Roots and Horizons: Challenges and Potential in Rural Education - A Study at the Rita Lore Wicklein Family Farm School
DOI:
https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19657Schlagworte:
educação do campo, prática pedagógica, cultura local, currículo escolarAbstract
ABSTRACT. The article proposes a critical reflection on rural education, seeking to align educational practice with the experiences of rural students, investigating the educational scenario from a qualitative research perspective. We adopted the studies of authors Kolling, Cerioli & Caldart (2002), Arroyo (1999, 2007), Zamberlan (1995), and others to reference rural education. The study used field research methodologies, including observation and interviews with the manager of the Rita Lore Wicklein Family Farm School, located in the village of Monte Cristo, in Codó, Maranhão. The observations highlight the participation of the community and local culture in teaching and learning, demonstrating how these elements enrich the education of those involved. The analysis of the data collected and the application of theoretical concepts reveal the gap between what teaching in these schools should ideally be and actual pedagogical practice. The importance of a direct relationship between the school curriculum and the reality of the students is highlighted, integrating significant elements of their experiences into the classroom. It is concluded that rural education should be integrated with the reality of the students, incorporating cultural aspects into the curriculum.
Downloads
Literaturhinweise
Arroyo, M. G. (2007). Políticas de formação de educadores do campo. Caderno Cedes, 27(72), 157-176.
Arroyo, M., & Fernandes, B. M. (1999). A educação Básica e o Movimento Social no Campo. Articulação Nacional Por Uma Educação Básica do Campo. Brasília.
Bicalho, R., Macedo, P. C. S., & Rodrigues, G. G. (2021). Em defesa da educação do campo: enfrentando o desmantelamento das políticas públicas. Periferia, 13(1), 39-60.
Brasil. (1988). Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/.pdf.
Brasil. (2018). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/.pdf.
Brasil. Ministério da Educação. (1997). Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental. Brasília, MEC/SEF. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/.pdf.
Brasil. (1996). Ministério de Educação e Cultura. LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/.pdf.
Brasil. (2001). Parecer CNE/CEB 36/2001 - Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Brasília: MEC. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/.pdf.
Campos, D. L., & Silva, S. C. B. da. (2009). O conceito de currículo : um breve histórico das mudanças no enfoque das linhas curriculares. Amazonas. Revista: Igapó. Recuperado de https://igapo.ifam.edu.br/index.php/igapo/article/download/30/31/85.
Costa, L. M. & Batista, M. S. X. (2021). O Currículo Na Perspectiva Da Educação Do Campo: Contraponto às políticas curriculares hegemônicas. Revista Espaço do Currículo, 14(2), 1-15. https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n2.58081.
Gil, A. C. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed São Paulo: Atlas.
Gimonet, J. C (2007). Praticar e compreender a Pedagogia da Alternância dos CEFFAS. Petrópolis, RJ: Vozes.
Kolling, E. J., Cerioli, P. R., Caldart, R. S. (2002). Educação do campo: identidades e políticas públicas. Articulação Nacional por uma Educação do Campo. V. 2. Recuperado de https://www.gepec.ufscar.br/publicacoes/livros-e-colecoes/livros-diversos/educacao-do-campo-identidade-e-politicas-publicas.pdf.
Mendes, F. et al (2023). Educação no campo: Desafios e Perspectivas. Rebena-Revista Brasileira de Ensino e Aprendizagem, 7, 468-484.
Pietrafesa, J. P. (2007). Escola Família Agrícola: um espaço de inovação educative no meio rural. Revista Linhas, 7(2).
Sacristan, J. G. (1999). Poderes instáveis em educação. Tradução de Beatriz Affonso Neves. Porto Alegre. https://doi.org/10.1590/S0101-73302002000300016.
Saviani, D. (2016). A pedagogia histórico-crítica na educação do campo. In Basso, J. D., Santos Neto, J. L. dos., & Bezerra, M. C. dos S. (Orgs.). Pedagogia Histórico-Crítica e Educação no Campo: História, Desafios e Perspectivas Atuais. São Carlos-SP.
Vieira, M. do S. T. C., Dos Santos, V. M. L., & Turco, S. H. N. (2023). Pedagogia da alternância: história e metodologia. Revista Semiárido De Visu, 11(1), p. 144-162.
Zamberlan, S. A. (1995). Pedagogia da Alternância. Vitória.
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2025 Eliete dos Santos da Silva, Kelly Almeida de Oliveira, Jhonatan Wendell Tavares Ferreira

Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung 4.0 International.
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).




