Peer review in journals: its merits and ethical issues

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19583

Schlagworte:

Educação Especial, Ética, Divulgação Científica., Formação de Pesquisadores

Abstract

ABSTRACT. This is an analytical-critical reflection on recent practices in Special Education. It will problematize some scientific, ethical, social, cultural and political factors that seem to permeate the evaluation from planning to the decision-making processes related to the construction of scientific knowledge in the area. The following will be addressed: ethical control inherent in the indication and performance of professionals involved in the evaluation; criteria for selecting journals; period between submission and evaluation; bureaucratization and asymmetrical hierarchization of decision-making processes; criteria for approval and rejection; storage and sustainability of data and research results; selectivity and generalization of data analysis; spelling and grammar review; accessible language; and the relationship between reified quality and quantity of scientific production. The aim is to argue that evaluation processes need to contribute to the sustainable development of research, and not the other way around. In this scenario, it is essential to define certain ethical principles that should underpin the training of researchers.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografie

Sadao Omote, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” - UNESP

Possui graduação em Psicologia pela Universidade de São Paulo (1971), mestrado em Psicologia (Psicologia Experimental) pela Universidade de São Paulo (1980), doutorado em Psicologia (Psicologia Experimental) pela Universidade de São Paulo (1984), Livre-docência em Educação Especial pela Universidade Estadual Paulista (1992) e provimento do cargo de Professor Titular mediante concurso público (1999). Aposentado em 2005, foi contratado em regime de CLT, como Professor Adjunto, pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, no mesmo ano, ministrando disciplinas em cursos de Pedagogia, Terapia Ocupacional e Fisioterapia, e professor orientador do Programa de Pós-Graduação em Educação da UNESP. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicologia Social, atuando principalmente nos seguintes temas: educação especial, inclusão, família de deficiente, percepção social, formação de professores e formação de pesquisadores e produção de conhecimento.

Literaturhinweise

Campanario, J. M. (2002). El sistema de revisión por expertos (peer review): muchos problemas y pocas soluciones. Revista Española de Documentación Científica, 25(3), 166-184. DOI: https://doi.org/10.3989/redc.2002.v25.i3.107

Davyt, A., & Velho, L. (2000). A avaliação da ciência e a revisão por pares: passado e presente. Como será o futuro? História, Ciências, Saúde-Manguinhos, 7(1), 93-116. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-59702000000200005

Manzini, E. J. (2004). Avaliação de artigos da Revista Brasileira de Educação Especial. Revista Brasileira de Educação Especial, 10(3), 273-286.

Mendonça, P. C. C., Franco, L. G., Massi, L & Coelho, G. R. (2023). Experiências da revista Ensaio Pesquisa em Educação e em Ciências com avaliação por pares aberta. Ensaio: Pesquisa em Educação e Ciências, 25, e42617, 1-9. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172022240137t

Mizzaro, S. (2003). Quality control in scholarly publishing: A new proposal. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 54(11), 989-1005. DOI: https://doi.org/10.1002/asi.10296

Omote, S. (2005). Revisão por pares na Revista Brasileira de Educação Especial. Revista Brasileira de Educação Especial, 11(3), 323-334. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-65382005000300002

Saffioti, H. I. B. (1989). “A síndrome do pequeno poder”. In Azevedo, M. A., & Guerra, V. N. de A. (Orgs.). Crianças vitimizadas: a síndrome do pequeno poder (pp. 13-21). São Paulo, Iglu Editora.

Veröffentlicht

2025-06-16

Zitationsvorschlag

Omote, S. (2025). Peer review in journals: its merits and ethical issues. Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19583. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19583

Ausgabe

Rubrik

DOSSIÊ: (DES) CAMINHOS DA ÉTICA EM PESQUISAS E PRÁTICAS NA EDUCAÇÃO