de: http://www.periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/issue/view/17.

Sapelli, M. L. S., Freitas, L. C., & Caldart, R. S. (Org.). (2015). Caminhos para transformação da Escola 3: organização do trabalho pedagógico nas escolas do campo: ensaios sobre complexos de estudo. São Paulo, SP: Expressão Popular.

Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. (2021). Censo escolar DF, 2020. Brasília: SEEDF. Recuperado de: http://www.educacao.df.gov.br/censo-escolar/.

Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. (2019). Diretrizes pedagógicas da Educação Básica do campo para a rede pública de ensino do Distrito Federal. Brasília: SEEDF.

Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. Parecer CEDF nº 140/2019. Portaria SEEDF nº 224/2019, que aprovam as Diretrizes Pedagógicas da Educação Básica do Campo para a Rede Pública de Ensino do Distrito Federal.

Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. Portaria n° 419/2018, que institui a Política de Educação Básica do Campo no âmbito da SEEDF.

Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. (2015). Plano Distrital de Educação (PDE), Lei nº 5.499, de 14 de julho de 2015. Brasília: DODF.

Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. (2014). Currículo em movimento da Educação Básica. Brasília: SEEDF.

Shulgin, V. N. (2013). Rumo ao politecnismo. São Paulo, SP: Expressão Popular.

Universidade de Brasília. (2020). Projeto pedagógico do curso de formação Escola da Terra. Brasília: Ministério da Educação.

Veröffentlicht

2022-05-28

Zitationsvorschlag

Santos, C. A., Novaes Rocha, E., & Conceição de Souza, M. L. . (2022). The epistemology of Escola da Terra in the Distrito Federal: essays on the System of Complexes in rural schools. Brazilian Journal of Rural Education, 7, e13816. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13816