Pedagogical Political Project: a look for inclusive education in the countryside

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e14845

Mots-clés :

Educação do Campo, Inclusão Escolar, Educação Básica, Análise Documental

Résumé

ABSTRACT. The Pedagogical Political Project (PPP) is characterized by being the guiding document of pedagogical practice at school, carrying with it an intention and contributing to the creation of school identity. This study aims to identify the perspectives of inclusive education and rural education present in the PPPs of schools located in the countryside of the municipality of Uruguaiana, Rio Grande do Sul, Brazil. This is a study with a qualitative approach, characterized in terms of objectives as exploratory and descriptive and in terms of procedures as a documentary research. The research was developed in 10 schools located in the countryside, being 6 municipality and 4 state. As for the results, advances are observed, such as methodological and evaluative adaptations with a view to promoting inclusive education. However, the perspectives of rural education and rural schools still need more attention, as they are present in a minority of PPPs, evidencing the little visibility given to the theme. Finally, it is concluded that the PPP as a guiding document has the role of establishing and contemplating the specificities of the school community, enhancing the relationship between the school environment and the appreciation of the countryside, without imposing a standardized school educational method.

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Bibliographies de l'auteur-e

Tatiane Motta Da Costa e Silva, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Licenciada em Educação Física pela Universidade Federal do Pampa (Unipampa). Especialista em Saúde Mental Coletiva, Unipampa. Especialista em História e Cultura Africana, Afro-brasileira e Indígena, Unipampa. Mestre em Educação em Ciência, Unipampa. Atualmente é Doutoranda em Educação em Ciências, Unipampa. 

Rodrigo de Souza Balk, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Fisioterapeuta graduado pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Mestre em Ciências Biológicas: Neurociências, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Doutor em Ciências Biológicas: Bioquímica Toxicológica, UFSM. Atualmente é professor associado com dedicação exclusiva da Universidade Federal do Pampa na área de Fisioterapia. Tutor PET MEC do Programa Práticas Integradas em Saúde Coletiva (PISC). 

Mylena Francini da Rosa, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Graduanda em Fisioterapia pela Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), campus Uruguaiana/RS. Atualmente é bolsista do Programa de Educação Tutorial Práticas Integradas em Saúde Coletiva (PET PISC).

Joana dos Santos da Silva Corbette, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Fisioterapeuta graduada pela Universidade Federal do Pampa (Unipampa). Foi bolsista do Programa de Educação Tutorial Práticas Integradas em Saúde Coletiva (PET PISC).

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Publié-e

2023-10-21

Comment citer

Da Costa e Silva, T. M., Balk, R. de S., Rosa, M. F. da, & Corbette, J. dos S. da S. (2023). Pedagogical Political Project: a look for inclusive education in the countryside. Brazilian Journal of Rural Education, 8, e14845. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e14845