The ribeirinha school countryside space in the city of Belém in Pará: directions of academic research in education
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e14836Abstract
ABSTRACT. The study addresses the communicating space of riverside education located on the islands that make up the geographic limits of the city of Belém in Pará. The general objective is to analyze in the academic production of the postgraduate programs in education of two public higher education institutions, the communicating space of the riverside rural schools of the islands of Belém and their contribution to the training of teachers. The methodology starts from the qualitative approach, uses bibliographic and descriptive research in the selection of “space” as a study category. The final analysis is based on the triangulation of methods. As results, it is pointed out: the place of the riverside school is a trainer and diffuser of cultures; the space of school relations emanates from the communities; relationships between teachers, students and the community evidence beliefs, knowledge and diversities; permanent training of teachers linked to local experience; there is a need for public policies that protect the right to school in the countryside; and, the riverside space is seen as an environment of struggle for public education in Brazil. In conclusion, it is opportune to state that the communicating space of the riverside school in the Pará Amazon lacks public policies that protect the right of rural populations to live, develop and study in the place where they live.
Downloads
Literaturhinweise
Aleixo, S. M. R. (2017). Saberes e processos educativos em experiências de trabalho no contexto rural ribeirinho amazônico (Dissertação de Mestrado). Universidade do Estado do Pará, Pará. Recuperado de: https://ccse.uepa.br/ppged/wp-content/uploads/dissertacoes/11/sonia_mara_do_rosario_aleixo.pdf
Almeida, E. M. M. (2009). Cultura e Identidade dos Ribeirinhos da Ilha dos Carás no Município de Afuá. Revista Cocar, 3(6), 31-41. Recuperado de: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/23
Arroyo, M. (1999). Ciclos de desenvolvimento humano e formação de educadores. Educação & Sociedade, 20(68), 143-161. http://dx.doi.org/10.1590/s0101-73301999000300008
Arroyo, M. G. (2007). Indagações sobre currículo – educandos e educadores, seus direitos e o currículo. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Ensfund/indag2.pdf
Arroyo, M. G., & Fernandes, B. M. (1999). Educação básica e o movimento social do campo. Brasília: Articulação Nacional por uma Educação Básica do Campo.
Callai, H. C. (2003). O estudo do lugar e a pesquisa como princípio de aprendizagem. Revista Espaços da Escola, 12(47). Recuperado de: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/7544143/course/section/6457313/t2.pdf
Cardoso, J. L. C., & Marinho, R. K. L. (2020). A escola ribeirinha e a formação de professores: pela sobrevivência da educação nas ilhas de Belém/PA. ReDiPE: Revista Diálogos e Perspectivas em Educação, 2(1), 121-137. http://dx.doi.org/10.22491/2236-5907104552
Carlos, A. F. A. (1996). O lugar no/do Mundo. São Paulo: Hucitec.
Cavalcante, G. C. (2011). Fronteiras entre campo e cidade: saberes e práticas educacionais no cotidiano de uma escola nucleada em Rio Maria/PA (Dissertação de Mestrado). Universidade do Estado do Pará, Pará. Recuperado de: https://ccse.uepa.br/ppged/wp-content/uploads/dissertacoes/05/gilma_da_costa_cavalcante.pdf
Chaves, M. P. S. R. (2001). Uma Experiência de Pesquisa-ação para Gestão Comunitária de Tecnologias Apropriadas na Amazônia: o estudo de caso do assentamento de Reforma Agrária Iporá (Tese de Doutorado). Universidade Estadual de Campinas, São Paulo. Recuperado de: https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/204296
Costa, E. M. A. (2012). Formação do educador do campo: um estudo a partir do Procampo (Dissertação de Mestrado). Universidade do Estado do Pará, Pará. Recuperado de: https://ccse.uepa.br/ppged/wp-content/uploads/dissertacoes/06/eliane_miranda_costa.pdf
Fernandes, J. S. N., & Moser, L. (2021). Comunidades tradicionais: a formação socio-histórica na Amazônia e o (não) lugar das comunidades ribeirinhas. Espaço Temático: Terra, Território e América Latina, 24(3), 532-541. https://doi.org/10.1590/1982-0259.2021.e79717
Ferrara, L. D.'A. (2007). Espaços comunicantes. São Paulo: Annablume.
