Working conditions teaching in the Degree in Rural Education (LEdoC) in the state of Amapá (2014-2020)
DOI:
https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e16468Abstract
ABSTRACT. This article analyzes the working conditions of teachers in the Degree in Rural Education (LEdoC) at Campus Mazagão at the Federal University of Amapá (Unifap). Our study is scoped to the period since the implementation of this LEdoC, in 2014, until the moment of suspension of its face-to-face activities, in early 2020. The research problem is: what were the teaching working conditions at LEdoC, during its first years of existence? The examination of these conditions took place through oral history interviews and documentary research. The results show that the State, when executing educational policies for the LEdoC, did not guarantee a minimum structure to the Campus Mazagão and, as a result, the teaching work carried out there was precarious and intensified.
Downloads
Literaturhinweise
Alberti, V. (2008). Fontes orais: Histórias dentro da história. In Pinsky, C. B. (Org.). Fontes históricas (pp. 155-202). São Paulo: Contexto.
Antunes-Rocha, M. I. (2010). Licenciatura em educação do campo. In Oliveira, D. A., Duarte, A. M. C., & Vieira, L. M. F. (Orgs.). Dicionário: Trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, np. Recuperado de: https://gestrado.net.br/dicionario-de-verbetes/#a
Apple, M. W. (2003). Educando à direita: Mercados, padrões, Deus e desigualdade. São Paulo: Cortez.
Bardin, L. (1977). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.
Brasil. Ministério da Educação (MEC). (2012). Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão (Secadi). Educação do Campo: Marcos normativos. Brasília: Secadi.
Caldart, R. S. (2002). A escola do campo em movimento. In Benjamin, C., & Caldart, R. S. (Orgs.). Por uma educação básica do campo. Brasília: Articulação Nacional Por Uma Educação do Campo, p. 23-48.
Caldart, R. S. (2009). Educação do campo: Notas para uma análise de percurso. Trabalho, Educação e Saúde, 7(1), 35-64. https://doi.org/10.1590/S1981-77462009000100003. DOI: https://doi.org/10.1590/S1981-77462009000100003
Costa, H. G. P. (2016). Políticas públicas de educação: Um estudo sobre os programas federais de educação para o campo no Amapá (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Amapá, Macapá.
Cristo, A. C. P. (2021). Formação em alternância nas Amazônias: A Licenciatura em Educação do Campo/Unifap-AP e as interfaces com a educação-trabalho território (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Pará, Belém.
Dal Rosso, S. (2008). Mais trabalho! A intensificação do labor na sociedade contemporânea. São Paulo: Boitempo.
Decreto n. 7.352, de 4 de novembro de 2010. Dispõe sobre a política de educação do campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária – Pronera. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/docman/marco-2012-pdf/10199-8-decreto-7352-de4-de-novembro-de-2010/file.
Edital de convocação n. 09, de 29 de abril de 2009. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade (Secadi). Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/edital_procampo_20092.pdf.
Edital n. 2, de 23 de abril de 2008. Chamada pública para seleção de projetos de instituições públicas de ensino superior para o Procampo. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/edital_procampo.pdf.
Fernandes, B., & Molina, M. (2004). O campo da educação do campo. In Molina, M., & Jesus, S. A. (Orgs.). Por uma educação do campo: Contribuições para a construção de um projeto de educação do campo. Brasília: Ministério do Desenvolvimento Agrário.
Franco, M. L. P. B. (2005). Análise de conteúdo (2a ed.). Brasília: Liber Livro.
Marin, A. J. Precarização do trabalho docente (2010). In Oliveira, D. A., Duarte, A. M. C., & Vieira, L. M. F. (Orgs.). Dicionário: Trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, np. Recuperado de: https://gestrado.net.br/dicionario-de-verbetes/#a
Molina, M. C. (2017). Contribuições das Licenciaturas em Educação do Campo para as Políticas de Formação de Educadores. Educação & Sociedade, 38(140), 587-609. DOI: https://doi.org/10.1590/es0101-73302017181170
Molina, M. C., & Sá, L. M. (2014). Licenciatura em Educação do Campo. Verbete-Dicionário da Educação do Campo. In Seminário Nacional da Licenciatura em Educação do Campo, Caderno do IV Seminário da Licenciatura em Educação do Campo (pp. 9-14). Belém: Ministério da Educação.
Oliveira, D. A., & Assunção, A. A. (2010). Condições de trabalho docente. In Oliveira, D. A., Duarte, A. M. C., & Vieira, L. M. F. (Orgs.). Dicionário: Trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, np. Recuperado de: https://gestrado.net.br/dicionario-de-verbetes/#a
Resolução CNE/CEB n. 02. (2012). Estabelece diretrizes complementares, normas e princípios para o desenvolvimento de políticas públicas de atendimento da Educação Básica do Campo. Diário Oficial da União, Seção 1. In Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão (Secadi). Educação do Campo: Marcos normativos (pp. 53-56). Brasília, DF.
Unifap. Universidade Federal do Amapá. (2017). Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Educação do Campo em Ciências Agrárias e Ciências da Natureza com ênfase em Agronomia e em Biologia. Recuperado de: https://www2.unifap.br/educacaodocampo/files/2021/03/PROJETOPOL%c3%8dTICO-PEDAG%c3%93GICO-LECAGBIO.pdf.
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2024 Vanessa Lima dos Santos Assunção Assunção, Sidney da Silva Lobato
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung 4.0 International.
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).