Teacher Training for Sustainable Agriculture: Green Fertilization in Debate

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19224

Schlagworte:

Ausbildung, Lehrertraining, Nachhaltige Landwirtschaft

Abstract

ABSTRACT. This article is an instrument through which we discuss the importance of teacher training oriented towards quality education and sustainable agriculture, as necessary objectives for a societal process that values ​​human needs. We demonstrate the multidimensionality, procedural, ethical and scientific nature of sustainable development and explain the importance of green manure for the recovery of areas with degraded soils. Our objective is to explain green manure as a necessary study and practice in rural education. The methodology used is based on a bibliographic review and practical teaching in a degree course in rural education and agronomy. We conclude with the need to value research and teaching practices that defend sustainability, such as green manure, in all dimensions of teacher training.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografien

Rafael Rossi, Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Possui graduação e mestrado em Geografia pela UNESP de Presidente Prudente - SP, doutorado e pós-doutorado em Educação pela mesma instituição. Atua como docente (desde 2014) e pesquisador na Faculdade de Educação e no Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEDU - da UFMS. É líder do Grupo de Estudos sobre Fundamentos da Educação - GEFE. Participa de pesquisa e tem interesse nas áreas: Formação de Professores, Direito Educacional e Ensino de Geografia.

Cassiano Garcia Roque, Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Possui graduação em Agronomia pela Universidade Estadual de Maringá (1993), mestrado em Agronomia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1999) e doutorado em Agronomia (Produção Vegetal) pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2004). Trabalhou na Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT). Atualmente é Professor Adjunto na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Campus de Chapadão do Sul. Tem experiência na área de Agronomia, com ênfase em Manejo e Conservação do Solo, atuando principalmente nos seguintes temas: compactação do solo, geoestatística, calagem, densidade do solo, Fertilidade do solo e geoprocessamento. 

Literaturhinweise

Abramovay, R. (2012). Muito Além da Economia Verde. São Paulo: Ed. Abril.

Barbieri, J. C., & Silva, D. (2011) Desenvolvimento Sustentável e Educação Ambiental: Uma Trajetória Comum com muitos Desafios. Revista Adm. Mackenzie, 12(3) 51-82. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-69712011000300004

Borges, W. L. (2018). Adubação Verde. EMBRAPA. Recuperado de: https://www.infoteca.cnptia.embrapa.br/infoteca/bitstream/doc/1102804/1/CPAFAPFDRAdubacaoverde.pdf. Último acesso: maio de 2024.

Cotton, D. R. E., Warren, M. F., Maiboroda, O., & Bailey, I. (2007). Sustainable development, higher education and pedagogy: a study oflecturers' beliefs and attitudes', Environmental Education Research, 13(5), 579 – 597. DOI: https://doi.org/10.1080/13504620701659061

Freitas, M. A. (2004). Educação para o Desenvolvimento Sustentável e a Formação de Educadores/Professores. Perspectiva, 22(02), 547-575.

Hungaro, O. A. L., Carvalho, M. A., Martinez, R. A. S., Roque, C. G., & Dallacort, R. (2024). Production systems and their impacts on the physical and microbiological characteristics of the soil in the Cerrado of Mato Grosso. Rev. Ciência Agronômica, 55(01), 203-226. DOI: https://doi.org/10.5935/1806-6690.20240010

Marconi, M. A., & Lakatos, E. M. (2003). Fundamentos de Metodologia Científica. São Paulo: Atlas.

Piato, R. S. et. al. (2014). Educação para o Desenvolvimento Sustentável: o papel da Universidade. Arch Health Invest, 4(4), 41-45.

Primavesi, A. (1992). Agricultura Sustentável. São Paulo: Nobel. Precisa.

Ruiz, D. R., Armentia, P. G., & Maldonado, C. C. (2019). Educación para el Desarrollo Sostenible: el papel de la Universidad en Agenda 2030. Revista Prisma Social, 25(25), 179-202.

Santos, D. G., & Romano, P. A. (2005). Conservação da Água e do Solo, e gestão Integrada dos Recursos Hídricos. Revista de Política Agrícola, 14(2), 51-64.

Sen, A. K. (2000). Desenvolvimento como Liberdade. São Paulo: Companhia das Letras.

Tavares, S. R. L. et. al. (2008). Curso de recuperação de áreas degradadas: a visão da Ciência do Solo no contexto do diagnóstico, manejo, indicadores de monitoramento e estratégias de recuperação. Rio de Janeiro: EMBRAPA Solos.

Zonta, J. H. et. al. (2012) Práticas de Conservação de Solo e Água. EMBRAPA, circular técnica 133, 01-24. Recuperado de: https://www.embrapa.br/busca-de-publicacoes/-/publicacao/928493/praticas-de-conservacao-de-solo-e-agua. Último acesso: maio de 2024.

Veröffentlicht

2024-10-08

Zitationsvorschlag

Rossi, R., & Garcia Roque, C. (2024). Teacher Training for Sustainable Agriculture: Green Fertilization in Debate. Brazilian Journal of Rural Education, 9, e19224. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19224