Knowledge to be treated in school with multi-seriated classes: other reflections from the expectations of the peasant community

Autor/innen

  • Isaias Silva Universidade Federal de Pernambuco - UFPE
  • Janssen Felipe da Silva Universidade Federal de Pernambuco - UFPE https://orcid.org/0000-0001-8113-3478

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e14312

Abstract

ABSTRACT. This article presents an interlocution between school with multigrade classes and peasant knowledge. Thus, this study aims to identify and characterize the knowledge to be treated at school with multigrade classes based on the narratives of the peasant community. The theoretical lens used is based on Postcolonial Studies. Methodologically, this study is based on narratives carried out with peasant residents of Engenho Galileia, located in the municipality of Vitória de Santo Antão-PE. The analyzes show that the peasant community has a lot to say about the knowledge that can/could be part of the school's pedagogical and curricular practices with multi-grade classes from the countryside, thus contributing to the construction of an institution in the decolonial bias, by recognizing the specific knowledge of the community in their pedagogical practices.

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Autor/innen-Biografien

Isaias Silva, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Doutorando em Educação Contemporânea, PPGEduC-UFPE/CAA. Mestre em Educação Contemporânea, PPGEduC-UFPE/CAA (2021). Especialista em Ensino de Culturas Africanas, da Diáspora, e dos Povos Indígenas/ Universidade de Pernambuco- UPE(2018). Especialista em Educação Especial- Faculdade Futura (2018). Especialista em Libras- Faculdade Futura (2018). Especialista em Psicopedagogia Institucional, Clinica e Hospitalar- FAVAPI (2017). Graduado em Pedagogia pela Universidade Federal de Pernambuco-Centro Acadêmico do Agreste UFPE/CAA (2016). Professor do Curso de Pedagogia no Centro Universitário Facol- UNIFACOL. Professor da rede municipal de Vitória de Santo Antão-PE (atuando atualmente como Supervisor Escolar na Secretaria Municipal de Educação e Coordenador do Núcleo de Formação Continuada e Supervisão Escolar). Professor da rede municipal de Barra de Guabiraba-PE. Integrante do Grupo de Estudos Pós-Coloniais e Teoria da Complexidade na Educação. Membro do Grupo de Pesquisa: Ensino, Aprendizagem e Processos Educativos - (GPENAPE) e do Núcleo de Pesquisa, Extensão e Formação em Educação do Campo (NUPEFEC/UFPE). Possui interesse/experiência nas áreas de: Formação Docente, Prática Pedagógica, Currículo, Educação do Campo, Multisseriação e Inclusão Social. ORCID iD https://orcid.org/0000-0003-1455-9836

Janssen Felipe da Silva, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Pedagogo pela FAFIRE (1995), Mestre (2001) e Doutor (2007) em Educação pela UFPE. Professor Associado III do Centro Acadêmico do Agreste (CAA) da UFPE nos Cursos de licenciatura em Pedagogia e Intercultural Indígena. Professor Permanente dos Programas de Pós-graduação em Educação do Centro de Educação (CE) e em Educação Contemporânea do CAA. Ex-Coordenador do Instituto de Estudos da América Latina - UFPE. Membro da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as (ABPN) e da Associação Latino Americana de Sociologia. Membro do Núcleo de Pesquisa, Extensão e Formação em Educação do Campo (Nupefec) do CAA. Pesquisador dos Grupos de Pesquisa: a) Ensino-Aprendizagem e Processos Educativos; b) Grupo de Pesquisa e Estudos sobre Infoinclusão Docente GPEINFO; c) Formação de Professor e Profissionalização Docente. Coordena o Grupo de Estudo Pós-Coloniais e Teoria da Complexidade em Educação. Editor Chefe da Revista Interritórios https://periodicos.ufpe.br/revistas/interritorios/index. Orienta pesquisa com foco no Currículo no trato da Educação das Relações Étnico-Raciais nos Territórios Campesinos, tendo como Abordagens Teórico-Metodológicas as Epistemologias do Sul, em especial, os Estudos Pós-Coloniais, o Pensamento Decolonial e a Teoria da Complexidade. ORCID http://orcid.org/0000-0001-8113-3478.

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Veröffentlicht

2023-03-11

Zitationsvorschlag

Silva, I., & Felipe da Silva, J. (2023). Knowledge to be treated in school with multi-seriated classes: other reflections from the expectations of the peasant community. Brazilian Journal of Rural Education, 8, e14312. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e14312