Didactic proposals in aquaculture for the rural education curriculum in the Amazon region
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13973Abstract
ABSTRACT. The adoption of innovative pedagogical practices is a trend that has generated new educational products, even in a pandemic context. Alternative teaching methodologies have provided students with new ways of learning during face-to-face, hybrid or remote teaching. The objective of this study was to produce didactic tools in aquaculture as a proposal for the Rural Education (CE) curriculum. Six aquaculture products were built, in the form of miniatures, with a view to using the curricular components of biology, physics, chemistry and mathematics in practical classes: i) aquaponics; ii) Secchi disk; iii) ichthyometer; iv) net; v) net tank and; vi) fishing net. The recommendation was to use them in an integrated, transversal, interdisciplinary and multidisciplinary way in elementary school (final years). Such tools were of fundamental importance to integrate knowledge from local knowledge, where aquaculture is present in curricular components. These can be worked in an integrated way to Environmental Education (EA). Therefore, encouraging aquaculture in a playful way in rural schools means valuing the student as a subject in the process of building knowledge. In conclusion, the built tools showed positive results, presenting themselves as alternatives in the teaching-learning process.
Downloads
Literaturhinweise
Alves, J. A., Galvão, A. M. M. T., Neto, J.A.A., & Zambelli, R.A. (2017). Aplicação da Lei de Hooke no estudo de formação de corpos sólidos. Revista Encontro Universitários da UFC, 2 (1). http://periodicos.ufc.br/eu/article/view/27418
Andrade, R. C., & Souza, C. R. (2019). Uma metodologia de ensino de química e biologia: a biotecnologia e o sistema de aquaponia. Caderno Meio Ambiente e Sustentabilidade, 14(8), s./p.
Antunes, C. (2013). Jogos para estimulação das múltiplas inteligências. 19 ed. Petrópolis, RJ: Vozes.
Barros, R. L. N., & Rodrigues, N. L. (2017). Implantação de sistema de aquaponia para práticas de aprendizagem. Anais... VI Fórum de Integração Empreendedorismos e Desenvolvimento Sustentável, Roraima. https://periodicos.ifrr.edu.br/index.php/anais_forint/article/view/608
Belo, C. L. A., & Paranhos, R. (2011). O uso da água como tema gerador em uma atividade pedagógica de conscientização ambiental. Experiências em Ensino de Ciências, 6(1), 7-20.
Brasil. (2002). Ministério da Educação - MEC, Secretaria de Educação Básica. Orientações Curriculares para o Ensino Médio: Ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília.
Cardoso, I. S., Alves, E. V. B., Rodrigues, L. L., Guedes, A. C. B., Oliveira, L. C., Quadros, M. L. A., Xavier, D. T. O., Signor, A., & Silva, F. N. L. (2021). Can the Ucides cordatus Fishing and the Crassostrea gasar Creation on the Amazon Coast Make up the Curriculum of Rural Schools. Journal of Fisheries Science, 3, 37-46. https://doi.org/10.30564/jfsr.v3i1.3290
Cardoso, I. S., & Silva, F. N. L. (2022). Percepção dos estudantes sobre manguezal, pesca e ostreicultura no município de São Caetano de Odivelas no Pará. Arquivos de Ciências do Mar, 55, 18-31. https://doi.org/10.32360/acmar.v55i2.78445
Clayborn, J., Medina, M., & O'brien, G. (2017). School gardening with a twist using fish: Encouraging educators to adopt aquaponics in the classroom. Applied Environmental Education & Communication, 16(2), 93-104. https://doi.org/10.1080/1533015X.2017.1304837
Demo, P. (2011). Educar pela pesquisa. 9. ed. Campinas: Autores Associados.
Genello, L., Fry, J. P., Frederick, J. A., Li, X., & Love, D. C. (2015). Fish in the Classroom: A Survey of the Use of Aquaponics in Education. European Journal of Health & Biology Education, 4(2), 9-20. https://doi.org/10.12973/ejhbe.2015.213p
Hage, S., & Corrêa, S. R. (2019). Educação popular e educação do campo na Amazônia. RTPS - Revista Trabalho, Política e Sociedade, 4(7), 123-142. https://doi.org/10.29404/rtps-v4i7.301
Hart, E. R., Webb, J. B., & Danylchuk, A. J. (2013). Implementation of aquaponics in education: An assessment of challenges and solutions. Science Education International, 24(4), 460-480. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1022306.pdf
Hundley, G. C., & Navarro, R. D. (2013). Aquaponia: Intregação piscicultura e a hidroponia. Revista Brasileira de Agropecuária Sustentável (RBAS), 3, 52-61. https://doi.org/10.21206/rbas.v3i2.218
Igarashi, M. A. (2021). Panorama da aquicultura no Japão e perspectivas de desenvolvimento da atividade no Brasil. Holos, 37(1), 1-18. https://doi.org/10.15628/holos.2021.9121
Junge, R., Wilhelm, S., & Hofstetter, U. (2014). Aquaponic in classrooms as a tool to promote system thinking. 3. konferenca z mednarodno udeležbo Konferenca VIVUS – 14. in 15. https://digitalcollection.zhaw.ch/handle/11475/2658
Lachi G. B., & Sipaúba-Tavares, L. H. (2008). Qualidade da água e composição fitoplanctônica de um viveiro de piscicultura utilizado para fins de pesca esportiva e irrigação. Boletim do Instituto de Pesca, 34(1), 29-38.
