Rural education: an analysis of experiences in remote teaching narrated by teachers from rural schools

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19035

Schlagworte:

Palavras-chave: educação do campo, ensino remoto, saberes docentes.

Abstract

Rural education lives in historical invisibility within the implementation of educational policies, which is reflected in the lack of basic infrastructure for the development of school activities, which was worsened by the emergency situation recently experienced due to the Covid-19 pandemic. This article presentes results of the research we have been carrying out in the master’s degree in teaching at UERN, and aims to analyze remote teaching based on experiences narrated by rural teachers. The research was developed through conversation circles with 05 rural teachers from the cities of Pau dos Ferros/RN and Rafael Fernandes/RN. We discuss the analyzes Around remote teaching, seeking to identify how teachers from rural schools, participantes in the research, appropriated, modified and mobilized new knowledge required in the contexto of remote teaching to overcome the difficulties, as well as what remained of the results of this experience for the return of in-person classes. We observed that remote teaching highlighted the situation of abandonment of rural education, intensifying the conditions of social and economic inequality that historically exclude rural children from access to knowledge.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografien

Helio Ferreira de Oliveira, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN

Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGE) da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) na Rodovia BR-405, s/n, Arizona. Pau dos Ferros/RN, Brasil.

Gilcilene Lélia Souza do Nascimento, Universidade Federal Rural do Semi-Árido - UFERSA

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA). Docente no Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGE).

Maísa Maria dos Santos Guilherme, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGE) da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) na Rodovia BR-405, s/n, Arizona. Pau dos Ferros/RN, Brasil.

Literaturhinweise

Arroyo, M. G., Caldart, R. S., & Molina, M. C. (2011). Por uma educação do campo (5a ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.

Arroyo, M. G., & Fernandes, B. M. (1999). A educação básica e o movimento social do campo. Brasília, DF: Articulação Nacional por uma Educação Básica do Campo.

Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. Lisboa, PT: Edições 70 Ltda.

Delory-Momberger, C. (2008). Biografia e educação do indivíduo-projeto. São Paulo, SP: Paulus; Natal, RN: EDUFRN.

Freire, P. (2015). Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa (51a ed.). Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.

Guerra, E. L. A. (2014). Manual de pesquisa qualitativa. Belo Horizonte: Edição Grupo Anima Educação.

Hage, S. A. M. (2014). Transgressão do paradigma da (multi)seriação como referência para a construção da escola pública do campo. Educação e Sociedade, 35(129), 1165-1182. https://doi.org/10.1590/ES0101-73302014144531 DOI: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302014144531

Igor Santos, T. R., & Arlete Santos, R. (2021). Tecnologia e ensino remoto no contexto da educação do campo. Revista Humanidades e Inovação, 8(63), 153-169.

Kenski, M. V. (2012). Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas, SP: Papirus.

Libâneo, J. C. (2012). Democratização da escola pública. A pedagogia crítico-social dos conteúdos (27a ed.). São Paulo, SP: Loyola.

Lück, H. (2013). Pedagogia interdisciplinar: fundamentos teórico-metodológicos (18a ed.). Rio de Janeiro, RJ: Vozes.

Moran, J. M. (2013). Ensino e aprendizagem inovadores com tecnologias audiovisuais e telemáticas. In Moran, J. M., Masetto, M. T., & Behrens, M. A. (Eds.). Novas tecnologias e mediação pedagógica (pp. 11-72). Campinas, SP: Papirus.

Passeggi, M. C., Furlanetto, E. C., Conti, L., Chaves, I. E. M. B., Gomes, M. O., Gabriel, G. L., & Rocha, S. M. (2014). Narrativas de crianças sobre as escolas da infância: cenários e desafios da pesquisa (auto)biográfica. Educação, 39(1), 85-104. https://doi.org/10.5902/1984644411345 DOI: https://doi.org/10.5902/1984644411345

Satyro, N., & Soares, S. (2007). A infraestrutura das escolas brasileiras de ensino fundamental: um estudo com base nos censos escolares de 1997 a 2005. Brasília, DF: IPEA.

Silva, L. R., Santos, A. R., & Lima, D. A. (2020). Os desafios do ensino remoto na educação do campo. Revista de Políticas e Gestão Educacional, 1(1), 2763-5716. https://doi.org/10.22481/poliges.v1i1.8263 DOI: https://doi.org/10.22481/poliges.v1i1.8263

Tardif, M. (2014). Saberes docentes e formação profissional (17a ed.). Petrópolis, RJ: Vozes. DOI: https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.17i2.0010

Zibetti, M. L. T., & Souza, M. P. R. (2007). Apropriação e mobilização de saberes na prática pedagógica: contribuição para a formação de professores. Educação e Pesquisa, 33(2), 247-262. https://doi.org/10.1590/S1517-97022007000200005 DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022007000200005

Veröffentlicht

2025-02-23

Zitationsvorschlag

Ferreira de Oliveira, H., Lélia Souza do Nascimento, G., & Maria dos Santos Guilherme, M. (2025). Rural education: an analysis of experiences in remote teaching narrated by teachers from rural schools. Brazilian Journal of Rural Education, 9, e19035. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19035