Pedagogical Political Project: a look for inclusive education in the countryside
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e14845Schlagworte:
Educação do Campo, Inclusão Escolar, Educação Básica, Análise DocumentalAbstract
ABSTRACT. The Pedagogical Political Project (PPP) is characterized by being the guiding document of pedagogical practice at school, carrying with it an intention and contributing to the creation of school identity. This study aims to identify the perspectives of inclusive education and rural education present in the PPPs of schools located in the countryside of the municipality of Uruguaiana, Rio Grande do Sul, Brazil. This is a study with a qualitative approach, characterized in terms of objectives as exploratory and descriptive and in terms of procedures as a documentary research. The research was developed in 10 schools located in the countryside, being 6 municipality and 4 state. As for the results, advances are observed, such as methodological and evaluative adaptations with a view to promoting inclusive education. However, the perspectives of rural education and rural schools still need more attention, as they are present in a minority of PPPs, evidencing the little visibility given to the theme. Finally, it is concluded that the PPP as a guiding document has the role of establishing and contemplating the specificities of the school community, enhancing the relationship between the school environment and the appreciation of the countryside, without imposing a standardized school educational method.
Downloads
Literaturhinweise
Almeida, J. C., & Paixão, A. J. P. (2017). Interface entre a pedagogia da alternância e o PROEJA: uma proposta de avaliação do processo de ensino e aprendizagem. Curitiba, PR: CRV.
Amaral, C. M., & Mateus, K. A. de O. (2022). Concepções de Educação do Campo: uma revisão sistemática de literatura. Rev. Bras. Educ. Camp., 7, e12925. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12925
Arroyo, M. G. (2012). Formação de Educadores do Campo. In Caldart, R. S. et al., (Orgs.). Dicionário da educação do campo (pp. 361-367). 2. ed. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular.
Brasil. (2008). Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf
Caldart, R. S. (2012). Educação do campo. In Caldart, R. S. et al. (Orgs.). Dicionário da educação do campo (pp. 257-264). 2. ed. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular.
Constituição da República Federativa do Brasil. (1988, 05 de outubro). Recuperado de: http://www.senado.gov.br/sf/legislacao/const/
Decreto nº 7.352. (2010, 04 novembro). Dispõe sobre a política de educação do campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária-PRONERA. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7352.htm#:~:text=DECRETA%3A,Art.&text=Aos%20Estados%2C%20Distrito%20Federal%20e,com%20o%20disposto%20neste%20Decreto
Decreto Nº 7.611. (2011, 17 de novembro). Dispõe sobre a educação especial, o atendimento educacional especializado e dá outras providências. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2011/Decreto/D7611.htm#art11
Gil, A. C. (2007). Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. Rio de Janeiro, RJ: Editora: Atlas.
Guedes, N. C. (2021) A importância do Projeto Político Pedagógico no processo de democratização da escola. Ensino em Perspectivas, 2(2), 1–15. https://orcid.org/0000-0001-6801-3922
Instituto Brasileira de Geografia e Estatística – IBGE. (2021). Cidades e Estados: Uruguaiana, RS. Recuperado de: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/rs/uruguaiana.html
Instituto Brasileira de Geografia e Estatística – IBGE. (2010). Cidades e Estados: Uruguaiana, RS. Recuperado de: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/rs/uruguaiana.html
Lança, J. F., & Fernandes, T. C. (2020). A Educação do Campo e suas especificidades: um estudo do Projeto Político Pedagógico de uma escola do campo no município de Londrina-PR. Rev. Bras. Educ. Camp., 5, e9938. http://dx.doi.org/10.20873/uft.rbec.e9938
Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996, 23 de dezembro). Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Recuperado de: http://www.senado.gov.br/sf/legislacao
Molina, M. C., & Sá, L. M. (2012). Escola do Campo. In Caldart, R. S. et al. (Orgs.). Dicionário da educação do campo (pp. 326-332). 2. ed. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular.
Prefeitura Municipal de Uruguaiana. Secretaria Municipal de Educação. (2018). Projeto Político Pedagógico E.M.E.B. Alceu Wamosy. Uruguaiana, RS, 01-15.
Prefeitura Municipal de Uruguaiana. Secretaria Municipal de Educação. (2021). Projeto Político Pedagógico E.M.E.B. Dr. Crespo de Oliveira. Uruguaiana, RS, 01-31.
Prefeitura Municipal de Uruguaiana. Secretaria Municipal de Educação. (2019). Projeto Político Pedagógico E.M.E.B. Dom Fernando Mendes Tarragó. Uruguaiana, RS, 01-19.
Prefeitura Municipal de Uruguaiana. Secretaria Municipal de Educação. (2019). Projeto Político Pedagógico E.M.E.B. Patrício Lopes. Uruguaiana, RS, 01-09.
Prefeitura Municipal de Uruguaiana. Secretaria Municipal de Educação. (2017). Projeto Político Pedagógico E.M.E.F. Oscar Machado e E.M.E.F. Vertentes. Uruguaiana, RS, 01-1.
Referencial Curricular Gaúcho. (2018). Porto Alegre, RS. Recuperado de: https://portal.educacao.rs.gov.br/Portals/1/Files/1529.pdf
Resolução nº 510. (2016, 07 de abril). Dispõe sobre as normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais. Recuperado de: http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf
Santos, M. (2018). Educação do Campo no Plano Nacional de Educação: tensões entre a garantia e a negação do direito à educação. Ensaio: aval. pol. públ. educ., 26(98), 185–212. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362018002600965
Secretaria da Educação do Estado do Rio Grande do Sul. (2016). Projeto Político Pedagógico Instituto Estadual Leda Maria Pereira da Silva. Uruguaiana/RS, 01-13.
Secretaria da Educação do Estado do Rio Grande do Sul. (s/d). Projeto Político Pedagógico E.E.E.F. Dr. Maia. Uruguaiana/RS, 01-04.
Secretaria da Educação do Estado do Rio Grande do Sul. (s/d). Projeto Político Pedagógico E.E.E.F. Uruguaiana. Uruguaiana/RS, 01-04.
Veiga, I. P. A. (1995). Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. Campinas, SP, Editora: Papirus.
Veiga, I. P. A. (2013). A escola em debate: gestão, projeto político-pedagógico e avaliação. Revista Retratos da Escola, 7(12), 159-166.
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2023 Tatiane Motta Da Costa e Silva, Rodrigo de Souza Balk, Mylena Francini da Rosa, Joana dos Santos da Silva Corbette

Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung 4.0 International.
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).