Manzolli, R. P., Portz, L., & Paiva, M. (2011). Oceanografia química. In Calazans, D. K. (Ed.). Estudos Oceanográficos: do instrumental ao prático (pp. 101–123). Pelotas: Editora Textos.
Martins, P. (2017). Aquaponia, uma novidade na educação ambiental. Ambientalmente sustentable, (I), 23-24. https://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/22384
Martins, P. (2019). Aquaponia em Educação Ambiental – Perceções de alunos e de professores. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, 36(3). https://doi.org/10.14295/remea.v36i3.9717
Mendonça, I. T. L., Silva, U. L., Evangelista Júnior, W. S., & Andrade, L. P. (2021). Contribuições da vivência de campo em aquicultura para educandos de curso técnico do programa nacional de educação na reforma agrária. Perspectivas Em Diálogo: Revista de Educação e Sociedade, 8(8), s./p. https://doi.org/139-158. 10.55028/pdres.v8i18.12749
Miranda, R. D., Macedo, A. R. G., Guedes, A. C. B., Castro, N. M. S., Paumgartten, A. É. A., Mendonça, R. C., Quadros, M. L. A., Oliveira, L. C., Moreau, J. S., & Silva, F. N. L. (2020). Pesca e aquicultura: técnicas de Educação Ambiental no ensino fundamental no Marajó (PA). Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), 15(3), 410-425. https://doi.org/10.34024/revbea.2020.v15.9974
Mezzaroba, C., & Carriquiriborde, N. (2020). Teoria e prática: questões imprescindíveis à prática educativa. Revista Educação & Formação, 5(3). http://dx.doi.org/10.25053/redufor.v5i15set/dez.2807
Mora, E.A., Gomes, P.P., & Barbado, N. (2020). Um estudo sobre a relação entre a Educação Ambiental e a Educação do Campo. Research, Society and Development, 9(10). http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i10.9384
Oliveira, R. R. S., Cardoso, I. S., & Cruz, M. V. (2019). Educação ambiental e análise dos ecossistemas de manguezais com alunos da educação básica. Geografia Ensino e Pesquisa, 23. https://doi.org/10.5902/2236499431733
Paula, C. S. (2020). Aquaponia: uma ferramenta didática de ensino no IFPA-Santarém, Brasil (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Pará, Pará.
Ramirez, M. A., Lopes, L. T., Camargos, G. H. S., Balloute, G. R. R., Vieira, L. T. M., Peixoto, M. G. C., Vale, M. R., & Hoyos, D. C. M. (2022). Apoio à aquicultura ornamental no município de Patrocínio do Muriaé – MG. Revista Americana de Empreendedorismo e Inovação, 4(1), 22-30. https://doi.org/10.33871/26747170.2022.4.1.4494
Ramos, T. C. (2017). A importância da matemática na vida cotidiana dos alunos do ensino fundamental II. Cairu em Revista, (9), 201-218. https://cairu.br/revista/arquivos/artigos/20171/11_IMPORTANCIA_MATEMATICA.pdf
Rosa, R. S., & Lima, F. C. T. (2008). Os Peixes Brasileiros Ameaçados de Extinção. In Machado, A. B. M., Drummond, G. M., & Paglia, A. P (Ed). Livro Vermelho da Fauna Brasileira Ameaçada de Extinção (s./p.). Ministério do Meio Ambiente/Fundação Biodiversitas. Brasília.
Rotta, M. A. (2003). Ictiômetro para biometria de surubins (pintado e cachara). Comunicado Técnico (EMBRAPA). https://www.embrapa.br/busca-de-publicacoes/-/publicacao/810743/ictiometro-para-biometria-de-surubins-pintado-e-cachara
Santos, V. G., Almeida, S. E., & Zanotello, M. (2018). A sala de aula como um ambiente equipado tecnologicamente: reflexões sobre formação docente, ensino e aprendizagem nas séries iniciais da educação básica. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 99(252), 331-349. https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.99i252.3439
Seixas S., Dove C., Ueberschar, B., & Bostock, J. (2015). Evaluation on the use of e-learning tools to support teaching and learning in aquaculture and aquatic sciences education. Aquaculture International, 23(3), 825–841. https://doi.org/10.1007/s10499-014-9828-9
Silva, J. P. P., & Silva, F. N. L. (2021). Disco de secchi, ictiômetro, puçá e tanque-rede como tecnologias sociais na piscicultura. Research, Society and Development, 10, e0210110255-8. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i1.10255
Silva, K. V. W. S. & Silva, L. A. M. (2020). Sequência didática para estudo de peixes em turmas de ensino médio. Experiências em Ensino de Ciência, 15 (2). file:///C:/Users/olive/Downloads/750-Texto%20do%20artigo-1463-1-10-20201108.pdf
Siqueira, T. V. (2018). Aquicultura: a nova fronteira para produção de alimentos de forma sustentável. Revista BNDES, 25(49), 119-170. https://web.bndes.gov.br/bib/jspui/bitstream/1408/16085/1/PRArt_Aquicultura%20a%20nova%20fronteira_compl.pdf
Silva, F. N. L., Silva, O. L. L., Mendonça, R. C., Quadros, M. L. A., Oliveira, L. C., & Costa, F. P. (2023). Checklist, capacitação e tecnologias sociais na piscicultura. In Romão-Torres, E. P., et al. (Orgs.). Extensão no Marajó: experiências exitosas do IFPA Campus Breves (pp. 73-92). Belém - PA: Editora IFPA.
