Education and Rural Extension: Correlations on the didactic and collaborative planning of Ater activities
Abstract
ABSTRACT. This article discusses the planning process for the multiple pedagogical activities organized and carried out by the public service of Rural Technical Assistance and Extension (Ater) together with the people who live, work and produce in Brazilian rural territories, seeking to revisit the literature that correlates Rural Extension actions with the field of Education. To this end, it seeks to outline parallels between the teaching-learning processes present in the relationships between teachers and students, with the personal, professional and institutional interactions between extension workers and farmers. It points to the converging points that permeate the structural elements of the didactic organization of a class planned by education professionals, and the diverse Ater actions that are planned by rural extension workers.
Downloads
Literaturhinweise
Bakhtin, M. (1992). Os gêneros do discurso (1952-1953). In Bakhtin, M. (Org.). Estética da criação verbal (pp. 261-306). Martins Fontes.
Brasil. (2006). Lei nº 11.326, de 24 de julho de 2006. Estabelece as diretrizes para a formulação da Política Nacional da Agricultura Familiar e Empreendimentos Familiares Rurais. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Poder Executivo, Seção 1. Pág. 1. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2006/Lei/L11326.htm. Acesso em: 5 out. 2023.
Brasil (2010). Lei nº 12.188, de 11 de janeiro de 2010. Institui a Política Nacional de Assistência Técnica e Extensão Rural para a Agricultura Familiar e Reforma Agrária – PNATER e o Programa Nacional de Assistência Técnica e Extensão Rural na Agricultura Familiar e na Reforma Agrária – PRONATER, altera a Lei no 8.666, de 21 de junho de 1993, e dá outras providências. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Poder Executivo, Seção 1. Pág.1. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12188.htm. Acesso em: 05 out. 2023.
Bordenave, J. D. (1993). O que é comunicação rural?. Brasiliense.
Caporal, F. R., & Ramos, L. F. (2009). Da extensão rural convencional à extensão rural para o desenvolvimento sustentável: enfrentar desafios para romper a inércia. In Extensão Rural e Agroecologia: temas sobre um desenvolvimento rural, necessário e possível (pp. 56-72). MDA.
Castells, M. (2002). A sociedade em rede. A era da informação: economia, sociedade e cultura. 8. ed. Paz e Terra.
Castro, E. (2003). El punto de inserción. In Thorton; R., & Cimadevilla, G. (Orgs.). La extensión rural em debate (pp. 215-229). Ediciones INTA.
Cordeiro, J. (2007). Didática. Contexto.
Dias, M. M. (2007). As mudanças de direcionamento da Política Nacional de Assistência Técnica e Extensão Rural (PNATER) face ao difusionismo. Revista Oikos, 18(2), 11-21.
Dias, M. M. (2008). Políticas Públicas de Extensão Rural e Inovações Conceituais: limites e potencialidades. Perspectivas em Políticas Públicas, 1(1), 101-114.
Dias, M. M. (2020). Ação extensionista na prática: modalidades de interação entre técnicos e agricultores. Texto elaborado para utilização como material didático da disciplina ERU-451 (Extensão Rural), oferecida pelo Departamento de Economia Rural da Universidade Federal de Viçosa (DER-UFV).
Diesel, V., Dias, M. M., & Neumann, P. S. (2015). PNATER (2004-2014): da concepção à materialização. In Grisa, C., & Schneider, S. (Orgs.). Políticas públicas de desenvolvimento rural no Brasil (pp. 386-416). Editora da UFRGS.
Diniz, R. F., & Hespanhol, A. N. (2018). Reestruturação, reorientação e renovação do serviço extensionista no Brasil: a (difícil) implementação da Política Nacional de Assistência Técnica e Extensão Rural (PNATER). Extensão Rural, 25(2), 7-30.
Fonseca. M. T. L. (1985). A extensão rural no Brasil, um projeto educativo para o capital. Loyola.
Freire, P. (1977). Extensão ou Comunicação. Paz e Terra.
Köche, J. C. (2016). Fundamentos de metodologia científica. Editora Vozes.
Libâneo, J. C. (1994). Didática. Cortez Editora.
Lopes, E. B. (2016). Manual de metodologia. Curitiba: EMATER-PR.
Lopes, R. C. (2021). A ação extensionista frente aos desafios da Ater digital: uma análise sobre a Emater-DF (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Viçosa, Viçosa.
Lopes, R. C., Zuin, L. F. S., & Oliveira, M. L. R. (2022). Ater Digital: Possibilidades, desafios e aproximações conceituais. Diálogos em ATER Digital na Rede Aurora. São Carlos: Pedro; João Editores.
Pinheiro, C. F. (2016). Estado, extensão rural e economia doméstica no Brasil (1948-1974) (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal Fluminense, Niterói.
Ramos, F. S., & Nodari, S. E. (2020). Diálogos entre sociologia e extensão rural. Revista Americana de Empreendedorismo e Inovação, 2(1), 243-253.
Rivilla, A. M., & Mata, F. S. (2002). Didáctica General. Pearson Educación.
Rodrigues, C. M. (1997). Conceito de seletividade de políticas públicas e sua aplicação no contexto da política de extensão rural no Brasil. Cadernos de Ciências e Tecnologia, 14(1), 113-154.
Rogers, E. M., & Shoemaker, F. F. (1974). La comunicacion de innovaciones. Herrero Hermanos.
Sanjurjo, L. (2005). Recuperar la ensenanza y el espacio del aula como tempo pedagógico. In: Boggino, N. (org.). Convivir, aprender y ensenar el aula. Homo Sapiens.
Silva, A. M., Pinto, F. B., & Pinheiro, B. B. (2021). Estratégias da Extensão Rural oficial para atendimento remoto em época de Pandemia no Espírito Santo. In Anais 59º Congresso da Sociedade Brasileira de Economia, Administração e Sociologia Rural (SOBER) & 6º Encontro Brasileiro de Pesquisadores em Cooperativismo (EBPC). Brasília, DF, Brasil, Recuperado de: https//www.even3.com.br/anais/soberebpc2021/343298-ESTRATEGIAS-DA-EXTENSAO-RURAL-OFICIAL-PARA-ATENDIMENTO-REMOTO-EM-EPOCA-DE-PANDEMIA-NO-ESPIRITO-SANTO
Silva, P. M. (2010). Um agrônomo, uma professora e um jipe. Memórias da Extensão. Edições Galo Branco.
Vasconcellos, C. S. (2003). Avaliação da Aprendizagem - Práticas de Mudança: por uma práxis transformadora. Libertad.
Veiga, I. P. A. et al. (2008). Organização didática da aula: um projeto colaborativo de ação imediata. Aula: gênese, dimensões, princípios e práticas: Papirus.
Zuin, L. F. S. (2021). Comunicação Rural. EdUEPB.
Zuin, L. F. S., et al. (2022). ATER digital participativa: metodologia pedagógica e exemplos de aplicação. EdUEPB.
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2024 Renato de Carvalho Lopes, Solange Cardoso, Luís Fernando Soares Zuin
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung 4.0 International.
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).