Gil, A. C. (2017). Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas.
Gonçalves, C. W. P. (2012). Amazônia, Amazônias. 3. ed. São Paulo: Contexto.
Lima, N. L. (2017). Questões epistêmico-historiográficas sobre a educação do campo no Brasil (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Pará, Pará. Recuperado de: https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/9513
Loureiro, J. J. P. (2001). Cultura amazônica: uma poética do imaginário. São Paulo: Escrituras.
Meireles Filho, J. (2014). Belém Ribeirinha – marco contextual. Instituto PEABIRU - Pará: Belém.
Minayo, M. C. S. (Org.). (2005). Avaliação por triangulação de métodos: abordagem de programas sociais. Rio de Janeiro: Fiocruz.
Minayo, M. C. S. (2006). O Desafio do Conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 10. ed. São Paulo: Hucitec.
Pereira, R. C. (2016). Saberes culturais e prática docente no contexto da escola ribeirinha (Dissertação de Mestrado). Universidade do Estado do Pará, Pará. Recuperado de: https://ccse.uepa.br/ppged/wp-content/uploads/dissertacoes/09/rosenildo_da_costa_pereira.pdf
Pojo, E. C., & Vilhena, M. N. (2016). A Educação do Campo no contexto das ilhas belenenses: práticas e concepções educativas. Revista Maré, 1. Recuperado de: https://revistamare.files.wordpress.com/2015/03/artigo_eliana_nazare_revista_mare.pdf
Quaresma, L. C. A. (2018). Saberes docentes e a prática pedagógica na educação infantil ribeirinha em Belém (Dissertação de Mestrado). Universidade do Estado do Pará, Pará. Recuperado de: https://ccse.uepa.br/ppged/wp-content/uploads/dissertacoes/12/lucia_cristina_azevedo_quaresma.pdf
Rente Neto, F., & Furtado, L. G. (2015). A ribeirinidade amazônica: algumas reflexões. Cadernos de Campo, (24), 158-182. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v24i24p158-182
Santos, M. (1996). Paisagem e Espaço. In Santos, M. (Org.). Metamorfoses do Espaço Habitado (pp. 21-26). 4. ed. São Paulo: Hucitec.
Santos, M. (2000). Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. Rio de Janeiro; São Paulo: Record.
Severino, A. J. (2013). Metodologia do Trabalho Científico. São Paulo: Cortez.
Silva, I. S. A. (2017). Política de formação de educadores do campo e a construção da contra-hegemonia via epistemologia da práxis: Análise da experiência da LEDOC-UFPA-Cametá (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Pará, Pará. Recuperado de: http://ppgedufpa.com.br/arquivos/File/hellen.pdf
Silva. M. D. S. (2019). Práticas Educativas Populares na Licenciatura em Educação do Campo, no território da Amazônia Tocantina (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Pará, Pará. Recuperado de: https://repositorio.ufpa.br/handle/2011/12084
Souza, D. V. S. (2020). Formação de educadoras ribeirinhas no curso pedagogia das águas: análise das experiências de vida e suas contribuições nas práticas educativas na escola do assentamento São João Batista no rio campompema em Abaetetuba-Pará (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Pará, Pará. Recuperado de: http://ppgedufpa.com.br/arquivos/File/tesedayana.pdf
Spósito, E. S. (2004). Geografia e Filosofia: Contribuição para o ensino do pensamento geográfico. São Paulo: Editora UNESP.
Vasconcelos, M. E. O. (2017). Educação do Campo no Amazonas: histórias e diálogos com a territorialidade das águas, das terras e das florestas (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Pará, Pará. Recuperado de: https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10913?locale=es
Wagley, C. (1957). Uma comunidade amazônica: estudos do homem nos trópicos. São Paulo: Companhia Editorial Nacional.
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2023 Jefferson Luis da Silva Cardoso , Rosângela Araújo Darwich
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung 4.0 International.
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).