Sobral, I. S. (2018). Meio ambiente, educação do campo e educação ambiental. Revista Educação Ambiental em Ação (online), 21(45), s./p. https://revistaea.org/artigo.php?idartigo=1584
Souza, A. M., & Murata, A. T. (2012). A piscicultura como estratégia de ensino nas escolas de educação do campo. Universidade Federal do Paraná. https://www.acervodigital.ufpr.br/bitstream/handle/1884/38631/R%20-%20E%20-%20ANDERSON%20MENEZES%20DE%20SOUZA.pdf?sequence=1
Souza, R. M., Santana, F. A., & Gargantini, O. F. (2021). Produção de tilápia em tanque-rede. Revista Alomorfia, 5(1), 266-273. https://fatecpp.edu.br/alomorfia/index.php/alomorfia/article/view/110
Souza, R. T. Y. B. (2018). Aquaponia: uma ferramenta didática para formação inicial e continuada de professores de ciências (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Amazonas, Amazonas. https://tede.ufam.edu.br/handle/tede/6371
Souza, R. T. Y. B., Souza, L. O., Oliveira, S. R., & Takahashi, E. L. H. (2019). Formação continuada de professores de ciências utilizando a Aquaponia como ferramenta didática. Ciência Educação, 25(2), 395-410. https://doi.org/10.1590/1516-731320190020008
Souza, V. L., Urbinati, E. C., Gonçalves, D. C., & Silva, P. C. (2002). Composição corporal e índices biométricos do pacu, Piaractus mesopotamicus; Holmberg, 1887 (Osteichthyes, Characidae) submetido a ciclos alternados de restrição alimentar e realimentação. Acta Scientiarum. Biological Sciences, 24, 533-540. https://doi.org/10.4025/actascibiolsci.v24i0.2355
Taniguchi, F., Kato, H. D. A., & Tardivo, T. (2014). Definições e estrutura: tanque-rede. Embrapa Pesca e Aquicultura-Fôlder/Folheto/Cartilha (INFOTECAE). Palmas, TO, Brasil. https://www.embrapa.br/busca-de-publicacoes/-/publicacao/1002743/definicoes-e-estrutura-tanque-rede
Tavares Junior, N., & Staudt, E. (2018). A aquaponia como instrumento pedagógico para o ensino interdisciplinar das ciências da natureza e ambientais. In Anais da 8ª Mostra de Ensino, Extensão e Pesquisa do Campus Osório. Osório, Rio Grande do Sul. https://www.academia.edu/89569447/A_aquaponia_como_instrumento_pedag%C3%B3gico_para_o_ensino_interdisciplinar_das_ci%C3%AAncias_da_natureza_e_ambientais
Tumwesigye, Z., Tumwesigye, W., Opio, F., Kemigabo, C., & Mujuni, B. (2022). The Effect of Water Quality on Aquaculture Productivity in Ibanda District, Uganda. Aquaculture Journal, 2, 23-36. https://doi.org/10.3390/aquacj2010003
Vaske-Júnior, T., Ferreira, G. V., Silva, R. G., Segala, C. R., Castro, N. G., Guerrato, N. R., & Knoeller, J. S. M. (2018). O ensino de artes de pesca com maquetes em uma escola pública na Baixada Santista. Unisanta Bioscience, 7, 309-314. https://periodicos.unisanta.br/index.php/bio/article/view/1444/0
Wardlow, G. W., Johnson, D. M., Mueller, C. L., & Hilgenberg, C. E. (2002). Enhancing student interest in the agricultural sciences through aquaponics. Journal of Natural Resources and Life Sciences Education, 31, 55. https://doi.org/10.2134/jnrlse.2002.0055
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2023 Izabel Cristina Miranda, Ivaney dos Santos Cardoso, Jéssica Paloma Pinheiro da Silva , Débora Tatyane Oliveira Xavier, Ana Célia Barbosa Guedes, Luã Caldas de Oliveira, Regiara Croelhas Modesto, Cássio Eduardo Flexa, Fabricio Nilo Lima da Silva, Vanilda de Magalhães Martins Vasconcelos
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung 4.0 International.
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).